برگزیده ها

مازندمجلس: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (چهارشنبه) در دیدار رئیس‌جمهور روسیه با استقبال از پیشنهاد آقای ولادیمیر پوتین برای گسترش روزافزون همکاری‌ها در همه‌ی زمینه‌ها تأکید کردند: باید از تجربیات مفید سال‌های اخیر در مسائل منطقه‌ای و روابط دوجانبه، برای تحکیم و توسعه‌ی روابط بهره جست.

مازندمجلس: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ظرفیت همکاری اقتصادی دو کشور را بسیار فراتر از سطح کنونی خواندند و افزودند: در زمینه حمل و نقل، استفاده از محور مهم بندر چابهار تا بندر سن‌پطرزبورگ، و دیگر عرصه های اقتصادی می توانیم همکاری گسترده تری داشته باشیم.
به گزارش نامه نیوز رهبر انقلاب اسلامی به تجربه خیلی خوب همکاری دو کشور در موضوع سوریه اشاره کردند و افزودند: نتایج این همکاری نشان داد تهران و مسکو می توانند در میدان های دشوار، اهداف مشترک را محقق کنند.
ایشان خاطرنشان کردند: شکست ائتلاف امریکایی حامی تروریست‌ها در سوریه واقعیتی انکارناپذیر است اما آنها همچنان مشغول طراحی و توطئه هستند، بنابراین حل کامل مسئله سوریه نیازمند  تداوم همکاریهای مستحکم است.
رهبر انقلاب اسلامی، ایستادگی مشترک ایران و روسیه در مقابل تروریستهای تکفیریِ مورد حمایت چند کشور خارجی را دارای نتایج مهم برشمردند و افزودند: ترکیب خیلی خوب و ایستادگی مشترک تهران و مسکو در مقابل فتنه و فساد تروریستها در سوریه، پرمعنا است و روسیه را در مسائل منطقه غرب آسیا تأثیرگذار کرده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مردم سوریه را تصمیم‌گیر نهایی مسائل آن کشور خواندند افزودند: همانطور که شما گفتید باید همه مسائل و راه حلها درباره حکومت سوریه از درون این کشور بجوشد، و دولت سوریه برای اجرای هیچ  طرحی تحت فشار قرار نگیرد و هرچه ممکن است طرحها جامع الاطراف باشد.
رهبر انقلاب اسلامی، سخنان رئیس جمهور روسیه در این دیدار را درباره برجام و ضرورت رعایت معاهده های چند جانبه، خوب دانستند و افزودند: امریکایی‌ها متأسفانه به یاغی گری خود ادامه می دهند که باید با تکیه بر عقل و استفاده از راههای صحیح با آنها برخورد شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأیید مواضع آقای پوتین درباره حل مشترک مسائل منطقه‌ای بدون طرفهای خارجی خاطرنشان کردند: امریکایی‌ها درصدند که در همه مسائل منطقه و جهان دخالت کنند و برای این کار، بر روی مسئولان ضعیف برخی کشورها، حساب باز کرده اند.
ایشان، دخالت‌های خونین سعودیها در برخی کشورها از جمله جنایات روزانه این کشور در یمن را زمینه‌ساز گرفتار شدن عربستان در مخمصه‌های عمیق خواندند و افزودند: آنها حتی نمی‌گذارند به مردم مظلوم یمن که گرفتار بیماریهای واگیر و کُشنده شده اند، دارو و کمک برسد.
رهبر انقلاب اسلامی، همکاری برای مقابله مشترک با تحریم های امریکا بر ضد ایران و روسیه را مفید خواندند و افزودند: بدون توجه به تبلیغات منفی دشمنان برای تضعیف روابط کشورها، می‌توانیم تحریم های امریکایی‌ها را با روشهایی از جمله حذف دلار و جایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادیِ دو یا چند جانبه، بی‌اثر و امریکا را منزوی کنیم.
ایشان، آقای پوتین را دارای شخصیتی قوی و اهل تصمیم و عمل خواندند و افزودند: به همین علت می توان با روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ درباره کارهای بزرگ و نیازمند عزم و تلاش، صحبت و همکاریِ منطقی کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین پیشنهاد آقای پوتین را برای گسترش چند جانبه همکاریهای منطقه‌ای قابل قبول دانستند.
در این دیدار که بیش از یک ساعت و ربع طول کشید، رئیس جمهور روسیه با ابراز خرسندی فراوان از سفر به تهران و دیدار با رهبر معظم انقلاب تأکید کرد: ایران را «شریکی استراتژیک» و «همسایه‌ای بزرگ» می دانیم و از هر زمینه و فرصتی برای گسترش و تحکیم همه جانبه روابط استفاده می کنیم.
