برگزیده ها

مازندمجلس: احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه تیپ شخصیتی ناطق نوری اعتدال است، گفت: او یک اصولگرای کهنه کار است و هیچ کس نمی خواهد که او اردوگاه خود را تغییر دهد اما این به معنی عدم امکان همکاری با اصلاح طلبان نیست.

مازندمجلس: گروه سیاسی نامه نیوز: حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری که به اعتقاد فعالان هر دو جریان سیاسی کشور توان تغییر بازی را دارد، در انتخابات های پیش رو یاری گر اصلاح طلبان می شود یا اصولگرایان؟ نسبت او با جریان موسوم به اعتدال چیست؟ اصلا این انزوای خود خواسته را کنار می گذارد یا خیر؟ این ها سوالاتی است که بعد از انتخابات 96 و در ماه های اخیر بیش از قبل به ذهن می رسد. 
هر چه باشد این سیاستمدار کهنه کار از یک سو خود را از مسئولیت بازرسی دفتر رهبری بازنشسته کرد و از یک سو دیدارهایی تعجب آور داشت. نه اصولگرایان و نه اصلاح طلبان تصور نمی کردند که ناطق نوری فعال تر شدن در صحنه سیاست را با ملاقات با آیت الله علم الهدی و ابراهیم رئیسی آغاز کند. همین دیدارها سبب شد برخی گمان کنند که او به گود اصولگرایی بازخواهد گشت. اصلاح طلبان اما این را باور ندارند و معتقدند که ناطق نوری دلخورتر از آن است که حامی اصولگرایان شود. در عین حال می دانند که او کسی نیست که اردوگاه خود را تغییر داده و در بزنگاه ها کنار اصلاح طلبان بایستد. اینچنین است که امیدوار دارند تا مشی اعتدالی ناطق نوری و ورود دوباره او به صحنه سیاست بازی را عوض کرده و چشم انداز روشنی برای سال های بعد از روحانی بسازد.
احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت وگویی با «نامه نیوز» پیرامون نسبت ناطق نوری امروز با هر یک از جریان های سیاسی گفت: « فکر نمی کنم ناطق نوری تمایل داشته باشد که از نظر تشکیلاتی به اصلاح طلبان نزدیک شود. همان طور که اصلاح طلبان چنین تمایلی ندارند. به هر حال او برای سال های طولانی در جریان اصولگرا نقش کلیدی داشته و به عبارتی در آن جریان حق آب و گل دارد».
وی با اشاره به اینکه « دو اتفاق سبب شد ناطق نوری از زیست گاه سیاسی خود فاصله بگیرد» گفت: « مساله اول انشقاق در جریان اصولگرایی است. در سال های اخیر شاهد بودیم که طیف تندرو عنان این جریان را از دست افراد قدر و قدیمی گرفتند».
این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: «موضوع قابل توجه دوم تغییر مفاهیم سیاسی و اجتماعی، پارادیم ها،  نگاه به تاریخ و انقلاب در گذر زمان است که حتما در شخصیت ها نیز اثر گذار است».
شیرزاد توضیح داد: «این تغییر در همه جا و همه جریان ها وجود دارد. همان طور که اصلاح طلبان امروز اگرچه از تبار چپ های اول انقلاب هستند اما با آن ها فرق دارند. یا مثلا مجموعه لاریجانی و همفکران او در مجلس اگرچه اصولگرا هستند اما همان دیدگاه های 20 سال قبل را ندارند. ناطق نوری نیز اصولگرایی است که مثل خیلی از اصولگرایان در 30 سال قبل درجا نزده و با زمان جلو رفته است. این همان اتفاقی است که در چهره های دیگری مثل علی مطهری افتاده است».
به اعتقاد او، تغییرات ناطق نوری ناشی از قدرت فهم، تحلیل و احساس مسئولیت او نسبت به اداره کشور است.
وی با اشاره به اینکه ناطق نوری از نگاه ما یک اصولگرای خوب، قابل احترام و دوست داشتنی است، گفت: «فکر می کنم که خودش نیز ترجیح می دهد همچنان اصولگرا معرفی شود. البته این معنی عدم همکاری با اصلاح طلبان نیست. آقای روحانی اصول گرایی است که با اصلاح طلبان همکاری می کند».
شیرزاد در پاسخ به اینکه آیا ناطق نوری گوشه نشینی را کنار گذاشته و نقش آفرینی سیاسی را از سرمی گیرد، گفت: « متاسفانه در جریان افراط گری های برخی از اصولگرایان به او خیلی جفا شد. هنوز آن مناظرات احمدی نژاد را به یاد داریم. سکوت بخش دیگر اصولگرایی بعد از اینکه افرادی مثل ناطق نوری و مرحوم هاشمی مورد حمله احمدی نژاد قرار گرفتند نیز بر دلخوری ها افزود. تحرکات بعد از انتخابات و شعارهایی که طیف تندرو می دانند نیز سبب شد که او کنارگیری کند».
وی افزود: « به هرحال شخصیت و توان سیاسی او به حدی است که اگر وارد صحنه شود می تواند فضا را کاملا تغییر دهد. حتی می توان یک جریان سیاسی جدید پدید آورد و مدیریت کشور سهم داشته باشد».
این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به اینکه جریان جدید نزدیک به اعتدالیون خواهد بود یا خیر، گفت: « ناطق نوری از نظر تشکیلاتی ارتباط با جریان موسوم به اعتدال ندارد اما تیپ شخصیتی او اعتدالی است و افرادی که دور او جمع می شوند نیز اغلب همان گروه متدین، وفادار به نظام و انقلاب و کسانی که در عین حال جمود فکری اصولگرایان سنتی تر را ندارند، خواهند بود. ضمن اینکه ناطق نوری از نظر شخصیتی خیلی گرم و صمیمی است لذا دوستان زیادی دارد و اگر بخواهد که وارد شود حتما طیف هواداران گسترده ای خواهد داشت».
شیرزاد ضمن ابراز امیدواری به اینکه ناطق نوری انزوای خودخواسته را کنارگذاشته و بار دیگر وارد میدان رقابت های سیاسی شود، گفت: « بدون شک ناطق نوری هنوز می تواند یک گزینه جدی باشد. حتی اگر از یک فرد و جریان دیگر نیز حمایت کند می تواند بازی را به نفع او تغییر دهد».

جریان سیاسی اصلاح طلبان اینکه تغییر اصولگرایان شیرزاد اصولگرایی ندارند انقلاب تواند اصولگرا انتخابات گرفتند تندرو رئیسی اشاره اگرچه افزود شخصیتی افرادی احمدی نزدیک همکاری شخصیت امروز انزوای مسئولیت اعتدال موسوم اعتقاد گسترده هواداران سیاست اعتدالی روحانی دارند دانند مطهری ناطق‌نوری تشکیلاتی