برگزیده ها
بعد از «جامع‌التواریخ» پیگیر ثبت جهانی‌شدن «مثنوی معنوی» هستیم
مازندمجلس: بعد از «جامع‌التواریخ» پیگیر ثبت جهانی‌شدن «مثنوی معنوی» هستیم به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری اشرف بروجردی؛ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در محل برگزاری بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات و باحضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد. 

بروجردی در ابتدای این نشست با بیان توضیحاتی درباره سازمان اسناد و کتابخانه ملی و وظایف و اهداف آن گفت: یکی از اهداف ما این است که فرصتی را برای اندیشمندان فراهم آوریم تا با تضارب آراء بهترین دیدگاه‌ها را برای جامعه ارایه کنند و از طرف دیگر وظیفه حفظ و نگهداری از اسناد و منابع کتابی ارزشمند برای استفاده محققان و پژوهشگران و همچنین نسل‌های آینده از وظایف ما به‌شمار می‌آید. 

وی در با اشاره به سابقه سیاسی خود اظهار کرد:‌ به‌هرحال همه ما وابستگی‌های سیاسی داریم اما نباید عنوان سیاسی خود را محملی برای فعالیت‌های فرهنگی‌مان قرار دهیم. به‌هرحال وظیفه ما این است که در ارایه خدمات فرهنگی بتوانیم اهالی فرهنگ و اندیشه را در کتابخانه ملی و سازمان اسناد گردهم آوریم آنچنان‌که سازمان را خانه دوم خود بدانند. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مطبوعات و رسانه‌های خبری کشور گفت: این امکان وجود دارد که هر رسانه‌ای نسبت به دریافت شناسنامه از کتابخانه ملی اقدام کند و پیشنهاد ما این است که صاحبان رسانه به این مسأله توجه داشته باشند چرا که جراید امروز، اسناد فردای کشور است. 

بروجردی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری ایبنا درباره پروسه ثبت جهانی‌شدن نسخ خطی توضیح داد: اولا باید در نظر داشته باشیم که آثار ممکن است در اماکن مختلفی نگهداری شوند ولی به‌هرتقدیر درخواست ثبت ملی یا جهانی‌شدن آثار به کمیته‌ای ویژه در سازمان اسناد ارجاع داده شود تا آثار از سوی صاحبنظران این حوزه داوری شوند. 

وی افزود: برای هر اثر پرونده‌ای باز می‌شود و نتایج داوران در آن به‌ثبت می‌رسد تا نهایتاً تصمیم قطعی برای ارسال تقاضای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شود تا کارشناسان جهانی این سازمان نیز نتیجه نهایی را درباره موافقت یا مخالفت با تقاضا اعلام کنند. 

بروجردی خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال ما تقاضای ثبت جهانی نقشه‌های قدیمی فرش ایرانی را از مدت‌ها قبل به سازمان یونسکو انتقال داده‌ایم اما هنوز پاسخی نگرفته‌ایم ولی مطابق با خبری که پیش‌تر منتشر شد تقاضای ثبت جهانی کتاب «جامع‌التواریخ» که در قرن شانزدهم به‌قلم فضل‌الله همدانی نگارش شده و موضوعاتی مانند تاریخ اسلام در ادوار مختلف تا دوره عباسیان، اثرات حمله مغول به ایران و مباحثی در ارتباط با کشورهای هند و چین را دربرمی‌گیرد، پس از مدتی نسبتاً طولانی با موافقیت سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسید. 

وی همچنین درباره دیگر پروژه‌هایی که سازمان اسناد و کتابخانه ملی پیگیر ثبت جهانی آنها است توضیح داد: یکی دیگر از آثار ارزشمند کشورمان که پیگیر مراحل ثبت آن هستیم کتاب «مثنوی معنوی» مولوی است که امیدواریم بعد از بررسی‌های انجام‌شده از سوی سازمان یونسکو به‌ ثبت جهانی برسد. 

رئیس کتابخانه ملی در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار ایبنا درباره وضعیت نشریات و فصلنامه‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی توضیح داد: ما در بخش‌های مختلف نشریاتی کاملا تخصصی با موضوعات کتابخوانی و اسناد داریم که هیچ نهاد دیگری در این سطح ندارد و البته درصورت وجود نشریات ارزشمند دیگر در این زمینه‌ها همکاری‌های لازم را برای معرفی آنها خواهیم داشت. 

