برگزیده ها

مازندمجلس: سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دشمنان شناخته شده داریم که همواره خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی هستند، تاکید کرد: سیاست دفاعی این کشور تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار نخواهد گرفت.

مازندمجلس: سردار سرتیپ سید مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس ستاد تبلیغات دفاعی جمهوری اسلامی ایران، در مصاحبه با خبرگزاری ترند به بحث درباره موضوعات مختلف، ازجمله نیروهای حشدالشعبی در عراق، داعش، استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران، حمایت اروپا از برجام و توان دفاعی کشورمان پرداخت.
وی  در این مصاحبه تاکید کرد که حشدالشعبی به حیات خود ادامه خواهد داد و در آینده  حرف‌های بسیار بیشتری درباره آن در جهان شنیده خواهد شد.
مشروح این مصاحبه را در زیر می‌خوانید:
پس از اظهارات رئیس جمهور آمریکا که محتوای اصلی آن اعمال فشار بر سپاه پاسداران بود، مقامات آمریکایی سفرهایی را به منطقه خاورمیانه انجام داده‌اند. طی روزهای گذشته رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا خواستار عقب نشینی آنچه وی نیروهای تحت آموزش ایران در عراق خواند، شد. همچنین وزیر خزانه‌داری آمریکا به منطقه سفر کرد تا راجع به در تنگنا قراردادن مالی نیروهای ایرانی مذاکراتی انجام دهد. شما اینگونه اقدامات را پس از آن که آتش داعش در منطقه به سردی می‌گراید چگونه ارزیابی و چه خط سیری برای آن پیش بینی می‌کنید؟
سردار جزایری: مسئله این است که چرا داعش در منطقه به وجود آمد. بر اساس بسیاری از اسناد و شواهد و قرائن، آمریکایی‌ها داعش را برای ایجاد یک هراس عمومی از اسلام به وجود آوردند و به عنوان سربازان اجاره‌ای و یک جنگ نیابتی به جان کشورهای منطقه انداختند. از طریق داعش سعی کردند عراق را تخریب کنند و به تجزیه بکشانند. تلاش فراوانی دارند که سوریه از جرگه مقاومت خارج شود و برنامه ریزیشان این بود که با گسترش داعش در واقع منافع دراز مدت خودشان را که در منطقه به خطر افتاده بود، احیا کنند. جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران به مقابله با این سیاست شیطانی آمریکا برخاست و اجازه نداد این سیاست جاری و ساری شود، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های کلان آمریکایی‌ها را درباره خاور میانه به شدت به چالش کشید و لذا طبیعی است که آمریکایی‌ها همچون گذشته از ایران عصبانی باشند. تلاش‌های اخیر هم در همین راستاست و به منظور طراحی جدیدی برای مقابله با جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران است. در شرایطی که داعش رو به اضمحلال رفته و آمریکا در برنامه‌ای که از طریق داعش داشت، با ناکامی مواجه شده سعی می‌کند توطئه‌های جدیدی را رقم بزند. در اینجا هوشیاری و هوشمندی افکار عمومی مردم و دولت‌های مستقل منطقه ضروری است تا جلوی مکر جدید آمریکا گرفته بشود.
جواب رد حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به درخواست تیلرسون مبنی بر برچیدن حشدالشعبی (نیروهای مردمی) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
سردار جزایری: حشدالشعبی را به تعبیر بهتر باید بگوییم بخش عظیمی از مردم عراق و افرادی که تلاش می‌کنند به طرق مختلف از جمله حضور در یک دفاع نظامی از کشورشان حفاظت کنند. بدیهی است که مقامات عراقی از حشدالشعبی حمایت کنند که با ایجاد آن در عراق و در کنار ارتش عراق این حجم از نیرو توانست عراق را از توطئه بزرگی که برایش پیش بینی شده بود، نجات دهد. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید نیروهای ارتش عراق و نیروهای حشدالشعبی موفقیت‌های بسیار قابل توجهی در مقابله با دشمنان این کشور به دست آوردند. و باز هم این طبیعی است که حشدالشعبی که توانسته عراق را از چنگال آمریکا نجات دهد مورد خشم آمریکایی‌ها باشد. به طور قطع حشدالشعبی در عراق خواهدبود، ادامه خواهد داشت و در آینده ما حرف های بسیار بیشتری درباره حشدالشعبی در جهان خواهیم شنید.  لذا به نظرم اقداماتی که آمریکایی‌ها علیه حشدالشعبی انجام می‌دهند، از آنجایی که این نیرو به بدنه اصلی مردم عراق وصل است، نمی‌تواند تاثیری در روحیه مردم، دولت یا ارتش عراق داشته باشد؛ بلکه مخالف خوانی‌های آمریکا باعث حساسیت بیشتر آحاد مردم و توجه و علاقه بیشترشان به حشدالشعبی خواهد شد. آمریکایی‌ها باید بپذیرند که حشدالشعبی زین پس جزو واقعیت‌های صحنه تحولات عراق است و همان‌طور که سازمان بسیج در ایران یک سازمان کاملا تاثیرگذار، بخصوص در شرایط خاص و پیچیده کشور هست، حشدالشعبی چنین نقشی را خواهد داشت. آمریکایی‌ها هیچ کاری از دستشان برنمی‌آید.
