برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت با اشاره به مسیر طی شده برای اجرا و ارزیابی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: طی فرایندی برنامه ریزی شده و براساس تکالیف بالادستی وزارت بهداشت بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بازنگری شده و با نظر مدیران ستادی و دانشگاهی این بسته ها نهایی خواهد شد.

مازندمجلس:

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،عطاءاله پورعباسی دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت در جلسه شورای مدیران حوزه آموزش که با هدف بررسی نسخه بازنگری شده بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تشکیل شد با مروری بر روند تدوین برنامه‌های تحول نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: تدوین برنامه‌ها از ابتدای سال ۹۴ آغاز شد و از ابتدای کار تدوین آن براساس یک مدل مفهومی و بر مبنای اسناد بالادستی نظام سلامت صورت گرفت. دکتر پورعباسی تدوین برنامه جامع آموزش عالی سلامت را اولین گام در تدوین برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: این برنامه ۱۲ سیاست کلی دارد و بسته‌های تحول و نوآوری در گام بعدی به عنوان ابزار عملیای سازی این برنامه تدوین شد.

 پورعباسی اظهار داشت: مدل طراحی بسته‌های تحول مدل IPOC بود که در واقع برای طراحی نقشه‌های راه سازمان‌ها از آن استفاده می‌شود و شامل ورودی، فرایند، خروجی و زمینه است.

وی افزود: بر این اساس ۵ گروه بسته‌های ورودی محور، فرایند محور، خروجی محور، بسته‌های زمینه‌ای و بسته‌های ارزیابی محور تدوین شد و هر یک از این بسته‌ها کارکرد خاص خود را در ارتقای آموزش علوم پزشکی کشور دارد.

دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت با تاکید بر اینکه بسته‌های تحول و نوآوری بر مبنای اسناد بالادستی حوزه آموزش علوم پزشکی طراحی شده گفت: این بسته‌ها در دولت یازدهم اجرایی شد و بعد از بیش از ۲ سال که از اجرای بسته‌ها می‌گذرد بازنگری در برنامه‌ها لازم است.

وی با بیان اینکه اولین گام برای بازنگری بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی پایش محیطی است گفت: به همین منظور ۳ تا ابزار مطالعه طراحی شد.

پورعباسی گفت: سامانه آتنا به عنوان یک ابزار مطالعاتی بر روی بسته‌ها از آغاز اجرای این بسته‌ها به عنوان ابزاری برای رصد و پایش بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی طراحی شد. اولین گزارش‌های آتنا گزارش‌های فرایند محوربود برای اینکه در ابتدای کار لازم بود فرایند‌های استقرار بسته‌ها مثل تشکیل دبیرخانه، برگزاری جلسات و .. پیگیری شود.

وی اضافه کرد: در مرحله بعدی و باتوجه به پیشرفت اجرای بسته‌ها ارزیابی خروجی محور بسته‌ها آغاز شد. در این مرحله برای هر بسته شاخص‌هایی تعریف شد این شاخص‌ها بر روی سایت بارگذاری و از دانشگاه‌ها خواسته شد تا اقدامات انجام شده در قالب این شاخص‌ها در این سامانه اعلام نمایند.

دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت روند ارزیابی خروجی محور بسته‌های تحول و نوآوری در سامانه آتنا را خوب ارزیابی کرد و اشاره کرد:‌باتوجه به اینکه شاخص‌ها تازه بارگذاری شده بود ابهامات درخصوص این شاخص‌ها وجود داشت، ولی حدود ۳۰ دانشگاه اطلاعات خود را در سامانه وارد کرده اند که اطلاعات ارزشمندی در سطح ملی است و به زودی منتشر خواهد شد.

 پورعباسی گفت: برای اجرای مطالعه دوم برای ارزیابی محیطی پرسشنامه‌ای طراحی شد. این پرسشنامه برای هر بسته ۱۳ سوال باز داشت که از دانشگاه‌ها خواسته شد نظرات خود را از روند تحقق بسته‌ها در قالب این پرسشنامه اعلام کنند. مشارکت دانشگاه‌ها در این کار خیلی خوب بود و آنالیز محتوایی بر روی اطلاعات واصله صورت گرفت که نتایج ارزشمندی نیز حاصل و نظر صاحبنظران دانشگاهی در مورد بسته‌ها از این طریق جمع بندی شد.

وی با بیان اینکه مطالعه سوم به روش پانل نخبگان برگزار شد گفت: از صاحبنظرانی که درگیر اجرای بسته‌های تحول و نوآوری در سطح ستاد و حتی بعضا دانشگاه‌های علوم پزشکی بودند در مورد میزام پیشرفت بسته‌ها نظرسنجی شد و مشخص شد که وضعیت کلی در اجرای هر بسته به چه صورت است.

دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت افزود: در کنار این‌ها اسناد بالادستی بررسی شد. هدف از این کار انطباق بسته‌ها با اسناد بالادستی است. البته یک بار این کار در ابتدای تدوین بسته انجام شده بود و تنها برنامه ششم توسعه به این اسناد اضافه شده بود.

پورعباسی گفت: در بررسی بند‌های مرتبط برنامه ششم در حوزه آموزش علوم پزشکی استخراج شده بود و در بازنگری انطباق بسته‌ها با این بند‌ها مورد تاکید قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه بسته‌ها تغییرات زیربنایی نکرده و مسیر حرکت همانند قبل طی می‌شود گفت: اگر مرحله‌ای در بسته‌ها کاملا اجرایی شده تغییراتی در آن ایجاد شده و جا‌هایی که براساس اسناد بالادستی لازم بوده اندکی تغییر کرده است.

دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت با تاکید بر لزوم ارزیابی دقیق‌تر اجرای بسته‌ها گفت:‌در بازبینی بسته‌ها شاخص‌های کمی روشنی به هر بسته اضافه شده و سطح پاسخگویی هر شاخص مشخص شده است. بر این اساس مشخص است کدام شاخص بر عهده وزارت بهداشت، منطقه و یا دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

پورعباسی گفت: ویرایش اول بسته‌های بازنگری شده آماده شده است. در این گام نظرات مدیران و صاحبنظران حاضر در جمع اخذ میشود و در گام بعدی نظرات معاونین آموزشی دانشگاه‌ها گرفته خواهد شد. تا آخر آبان بسته‌ها به دانشگاه‌ها ابلاغ و براساس این بسته‌ها ماموریت‌های واسپاری شده به دانشگا‌ها و مناطق آنایشی نیز بازنگری خواهد شد.

 

بسته‌ها آموزش نوآوری بسته‌های پزشکی تدوین سلامت اجرای اسناد اینکه برنامه ارزیابی بازنگری طراحی دانشگاه‌ها پورعباسی بالادستی خروجی تاکید ابتدای شاخص‌ها سامانه اطلاعات اضافه مطالعه نظرات فرایند براساس اولین ابزار عنوان بررسی ارزشمندی مدیران اعلام خواسته توسعه انطباق دانشگاه‌های صاحبنظران بارگذاری پرسشنامه مرحله مبنای اجرایی  پورعباسی افزود محیطی برنامه‌ها پیشرفت ورودی برنامه‌های گزارش‌های تشکیل