برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه روسیه دوست، همسایه و شریک راهبردی ایران است، گفت: همکاری ایران و روسیه تا پایان مبارزه با تروریسم در سوریه ضروری است.

مازندمجلس: حسن روحانی عصر چهارشنبه در دیدار ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه که برای شرکت در اجلاس سه جانبه سران کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان به کشورمان سفر کرده است، گفت: روابط سه جانبه تهران، مسکو و باکو در مناسبات منطقه‌ای و گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف نیز بسیار حائز اهمیت است.
رییس جمهور از روسیه به عنوان کشوری دوست، همسایه و شریک راهبردی نام برد و با تاکید بر اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه و تقویت همه جانبه روابط و همکاری‌ها با روسیه است، افزود: توافقات خوبی میان دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله در بخش انرژی، فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای و حمل و نقل و ترانزیت حاصل شده که باید با تلاش بیشتر در مسیر اجرای این توافقات و توسعه روزافزون همکاری‌ها، گام برداریم.
روحانی اهمیت توسعه همکاری ها و روابط اقتصادی و تجاری ایران و روسیه را مورد تاکید قرار داد و  اظهارداشت: تهران از حضور فعال سرمایه گذاران و بخش خصوصی روسیه برای مشارکت و همکاری در پروژه های مهم زیرساختی از جمله در بخش های صنعت و انرژی، توسعه خطوط و اتصال ریلی و کریدور شمال – جنوب استقبال می کند.
رییس جمهور با تاکید بر اینکه برجام یک توافق چند جانبه است و حفظ و پایداری آن برای صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی مهم است، گفت: نقش روسیه در راستای تحکیم و پایداری برجام و اجرای تعهدات از سوی همه طرف های مذاکره نیز مهم و تاثیر گذار است.
روحانی به نقش آفرینی ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم در سوریه اشاره و تاکید کرد: همکاری های ایران و روسیه تاثیر زیادی در روند مبارزه با تروریسم در منطقه داشته است و این همکاری ها و رایزنی های مشترک در مراحل پایانی این مبارزه نیز بسیار حائز اهمیت است.
رییس جمهور با اشاره به روند مذاکرات آستانه، همکاری‌های چند جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و روسیه در حل و فصل مسایل و بحران‌ها را با اهمیت خواند و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بی‌ثباتی در منطقه را به ضرر همه کشورها می‌داند و از توسعه ثبات و امنیت در منطقه حمایت خواهد کرد. در راستای این همکاریها، امروز برای جهانیان به خوبی روشن شده که باید با راه‌حل‌های سیاسی، امنیت و آرامش در سوریه تثبیت شود.
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز در این دیدار با قدردانی از دعوت و میزبانی کشورمان از نشست سه جانبه سران کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان، گفت: ایران همسایه و شریک راهبردی روسیه بشمار می‌رود و ما در توسعه مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین منافع مشترک بسیاری داریم.
رییس جمهور روسیه با اشاره به ضرورت توسعه همکاری های ایران، روسیه و آذربایجان در بخش حمل و نقل، ترانزیت و نیز کریدور شمال به جنوب، گفت: نشست سه‌جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و آذربایجان، می‌تواند منجر به توسعه روابط و همکاری‌های مشترک در این بخش شود.
پوتین روابط و همکاری‌های تهران و مسکو در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، همکاری‌های اقتصادی، فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و حمل و نقل ریلی و جاده‌ای را رو به گسترش دانست و گفت: شرکتهای روسی علاقه مند به مشارکت فعال در اجرای طرح های توسعه ای ایران هستند و روسیه هیچ محدودیتی برای توسعه روابط و همکاری‌های همه جانبه با ایران قایل نیست و از این روند استقبال می‌کند.
وی اظهارداشت: براساس آمار ، مراودات تجاری دو کشور بویژه در سال 2016 رشد قابل ملاحظه ای داشته که این روند باید همچنان و با شتاب تداوم یابد.
رییس جمهور روسیه برجام را توافق بسیار خوب جمعی و در راستای صلح و ثبات جهانی برشمرد و گفت: عدم پذیرش تعهدات بین‌المللی از سوی برخی از کشورها به هیچ وجه مورد قبول نیست و باور ما این است که برهم زدن یکجانبه برجام به هر بهانه ای پذیرفتنی نخواهد بود، از جمله توافق برجام ارتباطی با مسایل دفاعی و موشکی ایران ندارد.
پوتین همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی را تنها مرجع اعلام پایبندی ایران به برجام دانست.
رییس جمهور روسیه نیز به فرآیند مبارزه با تروریسم در سوریه اشاره و تاکید کرد که نقش آفرینی روسیه، ایران و ترکیه همچنان باید در چارچوب مذاکرات آستانه ادامه یابد.
روسیه توسعه جمهور برجام جانبه همکاری‌های روابط پوتین تاکید همکاری مبارزه اهمیت منطقه روحانی اشاره انرژی آذربایجان توافق راهبردی مشترک اجرای تروریسم پایداری راستای سوریه دیدار مختلف همکاری‌ها بسیار تهران تاثیر آفرینی تعهدات همچنان مسکو بین‌المللی کشورها امنیت مذاکرات دانست مسایل المللی آستانه مشارکت جمهوری اسلامی توافقات اینکه کشورمان منطقه‌ای گسترش همسایه بخش‌های کشورهای اظهارداشت مناسبات کریدور تجاری اقتصادی هسته‌ای ترانزیت ولادیمیر استقبال