به نظر شما چه چیز باعث شد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تا مرز تروریست نامیدن سپاه پیش رفته، سپس از عملی کردن قصد خود صرف نظر کند؟
سردار جزایری: سیاست آمریکا از دیرباز در واقع هجوم به نهضت‌ها و کشورهای مستقل و هجمه به مردمی بوده که ممکن است مخالف سیاست‌ها و اقدامات آمریکا باشند. بر این اساس، سپاه پاسداران همواره در معرض هجمه‌های آمریکایی‌ها و بعضی کشورهای غربی و صهیونیسم بین‌المللی بوده که سعی می‌کنند به اشکال مختلف اگر بتوانند نسبت به تضعیف سپاه پاسداران اقدام کنند. در راستای فشار مضاعف به جمهوری اسلامی ایران، آمریکایی ها سعی کردند سپاه را در تنگنای بیشتری قرار بدهند و برنامه ریزی کرده بودند که با تروریستی اعلام کردن سپاه، در واقع یک هجمه همه جانبه علیه کشور برنامه ریزی کنند. سپاه و نیروهای مسلح اعلام کردند چنانچه چنین اتفاقی رخ دهد، ما همه نظامیان آمریکا را هر کجا که باشند، به عنوان تروریست تلقی می‌کنیم و با آنها برخوردی مشابه تروریست‌ها و داعشی‌ها خواهیم داشت و مشاهده کردیم که آمریکایی‌ها با توجه به این که دیدند منافعشان ممکن است به شدت تحت خطر قراربگیرد، به نوعی تغییر رویه دادند و درواقع از سیاست قبلی که اعلام کرده بودند عقب نشینی کردند. بدیهی است که ما مقابله به مثل خواهیم کرد با هر روشی که آمریکایی‌ها علیه نیروهای مسلح ما داشته باشند.
فرماندهان ارشد ایرانی، از جمله سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس وعده نابودی داعش را در آینده نزدیک داده‌اند. به نظر شما خاستگاه این وعده چیست؟
سردار جزایری: واقعیت‌های نظامی صحنه مورد مناقشه در غرب آسیا بیانگر شکست‌های پی در پی تروریست‌ها و نیروهای داعش است. با توجه به برنامه ریزی‌هایی که رزمندگان عراقی داشته‌اند و در حال اجراست، شکست قطعی داعش در عراق به زودی محقق خواهد شد. شکست قطعی داعش در عراق مقدمه‌ای برای تداوم شکست‌های نیروهای داعشی و سایر تروریست‌ها از سایر کشورهای منطقه خواهد بود و امیدواریم که به این وسیله منطقه روی آرامش به خود بگیرد؛ اگرچه درواقع پیش بینی می‌کنیم که مجددا از طرف آمریکایی‌ها توطئه جدیدی در جهت ناآرام ساختن کشورهای منطقه رقم بخورد.