آقای پوتین دیدار خود با رئیس جمهور کشورمان را بسیار خوب توصیف کرد و انرژی، حمل و نقل، فناوریهای نوین، کشاورزی، و طرحهای مشترک نفت و گاز و انرژی را از جمله زمینه‌های مناسب برای گسترش روابط اقتصادی خواند.
رئیس جمهور روسیه گفت: صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه 7 برابر شده اما همچنان در زمینه های مختلف، ظرفیتهای فراوانی برای همکاری وجود دارد.
آقای پوتین با تأکید بر ضرورت حفظ ثبات و امنیت در منطقه گفت: با همکاری مشترک در سوریه به نتایج بسیار خوبی دست یافتیم و باید ضمن ادامه مبارزه با تروریسم، روند سیاسی مناسبی در این کشور در نظر گرفته شود.
رئیس جمهور روسیه، مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی را در تحقق اهداف مشترک در سوریه بسیار مؤثر و خردمندانه دانست و گفت: به جهان نشان دادیم که بدون نیاز به کشورهای فرا منطقه‌ای قادر به حل و فصل مسائل منطقه بسیار مهم خود هستیم.
آقای پوتین حفظ تمامیت ارضی سوریه و حمایت از دولت و آقای بشار اسد رئیس جمهور قانونی این کشور را از اصول سیاست خارجی روسیه خواند و گفت: معتقدیم هرگونه تغییر و تحول در هر کشوری از جمله سوریه باید از درون شکل بگیرد.
رئیس جمهور روسیه با اعلام حمایت مسکو از برجام گفت: با هرگونه تغییر یک جانبه در مفاد این توافقنامه چند جانبه مخالفیم و یکجانبه گرایی را زیر پا گذاشتن قوانین و نظام بین الملل می دانیم.
رئیس جمهور روسیه افزود: تغییر اصول اصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی را کاری نادرست می دانیم و با مرتبط کردن برنامه هسته‌ای ایران با مسائل دیگر از جمله مسئله دفاعی مخالفیم.
ولادیمیر پوتین همکاری دفاعی- نظامی دو کشور را در چارچوب مقررات بین المللی، قابل گسترش بیشتر ارزیابی کرد.آقای پوتین با اشاره به اینکه کشورهای غیرمنطقه‌ای درصدد آتش افروزی هستند، گفت: امریکا می خواهد در همه مسائل جهان و منطقه دخالت کند و در این راه اگر لازم شود حتی منافع متحدان خود را نادیده می گیرد.
رئیس جمهور روسیه با اشاره به دروغ‌گویی مقامات امریکایی درباره روسیه در مذاکرات  شورای امنیت سازمان ملل گفت: به هیچ وجه فکر نمی‌کردم در این سطح از روابط بین الملل چنین کارهایی انجام شود اما اکنون به اینگونه رفتار امریکایی‌ها عادت کرده‌ایم.
رئیس جمهور روسیه، تکیه بر توان داخلی را سیاست اصلی این کشور در مقابله با تحریم های امریکا اعلام کرد و گفت: برخی تولید کنندگان و صاحبان صنایع روسی دعا می کنند تحریم‌های امریکا پایان نیابد، زیرا موجب شده به ظرفیتهای آنها توجه شود.
آقای پوتین افزود: از سال 2014 یعنی آغاز تحریم‌های امریکا، منابع مالی را عمدتاً  به پیشرفت علمی و فناوری اختصاص دادیم و در زمینه بیوتکنولوژی، آی‌تی، کشاورزی و صنایع فضایی رشد قابل توجهی داشته ایم.
رئیس جمهور روسیه گفت: اکنون برخلاف نگرانی‌های اولیه فهمیده‌ایم که هرکاری را اراده کنیم، می‌توانیم انجام دهیم.
آقای پوتین در پایان تأکید کرد: ما به مواضع اصولی خود پایبندیم و با هرکسی کاری را شروع کنیم، تا پایان ادامه می‌دهیم.
روسیه جمهور سوریه پوتین همکاری افزودند مشترک مسائل انقلاب امریکا جانبه منطقه دیدار درباره اسلامی بسیار خواندند گسترش روابط خامنه‌ای آیت‌الله امریکایی‌ها زمینه مواضع منطقه‌ای تغییر خارجی حمایت ادامه تحریم انرژی اقتصادی استفاده پایان مسکو می‌توانیم تأکید اشاره کشاورزی نتایج دانیم تهران کشورها کشورهای امنیت دادیم مخالفیم دفاعی اکنون صنایع تحریم‌های المللی افزود هرگونه اعلام ظرفیتهای الملل سیاست برجام امریکایی همچنان مسئله خاطرنشان اهداف معاملات بی‌اثر همکاریهای ایستادگی دخالت گرفتار مقابله دانستند ضرورت مقابل دارای خواند