برگزیده ها
ایران برای سرمایه گذاری مشترک با خارجی ها در 400پهنه اکتشافی آماده است

مازندمجلس: تهران- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس معدن و منابع استرالیا (آی.ام.آ.آر.سی- IMARC) گفت: آمادگی داریم در بیش از 400 پهنه اکتشافی با شرکت های بین المللی علاقه مند، به صورت مشترک سرمایه گذاری کنیم.

مازندمجلس: به گزارش چهارشنبه تارنمای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، «مهدی کرباسیان» افزود: دولت ایران قصد دارد تا سال 2025 میلادی رشد هشت درصدی اقتصاد را تجربه کند که سهم بخش معدن و صنایع معدنی در شاخص کل رشد 8.8 درصد است. برای رسیدن به این هدف بیش از 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری بویژه در زمینه فولاد و آلومینیوم نیاز داریم.
کرباسیان تاکید کرد طرح های تعریف شده ایران، ارزش 50 میلیارد دلاری در پنج سال آینده را دارد و ادامه داد: در بخش مس و روی و صنایع وابسته، اکتشاف و همچنین زیرساخت ها به سرمایه گذاری نیاز داریم.
وی گفت: در سال های گذشته 220 شرکت معدنی از سراسر دنیا برای همکاری های معدنی در ایمیدرو حاضر شدند و ایمیدرو 69 طرح معدنی را به سرانجام رساند. اکنون نیز 29 پروژه با 9 میلیارد دلار سرمایه گذاری را در دست اجراست.
به گفته وی، بخش معدن ایران تا سال 2020 میلادی به 51 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش های اکتشاف، توسعه پروژه، تجهیزات و صنایع معدنی و زیرساخت های مرتبط با آن نیاز دارد که سهم بخش فولاد و آلومینیوم به ترتیب 30 و 11 میلیارد دلاری است.

** سنگ آهن، فولاد و مس
رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به افزایش محدوده های اکتشافی ایران تا 300 هزار کیلومتر مربع اعلام کرد: ذخایر سنگ آهن جدید کشف کردیم که ذخایر مناسبی بیش از 2 میلیارد تن ذخیره دارد و از شرکت های استرالیایی می خواهیم به عنوان مشاور و سرمایه گذار در این حوزه حضور یابند.
به گفته وی، کارخانه کنسانتره آهن تا صنایع پایین دستی در حال توسعه است.
کرباسیان گفت: با 31 میلیون تن ظرفیت تولید در فولاد، در رتبه چهاردهم دنیا از نظر تولید قرار داریم. طبق نقشه راه تعریف شده، تقاضای فولاد را تا سال 2025 میلادی به 40 میلیون تن افزایش می دهیم.
رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: 30 میلیون تن آلومینیوم در ایران تولید شده و ظرفیت تولید در این بخش 487 میلیون تن است. ایران رتبه نوزدهم جهانی را در تولید آلومینیوم دارد و چشم انداز ظرفیت تولید آلومینیوم تا 2025 میلادی یک و نیم میلیون تن است که برای رسیدن به این هدف به دنبال 11 میلیارد دلار سرمایه گذاری ایم.
کرباسیان یادآوری کرد طرح مس «چاه فیروز» به سرمایه گذاری نیاز دارد و افزود: میزان تولید ما در مس کاتد 200 هزار تن است و برنامه افزایش این مقدار به 700 هزار تن را داریم.
وی گفت: ایران اکنون رتبه بیست و یکم جهان را در تولید مس دارد.

