برگزیده ها
ایران، روسیه و آذربایجان بیانیه مشترک امضا کردند

مازندمجلس: اجلاس روسای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان چهارشنبه شب با امضای یک بیانیه مشترک به پایان رسید.

مازندمجلس: اجلاس روسای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان چهارشنبه شب با امضای یک بیانیه مشترک به پایان رسید.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی پیش از امضای این بیانیه مشترک و در یک جمع‌بندی نشست در جمع روسای جمهوری روسیه و آذربایجان، از تحقق عمده اهداف نخستین نشست سه جانبه در باکو خبر داد و گفت: در نشست باکو علاوه بر مسایل کلان منطقه‌ای درخصوص سه موضوع ویژه اقتصادی شامل حوزه حمل و نقل و کریدور شمال – جنوب، حوزه انرژی، برق و همکاری‌های نفت و گاز و همچنین حوزه تحولات ساختاری برای توسعه همکاری‌های اقتصادی،  تمرکز کردیم که امروز با خرسندی اعلام می کنم در هر سه حوزه گام‌های خوبی برداشته‌ایم.

وی افزود: در زمینه حمل و نقل و کریدور شمال – جنوب، اتصال خط آهن بندر عباس به هلسینکی از طریق تهران، رشت، آستارا، باکو و سپس در روسیه تا مسکو و سن پیترزبورگ تا اروپا به سرعت در حال پیشرفت است. امیدوارم با تکمیل فاز رشت – آستارا و افتتاح آن در آینده‌ای نزدیک، این گام بلند را با حضور تمام روسای جمهور مسیر با هم جشن بگیریم.

رییس‌جمهور به گام‌های تحقق‌یافته در مسیر همکاری‌های مشترک سه کشور در حوزه انرژی اشاره کرد و اظهار داشت: شرکت‌های بزرگ نفتی روسی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی ایران در حال مذاکره با طرف‌های ایرانی هستند که این اقدام بسیار مؤثر خواهد بود.

روحانی ادامه داد: با شرکت‌های نفت و گاز آذربایجان نیز درخصوص همکاری‌های دوجانبه، به‌ویژه در زمینه اکتشاف و بهره‌برداری در دریای خزر در حال گفت‌وگو هستیم و این تحولات، در آینده نشان خواهد داد، روند منطقه‌ای شدن اقتصاد کشورهایمان در حوزه انرژی با سرعت قابل قبولی مسیر حرکت خود را طی می‌کند.

رییس‌جمهور تاکید کرد: در حوزه تحولات ساختاری هم در توسعه همکاری‌های اقتصادی، ایران روابط با اتحادیه اورآسیا را به زودی توسعه خواهد داد و یکسان‌سازی استانداردها بین سه کشور و ایجاد کریدور سبز گمرکی در کنار توسعه همکاری‌های بانکی و تبادلات با پول ملی و اتصال شبکه‌های بانکی و بسیاری اقدامات دیگر مسیر روشنی را در آینده فراروی ما قرار می‌دهد.

روحانی بیانیه تهران را در ادامه بیانیه باکو، تکمیل‌کننده و شتاب‌دهنده روند همکاری سه کشور دانست و تصریح کرد: ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان سه کشور نفتی و گازی هستیم که تلاش‌های مشترک‌مان می‌تواند زمینه رشد سریع‌تر اقتصادهایمان را فراهم کند. در این رابطه ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری مشترک سه جانبه برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی، توسط ما خواهد توانست توانمندی‌هایمان را چند برابر و توسعه همکاری‌هایمان را افزون‌تر کند.

رییس‌جمهور با ابراز امیدواری از اینکه هر نشست سه جانبه، گام جدیدی برای همکاری‌ها و تعاملات بیشتر میان تهران، مسکو و باکو باشد، بار دیگر از حضور روسای جمهوری روسیه و آذربایجان در تهران سپاسگزاری و ابراز امیدواری کرد که در نشست آتی سه کشور در مسکو گام‌های بلند دیگری برداشته شود.

همکاری‌های آذربایجان روسیه توسعه مشترک جمهوری اقتصادی تهران روسای بیانیه زمینه گام‌های مسکو سرمایه‌گذاری رییس‌جمهور تحولات کریدور انرژی جانبه ایجاد بانکی امیدواری امضای آینده ابراز منطقه‌ای اتصال پایان درخصوص آستارا ساختاری هستیم