برگزیده ها

مازندمجلس: سفیر اسرائیل در قاهره به زیارت ضریح معروف "ابوحصیرة" در مصر رفت. اسرائیلی‌ها معتقدند آن مقبره یک خاخام یهودی است و آن را مقدس می‌دانند.

مازندمجلس: به نقل از خبرگزاری آناتولی، دیوید گوفرین، سفیر اسرائیل در قاهره تحت تدابیر امنیتی شدید به مدت ۳۰ دقیقه از ضریح "ابوحصیرة" در شمال مصر بازدید و پس از آن به همراه کاروان به سمت مقر خود در قاهره حرکت کرد.

این منابع با اشاره به حکم دادگاه قضایی مصر در ۲۰۱۴ که هر گونه برگزاری جشن‌های اسرائیلی را که قبلا مرسوم بود، ممنوع می‌کند، گزارش دادند، اقدام گوفرین زیارت بود و جشن نبود.
دادگاه اداری اسکندریه مصر در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۴، به دلیل منافات این مراسم با اخلاق و عفت عمومی و مناسک دینی، با صدور حکمی برگزاری مراسم سالانه جشن تولد یعقوب ابوحصیرة خاخام یهودی در این کشور را ممنوع کرد.
همچنین دادگاه اداری مصر در سال ۲۰۰۱ میلادی طی حکمی اعلام کرد که قبر "ابوحصیرة" جزو آثار تاریخی این کشور نیست.
مصر و اسرائیل بیانیه‌ای درباره زیارت وی از این ضریح صادر نکردند که از زمان براندازی رژیم حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر در ژانویه ۲۰۱۱ برای اولین بار صورت گرفته است. البته پس از ریاست جمهوری عبدالفتاح سیسی در ژوئن ۲۰۱۴ روابط دو دولت در سطح مطلوبی است.
یعقوب بن مسعود عضوی از یک خانواده یهودی بود که در سال ۱۸۰۵ در جنوب مراکش متولد شد و بعد از مهاجرت به مصر در سال ۱۹۸۰ مرد.
برخی از یهودیان معتقدند وی یک شخص مقدس است. اما دادگاه مصر در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد این مقبره به منزله نماد یهودیان در مصر نیست.
مراسم جشن تولد این خاخام یهودی هر ساله در ماه ژانویه به مدت یک هفته در منطقه دمنهور مصر برگزار می‌شد و یهودی‌ها از نقاط مختلف جهان برای برپایی آیین دینی و برگزاری جشن در اطراف ضریح تحت حراست امنیتی به این منطقه می‌آیند و این امر دولت مصر را مجبور به اتخاذ تدابیر امنیتی می‌کند.
به خاطر برگزاری جشن‌های ابوحصیرة دولت مصر در دوره حسنی مبارک همیشه مورد انتقاد مردم قرار می‌گرفت و وبلاگ‌نویسان علیه ابوحصیرة بر خلاف جنبش‌ها و گروه‌های سیاسی این شهر، کمپین‌های مخالفی را برای اظهار مخالفت خود با این جشن‌ها آغاز می‌کردند.
یهودی‌ها از سال‌ها پیش در تلاش بودند تا با خرید زمینی در اطراف قبر این خاخام، یک هتل را برای اسکان یهودی‌ها که به این منطقه سفر می‌کنند، تأسیس کنند، اما دولت مصر با این درخواست آنها مخالفت کرد.
ابوحصیرة دادگاه برگزاری خاخام امنیتی منطقه اسرائیل یهودی مراسم زیارت یهودی‌ها اعلام یهودیان مخالفت اطراف ژانویه مبارک می‌کند قاهره گوفرین مقبره تدابیر گزارش اداری ممنوع جشن‌های یعقوب