** مزیت های اقتصادی ایران
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: پس از دوران تحریم فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاران، بانک ها موسسات مالی، پیمانکاران و تامین کنندگان به وجود آمده است که می توانند در طرح های ایران مشارکت کنند یا به عنوان سرمایه گذار و سهامدار بلندمدت حضور یابند.
کرباسیان ادامه داد: حدود 30 میلیارد دلار فاینانس جدید از سمت چین، کره جنوبی و ژاپن داشتیم و در آینده نزدیک، با همکاری شرکت های اروپایی میزان منابع مالی خارجی افزایش می یابد.
رییس هیات عامل ایمیدرو با مثبت ارزیابی کردن چشم انداز اقتصادی ایران تصریح کرد: در دولت یازدهم، نرخ تورم از 40 به 9.6 درصد کاهش یافت و در سه سال گذشته در شاخص رقابت پذیری بازار از رتبه هشتاد و سوم به شصت و ششم صعود کردیم.
وی افزود: اکنون ایران در شاخص اندازه گیری بازار و آموزش به ترتیب در رتبه نوزدهم و چهل و هفتم جهان قرار دارد و در ریسک سرمایه گذاری از رتبه هفتم به ششم ارتقا پیدا کرده است.
کرباسیان گفت: برخلاف کشورهای نفتی، ایران به درآمدهای نفتی وابسته نیست، زیرا صنایعی همچون پتروشیمی، خودرو، کشاورزی، صنایع غذایی، فرش و کشتی سازی و البته معدن و صنایع معدنی دارد که ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه ای متولی آن است.
وی اضافه کرد: ایران یک درصد جمعیت جهان و هفت درصد ذخایر معدنی به ارزش 700میلیارد دلار را دارد. وجود 68 نوع ماده معدنی از جمله زغالسنگ، مس، سرب، روی، طلا، نمک، مولیبدن، کروم و باریت، ایران را در داشتن تنوع مواد معدنی با بسیاری از کشورها متمایز کرده است.
کرباسیان گفت: توسعه ریلی برای تسهیل در دسترسی به بازار 400میلیون نفری کشورهای همسایه ایران و توسعه زیرساخت های بندری مناطق آزاد چابهار، بندرعباس و پارسیان از برنامه های توسعه ای ما برای جذب سرمایه گذاران است.
وی افزود: ایمیدرو از سرمایه گذاران در فرآیند قانون حمایت و تشویق سرمایه گذاری خارجی (اف.آی.پی.پی.آ- FIPPA) حمایت می کند که در واقع تضمینی از سمت دولت برای حمایت از سرمایه گذاران و سود آنها در برابر هر نوع خطر غیر بازرگانی است. همچنین سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران نقش حمایتی از سرمایه گذاران دارد.

** همکاری در بخش علمی و فناوری
رییس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: ایمیدرو برای توسعه و نوسازی کارخانه ها و در بخش پژوهش از طریق مرکز تحقیقات فرآوری معدنی ایران آماده همکاری با شرکت های علاقه مند است. همچنین به دنبال ورود فناوری های روز دنیا در استخراج، اکتشاف، فرآوری و بهره وری انرژی و کاهش بهای تمام شده در محصولات معدنی به کشورمان هستیم.
وی تاکید کرد شرکت های استرالیایی سابقه 50 ساله در حوزه طلا، مس و معادن زغال سنگ دارند و «اکنون فرصت مناسبی برای بانک ها و موسسه های مالی استرالیا فراهم شده است که پا به عرصه مشارکت بگذارند».
وی از آمادگی ایران در کسب دانش معدنی از طریق شرکت های مشاوره ای استرالیا خبر داد و گفت: بر این باوریم که تجارت و دانش شما در بخش آموزش به ما کمک خواهد کرد تا دانش مهندسان و سطح فنی متخصصان ایرانی را ارتقا دهیم. اعتقاد داریم استرالیا به عنوان یکی از نقش آفرینان بازار معدن و صنایع معدنی شرکت های قدرتمندی در جهان دارد که در توسعه بخش معدن می تواند کمک رسان نیز ایران باشند.
کرباسیان افزود: فرصت های معدنی زیاد و ظرفیت های تقاضا در بازار معدن ایران وجود دارد که می تواند توسط شرکت های استرالیایی حمایت و پوشش داده شود. در این زمینه انتظار داریم بانک ها و موسسه های اعتباری و بیمه ای استرالیا علاقه و انعطاف پذیری بیشتری را برای ایجاد جو مالی مناسب برای سرمایه گذاران حوزه معدن فراهم کنند.
کنفرانس معدن و منابع استرالیا نهم تا یازدهم آبان ماه در شهر ملبورن استرالیا در حال برگزاری است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام*2078*1961* دریافت: محمد مهدی بهرامی*انتشار: مریم مسعود

اقتصاد

استراليا

معدن

برجام

معدن سرمایه معدنی ایمیدرو گذاری توسعه صنایع تولید میلیارد کرباسیان داریم گذاران استرالیا افزود آلومینیوم میلیون بازار فولاد اقتصادی عنوان اکنون ظرفیت همکاری حمایت افزایش میلادی اعلام استرالیایی مناسبی ذخایر خارجی اکتشاف همچنین زیرساخت نوسازی پذیری منابع تجارت معادن مشارکت آموزش یازدهم فرآوری اکتشافی فراهم تواند موسسه علاقه کشورهای آماده ارتقا انداز دلاری کردیم تعریف ترتیب پروژه گذشته ادامه آینده یابند کارخانه وابسته دنبال میزان نوزدهم اقتصاد تاکید زمینه برنامه