برگزیده ها
فشار سیاسی به سازمان ملل مانع از اقدام لازم برای جلوگیری از خشونت علیه کودکان شده است

مازندمجلس: خوشرو گفت که برخورد گزینشی با ناقضان حقوق کودکان به معنی خیانت به کودکان به عنوان آسیب‌پذیرترین اقشار بشریت است و اعتبار گزارش‌های سازمان ملل متحد و جهان شمولی حقوق بین‌المللی انسان‌دوستانه را زیر سوال می‌برد.

مازندمجلس: خوشرو گفت که برخورد گزینشی با ناقضان حقوق کودکان به معنی خیانت به کودکان به عنوان آسیب‌پذیرترین اقشار بشریت است و اعتبار گزارش‌های سازمان ملل متحد و جهان شمولی حقوق بین‌المللی انسان‌دوستانه را زیر سوال می‌برد.

به گزارش ایلنا، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نشست عمومی شورای امنیت در مورد کودکان و منازعات مسلحانه با استناد به آخرین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد کودکان و منازعات مسلحانه گفت: سال ۲۰۱۶، سال پرمخاطره برای کودکان بود که در آن ۴۰۰۰ مورد تخلف توسط دولت‌ها و ۱۱۵۰۰ مورد توسط گروه‌های غیر دولتی صورت گرفته است. خشونت علیه کودکان در سال ۲۰۱۶ به سطح هشدار دهنده‌ای رسید که این موارد شامل جلوگیری از رسیدن کمک‌های انسان‌دوستانه به کودکان نیز می‌شود.

 وی گفت: با شکست داعش در عراق و سوریه جهان جنایات آنها علیه غیر نظامیان و به ویژه کودکان را به دست فراموشی نخواهد سپرد.

خوشرو ادامه داد: تعداد کودکان زندانی توسط ارتش رژیم اسرائیل به ۴۴۴ نفر یعنی بالاترین حد خود رسید. جهان روز ۲۰ سپتامبر شاهد آن بود که چگونه ارتش اسرائیل کودک ۱۶ ساله فلسطینی زخمی را که به زمین افتاده بود هدف قرار داد. این تنها نمونه‌ای از جنایاتی است که این رژیم هر روزه علیه غیر نظامیان فلسطینی و در قالب سیاست‌های تبعیض نژادی اعمال می‌کند و به کسانی که در مقابل اشغال‌گری مقاومت می‌کنند برچسب تروریست می‌زند.

وی گفت: بر اساس گزارش دبیرکل کشتار و آزار کودکان در یمن نیز ادامه دارد بیش از ۵۰۰ کودک جان خود را از دست دادند که مسوولیت بیش از نیمی از آن بر عهده ائتلاف به رهبری سعودی است و مسوولیت دیگر طرف‌ها از جمله داعش و القاعده در شبه جزیره عربستان است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار کرد: یمن در آستانه سومین سال جنگ سعودی علیه این کشور در وضعیت مصیبت بار قرار دارد قحطی و عدم دسترسی به خدمات پزشکی میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند و بیش از ۸۰۰ هزار مورد ابتلا به وبا گزارش شده درحالی‌که حدود نیمی از تسهیلات درمانی به خاطر محاصره قادر به ادامه خدمات نیستند. مسئولیت این وضعیت مصیبت بار بر عهده ائتلاف به رهبری سعودی است که به جای مصالحه سیاسی تنها در پی پیروزی نظامی بر یمن است.

خوشرو تصریح کرد: با وجود این که کودکان کشته می‌شوند و خانه‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها بمباران می‌شوند متاسفانه فشار سیاسی به سازمان ملل متحد مانع از اقدام لازم برای جلوگیری از کشتار و خشونت علیه کودکان شده است. نام رژیم اسرائیل با وجود هدف قرار دادن کودکان فلسطین هرگز در لیست سیاه ناقض حقوق کودکان قرار نگرفته است. نام ائتلاف به رهبری سعودی نیز به خاطر جنایات آن علیه کودکان یمنی سال گذشته ابتدا در فهرست سیاه ناقض حقوق کودکان قرار گرفته اما تحت فشار و تهدید سعودی از آن خارج شد. جالب توجه است که در گزارش امسال دبیرکل هر چند نام ائتلاف، رهبری سعودی را در این لیست سیاه ناقضان حقوق کودک قرار داده است، اما تحت عنوان جدیدی از آن می‌توان به عنوان کودک‌کشان در حال پیشرفت یاد کرد!

کودکان سعودی خوشرو گزارش ائتلاف رهبری عنوان اسرائیل ادامه دبیرکل جلوگیری خشونت سیاسی عمومی شورای امنیت مسوولیت وضعیت مصیبت می‌شوند تهدید خدمات کشتار می‌کند گرفته انسان‌دوستانه مسلحانه منازعات جنایات نظامیان فلسطینی ناقضان اقدام نماینده