برگزیده ها

مازندمجلس: سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به تهران و حضور در نشست سه جانبه مورد توجه رسانه های خارجی قرار گرفته است. گفت وگو در زمینه توافق هسته ای و شرایط کنونی سوریه از محورهای مهم مورد توجه وی در سفر به ایران ارزیابی شده است.

مازندمجلس:  قرار است امروز «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان میهمان «حسن روحانی» باشند تا سه کشور در زمینه مسائل مورد علاقه گفت وگوهایی را با یکدیگر داشته باشند. 
نشست تهران دومین دور از گفت وگوهای سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و آذربایجان است. دور نخست این گفت وگوها در اوت سال 2016 در باکو پایتخت آذربایجان انجام شد. شاید بتوان ادعا کرد که سفر پوتین به تهران در خلال تحولات بین المللی چند ماهه اخیر، اهمیتی همچون نشست سه جانبه و حتی فراتر از آن دارد. کمتر از دو سال قبل نیز رئیس جمهوری روسیه سفری به تهران داشت و در مورد مسائل مهم منطقه ای و بین المللی گفت وگوهای مفیدی را انجام داد. یکی از دستاوردهای آن سفر هماهنگی دو کشور در زمینه جنگ با تروریست ها در سوریه بود که پیامدهای آن اکنون محسوس است. با توجه به موضعگیری های اخیر ترامپ علیه ایران و روسیه در کنار موفقیت ها در سوریه، ضرورت هماهنگی میان مسکو و تهران، بیش از پیش به چشم می خورد. خبرگزاری «رویترز» در مورد سفر پوتین نوشت: رئیس جمهوری روسیه در تهران در زمینه بحران در سوریه و همکاری ها در حوزه انرژی با رئیس جمهوری ایران دیدار و گفت وگو می کند. پوتین همچنین به دیدار آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران نیز خواهد رفت.به نوشته این خبرگزاری، یکی از سخنگویان کاخ کرملین گفته است مسائل مربوط به سوریه درصدر مباحث مطرح شده در برنامه دیدارها قرار دارد. 
**هماهنگی مسکو تهران؛ از ترامپ تا سوریهبنابر ارزیابی رسانه های خارجی مهمترین هدف سفر پوتین به تهران گفت وگو در زمینه هماهنگی های بیشتر در مقابل رویکردهای تند رئیس جمهوری آمریکا و ادامه همکاری ها در سوریه است. شبکه خبری «بلومبرگ» در تحلیل دیدار پوتین با مقام های ایرانی، مهمترین هدف این سفر را نشان دادن واکنش مسکو و تهران به خط مشی های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دانست. تارنمای این شبکه آمریکایی نوشت: پوتین با رهبر و رئیس جمهوری ایران دیدار خواهد کرد و تمرکز اصلی وی نیز بر موضوع هسته ای و همکاری دو کشور در سوریه خواهد بود. علاوه بر این به گفته مقام های کرملین ارتقای روابط اقتصادی نیز دیگر محور مهم این سفر را تشکیل می دهد. به نوشته این گزارش در کنار این دیدارها رئیس جمهور روسیه در نشست سه جانبه با همتایان خود از ایران و آذربایجان هم شرکت می کند. تحلیلگر این شبکه اعتقاد دارد ایران و روسیه خواستار همکاری نزدیک تر با یکدیگر در زمینه توافق هسته ای هستند زیرا این توافق به واسطه رویکرد کاخ سفید و رهبران آمریکا دچار چالش شده است. در ماه گذشته میلادی دونالد ترامپ قدمی را در بی توجهی به توافق هسته ای برداشت و ایران را به نقض آن متهم کرد. به نوشته بلومبرگ، اما دیگر مشارکت کنندگان در توافق هسته ای در کنار بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید دارند ایران به توافق پایبند بوده و آن را اجرا کرده است. روسیه هم با تلاش ترامپ برای راه اندازی دور جدید از مذاکرات با ایران مخالفت کرده است. به تازگی «سرگی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با غیرقابل پیش بینی دانستن رفتار ایالات متحده، رویکرد این کشور را بزرگترین نگرانی دانسته است. وی مهمترین نشانه این خط مشی را خودداری رئیس جمهوری آمریکا از تمدید برجام و تهدید های نظامی برای مقابله با بحران در شبه جزیره کره عنوان کرد. علاوه بر این، بلومبرگ دو کشور ایران و روسیه را عامل تثبیت موقعیت بشار اسد در سوریه توصیف کرد و افزود: مقام های مسکو و تهران، در زمینه موازنه قدرت در سوریه پس از پایان یافتن جنگ در این کشور نیز گفت وگوهایی را انجام می دهند.تارنمای «میدل ایست مانیتور» سفر پوتین به تهران را یک روزه عنوان کرد و آورد: علاوه بر مطرح کردن مسائل منطقه ای، رهبر روسیه گفت وگوهایی را با مقام های ایرانی در زمینه توافق هسته ای میان تهران و گروه کشورهای 1+5 انجام می دهد. به نوشته این موسسه خبری پژوهشی، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده بزرگترین چالش و مانع برای برجام، از زمان امضای توافق در سال 2015 تاکنون بوده است. وی از تایید پایبندی ایران به توافق برجام سر باز زده و موضوع را به کنگره آمریکا محول کرده است. بنابر تحلیل این گزارش، چگونگی برخورد با چالش ها در سوریه از دیگر موضوع ها در دیدار پوتین با مقام های ایرانی خواهد بود. در این نشست در زمینه ادامه گفت وگوهای صلح در سوریه که تاکنون در آستانه قزاقستان برگزار شده است، برنامه ریزی خواهد شد. ایران و روسیه مهمترین پشتیبان های بشار اسد بوده اند و از سال 2011 پس از درگیر شدن این کشور در جنگ داخلی، به دفاع از اسد پرداختند. این کشورها در دوره اخیر موفقیت هایی را به دست آوردند و قادر شدند شکست های سنگینی را به گروه های معارض و تروریست ها تحمیل کنند. 
