برگزیده ها
برنامه  ششم توسعه نقشه راه برای استاندار جدید مازندران / مدیریت بحران آب نیازمند توجه ویژه

اختصاصی مازندمجلس: آب به عنوان یکی از اصلی ترین مولفه های توسعه اقتصادی در بخش کشاورزی و صنعت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد.

اختصاصی مازندمجلس: آب به عنوان یکی از اصلی ترین مولفه‌های توسعه اقتصادی در بخش کشاورزی و صنعت از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار می‌باشد.

میزان تقاضای آب در طول قرن گذشته افزایش قابل توجهی یافته است.

مجموع مصرف سالانه آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت و آشامیدن در ابتدای قرن بیستم کمتر از ۶۰۰ کیلومتر مکعب بود که در میانه‌های این قرن به ۱۳۵۰ کیلومتر مکعب و در ابتدای قرن ۲۱ به بیش از ۳۸۰۰ کیلومتر مکعب رسیده‌است.

بیشترین میزان مصرف‌هم مربوط به بخش کشاورزی است و حدود ۷۰ درصد از آب شیرین دنیا را مصرف می کند.

با افزایش میزان تقاضا و عدم مدیریت صحیح آب، اکثر مناطق کشور با کم آبی مواجه شده است.

 استان باران‌خیز مازندران نیز با وجود موهبت‌هایی همچون دریا و رودخانه با بحران آب مواجه است که در برخی مناطق با خشکسالی شالیزارها سبب خسارت به محصولات کشاورزان شده است.

در این شرایط بحرانی مدیریت آب کشاورزی به طور خاص، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اقتصاد مازندران عمدتا بر تولیدات کشاورزی متکی است.

مازندران با ۱/۵ درصد از مساحت کشور، ۴/٩ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است. تولید نزدیک به ۴۰ درصد برنج، ۳۸/۵۵ درصد مرکبات، ۹۰ درصد کیوی و ۲۷/۱ درصد دانه های روغنی مورد نیاز کشور به همراه ۱۹/۲ درصد سهم اشتغال نیروی کار استان مازندران را نشان می دهد.

همچنین استان مازندران با وجود ۲۰۰ هزارهکتار زمین کشاورزی تحت کشت محصولات استراتژیک همچون گندم و برنج و سایر نباتات علوفه‌ای، نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور ایفا می کند.

با این اوصاف اهمیت مدیریت آب در استان مازندران دوچندان می شود.

بررسی وضعیت موجود مدیریت آب در کشور نشان می‌دهد که شیوه‌ی حکمرانی کنونی نیاز به اصلاحات جدی و اساسی دارد؛ در این مسیر باید تلاش کرد، تفسیری نو از مشارکت مسئولین و مردم در مسیر مدیریت آب عرضه نمود.

امروزه گفتمان "حکمرانی خوب آب" در سطح ملی بارز و مطرح است و حتی برخی از عناصر آن در اسناد و برنامه های رسمی کشور آمده است لذا اراده‌ی سیاسی در سطح دولت، برای دستیابی به حکمرانی خوب در حوزه‌ی مدیریت آب فرآهم آمده است.

ﺗﻌﺪﯾﻞ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﻭ ﺑﺤﺮﺍﻥ ﺁﺏ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺍﻭﻟﻮﯾﺖﻫﺎﯼ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺷﺸﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﺳﺖ که ﺩﻭﻟﺖ ﺩﻭﺍﺯﺩﻫﻢ ، ﺍﺭﺗﻘﺎﯼ ﺣﮑﻤﺮﺍﻧﯽ ﻭ ﺑﻬﺮﻩﻭﺭﯼ ﺩﺭ ﻣﺼﺮﻑ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺁﺏ را در دستور کار خود قرار داده است.

با توجه به اینکه نظارت بر حفظ و حراست از منابع طبیعی و استفاده بهینه از منابع آبی و فراهم ساختن زمینه مناسب جهت هماهنگی بین فعالیت‌های مختلف و افزایش کارایی دستگاه‌های اجرایی و تحقق سیاست‌های عمومی و توسعه در استان برعهده‌ی استاندار می‌باشد.

به همین منظور برنامه ششم توسعه نقشه راهی‌است برای استاندار جدید مازندران تا با ایجاد تعاملات و هماهنگی‌های لازم در بین مسئولان اجرایی در خصوص بحران آب و خشکسالی، حکمرانی و بهره‌وری در مصرف منابع آب را ارتقا دهد.

همچنین 10 میلیارد مکعب آب از استان‌های شمالی خارج و وارد دریای مازندران می‌شود که حل این معضل نیاز به توجه

ویژه دارد؛ سرمایه گذاری و احداث سد اگر مورد ملاحظه قرار بگیرد، می‌توان بخش قابل توجهی از این آب‌ها را ذخیره کرد.

 

یادداشت از شبنم لشگری

برنامه ششم توسعه نقشه راه برای استاندار جدید مازندران / مدیریت بحران آب نیازمند توجه ویژه مازندران محمد اسلامی استان مازندران خشکسالی