برگزیده ها

مازندمجلس: ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که با نخست‌وزیر عراق برای پاکسازی این کشور از اعضای حزب کارگران کردستان(پ‌ک‌ک) به توافق رسیده است.

مازندمجلس: شبکه خبری سومریه نیوز گزارش داد: ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: ما با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق برای پاکسازی خاک این کشور از اعضای گروه تروریستی پ‌ک‌ک به توافق رسیدیم. مبارزه ما علیه این گروه چه در ترکیه، چه عراق و چه سوریه یا دیگر کشورها ادامه دارد.
وی تأکید کرد: ما هیچ دشمنی با هیچ نژاد یا طایفه‌ای نداریم و خواهان وحدت عراق هستیم و گذرگاه‌هایمان را به روی شهروندان عراقی نبستیم.
به دنبال تنش پیش آمده میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی بغداد، ترکیه به طور کامل جانب دولت مرکزی را گرفت و پشتیبان بسیار بزرگی برای العبادی در وادار کردن کردها برای پذیرش خواسته‌های دولت مرکزی، محسوب می‌شد. این حمایت همه‌جانبه ظاهرا در تصمیم بغداد برای همکاری با ترکیه در مقابله با پ.ک.ک بی‌تاثیر نبوده است به ویژه آنکه دولت عراق پیشتر بارها ارتش ترکیه را به اشغال‌گری و تجاوز به خاک عراق متهم کرده بود.
کالین گفت: همگان از اقلیم کردستان عراق انتظار دارند که همه پرسی را ملغی اعلام کند چراکه لغو نتایج همه پرسی نه فقط خواسته ترکیه بلکه خواسته تمامی کشورها و دولت‌های جهان است.
وی درباره درخواست نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق برای دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: ما این درخواست را بررسی خواهیم کرد و تصمیم نهایی را خود اردوغان خواهد گرفت.
در پی برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق که بیشتر کشورها با آن مخالف بودند، درگیری‌هایی میان ارتش عراق و پیشمرگ‌ها در کرکوک رخ داد و ارتش عراق توانست کنترل این استان را در دست بگیرد. اقلیم کردستان نیز مجبور به تعلیق نتایج همه پرسی شد.
ترکیه اقلیم کردستان مرکزی کشورها العبادی نتایج تصمیم خواسته درخواست اردوغان بغداد گزارش نخست‌وزیر توافق پ‌ک‌ک پاکسازی کالین