**محورهای گوناگون نشستی سه جانبه رسانه های انگلیسی زبان محورهای مشترک گوناگونی را در زمینه های سیاسی و اقتصادی برشمرده اند که باعث علاقه مندی سه کشور برای تعامل بیشتر شده است. خبرگزاری آذربایجانی «آذرنیوز» با اشاره به نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان آورده است: این دیدار فرصت خوبی برای گفت وگو در باره مسائل جهانی است. نشست سه جانبه در تهران می تواند شرایط مناسب و منحصر به فردی را برای تعامل در زمینه مسائل بین المللی برای هر سه کشور ایجاد کند. خبرگزاری «ترند» آذربایجان نیز بر این اعتقاد است علاوه بر نگرانی های بین المللی هر سه کشور در زمینه مسائل منطقه ای در کنار روابط دوجانبه گفت وگوهایی را انجام می دهند. براساس این گزارش مبارزه با تروریسم و هماهنگ سازی تلاش ها برای رسیدن به این هدف از مهمترین محورهای مذاکرات است. خبرگزاری «راشا تودی» نیز گرچه مهمترین هدف این دیدار را گفت وگو در زمینه جنگ با تروریسم عنوان کرد اما دیگر مسائل همچون قاچاق مواد مخدر را نیز از جمله مسائلی دانست که در نشست سه رئیس جمهوری مطرح می شود. این خبرگزاری روسی آورده است سه کشور علاوه بر مسائل بالا در زمینه مبارزه با افراط گرایی و جرایم فراملی مذاکراتی را انجام خواهند داد. اعضای این نشست همچنین به دنبال اتخاذ سیاست های هماهنگ در زمینه بازار جهانی انرژی و هیدروکربن ها هستند. خبرگزاری روسی «تاس» هم با اشاره به بیانیه دفتر رئیس جمهوری روسیه، این کشورها از اعضای تاثیرگذار و فعال در میان کشورهای صادرکننده گاز دانست. البته ایران و روسیه عضو دائم و آذربایجان عضو ناظر مجمع صادرکنندگان گاز هستند.بلومبرگ یکی از موضوع های قابل طرح در این نشست را راه اندازی خط ریلی انتقال کالا از باکو به ترکیه از طریق خاک گرجستان دانست. این مسیر تازه می تواند رقیبی برای مسیرهای موجود انتقال کالا میان شرق و غرب در ایران و روسیه باشد. این شبکه خبری همچنین موضوع بازار انرژی را نیز از جمله علاقه مندی های هر سه کشور دانست که در این نشست به آن پرداخته می شود.
روسیه زمینه جمهوری تهران پوتین سوریه مسائل توافق دیدار آذربایجان ترامپ مهمترین المللی دانست آمریکا جانبه موضوع همکاری وگوهایی بلومبرگ  خبرگزاری گزارش هماهنگی انرژی مسکو علاوه نوشته خبرگزاری دونالد برجام محورهای عنوان ایرانی علاقه وگوهای منطقه همچنین کشورها تعامل تاکنون روسای بزرگترین نگرانی جمهور کشورهای اشاره اعضای بازار انتقال یکدیگر هماهنگ تروریسم آورده جهانی تواند مبارزه متحده مذاکرات بیشتر بحران ادامه موفقیت ارزیابی دیدارها انگلیسی کرملین برنامه تحلیل باشند رسانه رویکرد اندازی اعتقاد اقتصادی تروریست همچون روابط ایالات