وی ادامه داد: البته ما وظیفه دیگری را در قبال نشریات و مطبوعات داریم که آن‌هم خریداری و نگهداری از برخی نشریات مهم و ارزشمند است که امکان استفاده پژوهشگران و محققان از آنها فراهم می‌‌شود.

بروجردی در ادامه این نشست و در پاسخ به سوال دیگری درباره مشاهده‌شدن برخی سهل‌انگاری‌ها در حفظ نسخ خطی و حتی خرید و فروش‌‌شدن نسخ در بازار گفت: نکته اصلی این است که اگر سندی وارد سازمان شود تمام هم‌وغم ما حراست از آن است و سهل‌انگاری‌هایی مانند تحشیه‌نویسی و سوءنگهداری در سازمان وجود ندارد اما وظیفه ما در قبال اتفاقاتی که بیرون از سازمان و در سطح جامعه و بازار رخ می‌دهد تنها هشداردادن و اطلاع‌رسانی است زیرا ما نمی‌توانیم به حوزه اختیارات مالکیتی مردم ورود کنیم. 

وی ادامه داد: البته بخشی از وظایف ما خریداری نسخ خطی ارزشمند است که برای این کار بودجه مشخصی نیز در اختیار داریم و کارشناسان نسخ خطی سازمان همواره مشغول ارزیابی و اظهارنظر درباره آثار خطی هستند. 

بروجردی ضمن بیان این مطلب که خریدها متناسب با بودجه و امکان پرداخت‌های دولتی انجام می‌شود اظهار داشت: امروز می‌توانیم ادعا کنیم که در زمینه خرید اسناد و آثار خطی حرف اول را می‌زنیم چرا که آثار ارزشمندی در طول سالهای اخیر خریداری و به‌مخازن سازمان اضافه شده است که البته آماده‌کردن آنها برای بازدید پژوهشگران زمان‌بر است. 

رئیس سازمان اسناد در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع احداث پارکینگ طبقاتی در ضلع‌شمالی ساختمان کتابخانه ملی گفت: بعد از صورت‌گرفتن گودبرداری بیست‌وسه‌متری و یا به تعبیری بیست‌وهشت‌متری از سوی شهرداری در دوره قبلی آسیب‌هایی جزیی در بنای کتابخانه ملی دیده شد که مذاکرات و شکایات ما را به‌همراه داشت اما در دوره روی کارآمدن شورای شهر جدید و پس از بازدید نمایندگان این شورا از کتابخانه ملی مقرر شد تا به این مساله رسیدگی شود و خسارت‌های واردشده نیز جبران شوند. 

وی خاطرنشان کرد: البته با توجه به محدودیت فضایی که ما در کتابخانه ملی با آن روبه‌رو هستیم به شورای شهر و شهرداری طرحی را ارایه کردیم که مطابق با آن دوطبقه از این پروژه عمرانی در آینده برای تاسیس مخزن راکد و سالن مطالعه به کتابخانه ملی تخصیص داده شود. 

بروجردی تاکید کرد: پروژه در‌حال احداث پارکینگ طبقاتی به‌هرتقدیر نمی‌تواند به بنای مستحکم و منحصر‌به‌فرد کتابخانه ملی آسیبی وارد کند و من به‌تمام علاقه‌مندان این قول را می‌دهم که ساختمان کتابخانه ملی حتی در مقابل زلزله‌های احتمالی نیز امنیت دارد. 
کتابخانه اسناد درباره جهانی دیگری البته  بروجردی ارزشمند یونسکو نشریات وظیفه داریم ایبنا پژوهشگران مطبوعات تقاضای توضیح سیاسی ادامه خریداری امکان هستیم نگهداری وظایف جهانی‌شدن پیگیر خبرنگار ارایه ارتباط مختلف ندارد  رئیس جامع‌التواریخ بودجه ساختمان شهرداری شورای پروژه طبقاتی پارکینگ مانند بازدید احداث بازار ارسال استفاده محققان همچنین جامعه آوریم خبرگزاری اهداف فراهم آینده اظهار به‌هرتقدیر کارشناسان خاطرنشان امروز مثنوی به‌هرحال معنوی مطابق