به نظر می‌رسد حمایت اروپا از برجام به منظور کسب اعتماد ایران برای دور جدیدی از مذاکرات، احتمالا مذاکرات موشکی است. احتمال چنین مذاکراتی از نظر شما چقدر است و خط مشی ایران در مقابل این سیاست از طرف اروپا چه خواهد بود؟
سردار جزایری: همان‌طور که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که هیچ مذاکره‌ای در مسائل دفاعی با طرف‌های بیگانه نخواهد داشت، من نیز تاکید می‌کنم که این سیاست قطعی ایران است و ما درخصوص امکانات دفاعی خودمان و شیوه‌های دفاع از کشور و تمامیت ارضی‌مان با هیچ کس معامله‌ای نخواهیم داشت. سیاست آمریکایی‌ها کاملا برای ما روشن است. آنها تلاش می‌کنند منابع دفاعی ما را تضعیف کنند. این تضعیف در راستای اهداف خاورمیانه بزرگ آمریکا هم هست و در راستای منافع رژیم اسرائیل هم هست. اروپا باید تصمیم بگیرد آیا می‌تواند سیاستی مستقل از آمریکا داشته باشد؟ متاسفانه طی سال‌های گذشته همواره شاهد بودیم که اروپایی‌ها با همه ادعایی که در جهت استقلال دارند نمی‌توانند خودشان را از چنبره نفوذ و اشراف آمریکا نجات دهند. چنانچه اروپا بخواهد همان روشی که آمریکا درباره سیاست‌های موشکی و دفاعی ما دارد، ادامه دهد، بدیهی است که رفتار ما با اروپا مشابه آمریکا خواهدبود و به نظرم اینجا یک سنگ محکی برای اروپاست و تاریخ قضاوت خواهد کرد که آیا اروپا می‌تواند مستقل از آمریکا به دنبال منافع خودش باشد و منافع خودش را تحت تاثیر منافع نامشروع آمریکا قراردهد یا نه. واضح است که ما سیاست مستقل خودمان را مبتنی بر اهداف و دکترین نظامی‌مان ادامه می‌دهیم. ما همواره سیاست روشنی در مسائل دفاعی‌مان داریم که سعی میکنیم تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار نگیرد.
نقشه راه ما برای دفاع از کشورمان و دفاع از مظلومان کاملا روشن و برای خودمان مشخص است. ما به یقین می‌دانیم که دشمنان شناخته شده و تعریف شده‌ای داریم که همواره اعلام کرده‌اند، خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی ایران هستند. شما به عنوان یک واحد سیاسی زمانی که یک قدرت بزرگ صراحتا سرنگونی شما را اعلام می‌کند بسیار طبیعی و بدیهی است که بایستی قدرت خود را افزایش دهید. خوشبختانه این قدرت در شرایط امروز به گونه‌ای است که ما توان بازدارندگی قابل توجهی در برابر اقدامات احتمالی آمریکایی‌ها داریم و آمریکایی‌ها هم تا حد زیادی می‌دانند که برخورد نظامی با جمهوری اسلامی ایران عوارض بسیار وخیم و وحشتناکی برای آنها دارد. بسیای از منافع آمریکایی‌ها در مناطق نزدیک و متوسط در دید و دسترس ماست و اگر لازم باشد اهداف دورتر را تحت تاثیر قرارمی‌دهیم. لذا با توجه به وجود و حضور دشمنان تعریف شده که بعضا خواهان نابودی‌مان هستند -شما اخیرا دیدید که آمریکا یکی از کشورهای عضو سازمان ملل را به نابودی کامل تهدید کرد- کشورها بایستی از چنان قدرتی برخوردار باشند که کشورهای دیگر به خودشان اجازه ندهند چنین برخوردهایی داشته باشد. ما همین خط مشی را ادامه خواهیم داد.
آمریکا آمریکایی‌ها حشدالشعبی نیروهای منطقه سیاست دفاعی جمهوری اسلامی اروپا کشورهای جزایری منافع اعلام مستقل بسیار ادامه درباره باشند برنامه مقابله تاثیر جدیدی بدیهی تضعیف همواره خواهیم داریم آمریکایی مقاومت عنوان سردار اهداف خودمان کاملا دشمنان نظامی راستای همان‌طور تروریست‌ها طبیعی خودشان مختلف مصاحبه گذشته پاسداران بیشتری واقعیت‌های حمایت اقدامات می‌کنیم عوامل مشابه مخالف چنانچه شرایط بیرونی تروریست نخواهد نابودی منابع می‌تواند تعریف سرنگونی بایستی تحولات مسائل نزدیک آینده شکست‌های مذاکرات موشکی درواقع توجهی نشینی دارند خواستار تیلرسون داده‌اند ایرانی مذاکراتی می‌کنید؟سردار ارزیابی ایجاد عمومی آوردند اجازه خاورمیانه توطئه عراقی کشورمان چگونه برجام تاکید مردمی منظور مقامات می‌کند اینجا جمهور خواهدبود