برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی امروز 10 آبان 96 اعلام کرد که جلسات برای رفع مشکل کسبه در بازار آهنگران آغاز شده تا هم مشکل بازاریان حل شود هم خدشه‌ای به عرصه و حریم محوطه تاریخی هگمتانه وارد نشود.

مازندمجلس: به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، در طرح‌ریزی تبدیل شش رینگ تاریخی همدان با مرکزیت میدان امام‌(ره) به پیاده‌راه و ادامه آن تا نزدیکی محوطه تاریخی هگمتانه درحالی دسترسی به بازار آهنگران برای کسبه محدود شده که کسبه این بازار به دلیل نداشتن مسیر ماشین‌رو به استانداری و فرمانداری معترض شدند. شهرداری نیز برای حل این مشکل پیشنهاد داده است، یک مسیر از داخل سایت تاریخی هگمتانه باز شود. این اقدام شهرداری با اعتراض گسترده اهالی میراث‌فرهنگی و کارشناسان این حوزه مواجه شد. پیرو این مسئله معاون میراث‌فرهنگی کشور بلافاصله از محوطه تاریخی هگمتانه و طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان اکباتانِ همدان بازدید کرد و در دو جلسه کارشناسی که در پایگاه هگمتانه با حضور مقامات استانی شهر همدان و در جلسه دیگری در تهران با حضور معاون شهرسازی و معماری برگزار شد، تمهیدات و راهکارهای اجرایی ارائه شد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: با توجه به بازدیدی که از طرح پیاده‌راه سازی خیابان اکباتان همدان داشتیم به نظر می‌رسد که اصل طرح که برای کیفیت‌بخشی به فضای شهری است در ادامه مرمت جداره‌ها مورد قبول است و رفع عوامل مخدوش کننده بصری در ارتقای کیفیت آن تأثیرگذار خواهد بود اما با این وجود این طرح در ابتدای بازار آهنگرها به دلیل نداشتن مسیر ماشین رو با مشکلاتی مواجه شده که مسئولان شهری نیز پیشنهاد داده‌اند که مسیر ماشین‌رو بازار آهنگرها از محوطه هگمتانه عبور کند که سازمان میراث‌فرهنگی مخالف این اقدام است.»

وی افزود: پس از بازدیدی که از محوطه هگمتانه انجام شد بلافاصله درخواست کردم تا همه مدارک، از طرح تفضیلی تا نقشه‌های عرصه و حریم و طرحی که قرار است در محوطه هگمتانه انجام گیرد با پیشنهادهای مختلف ارسال شود تا با تشکیل شورای فنی و مذاکره با وزارت و راه و شهرسازی هر چه سریعتر نسبت به رفع این مشکل شهری اقدام شود.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تأکید کرد: درحال حاضر جلسه کارشناسی برای حفظ عرصه محوطه تاریخی هگمتانه و همچنین رفع مشکل اجتماعی در ارتباط با این مسیر که هم اکنون برای کسبه بازار آهنگران ایجاد شده با معاون معماری و شهرسازی و کارشناسان مربوط به این حوزه برگزار و راهکارهایی داده شد تا هم مشکل کسبه آهنگران مرتفع شود و هم مسئله‌ای برای عرصه و حریم محوطه تاریخی هگمتانه پیش نیاید.

وی تصریح کرد: عبور ماشین‌ها نه‌تنها از داخل عرصه محوطه تاریخی هگمتانه برخلاف ضوابط میراث فرهنگی است که ورودی هگمتانه نیز محلی برای رفت‌و‌آمد گردشگران محسوب می‌شود و این نباید با ایجاد چنین طرح‌هایی باعث شود که در این بخش‌ها تجمع مشاغل مزاحم افزایش پیدا کند. از همین‌رو، دو پیشنهاد داده شده که از جمله آن‌ها در طرح پیاده‌سازی خیابان اکباتان همدان ترکیبی از طرح ماشین رو و پیاده راه طراحی شود تا بدون آسیب رساندن به محوطه تاریخی ارزشمند هگمتانه، مشکل کسبه بازار آهنگرها و مسئولان شهری مرتفع شود.

 
هگمتانه محوطه تاریخی میراث‌فرهنگی بازار معاون همدان آهنگران اقدام آهنگرها شهرسازی خیابان پیشنهاد ایجاد پیاده‌راه بازدیدی گردشگری صنایع‌دستی برگزار اکباتان مرتفع ماشین میراث معماری مسئولان کارشناسی نباید شهرداری ماشین‌رو نداشتن کارشناسان مواجه ادامه طراحی بلافاصله فرهنگی