برگزیده ها

مازندمجلس: شرق نوشت؛ دیروز در راهروهای مجلس زمزمه‌هایی مبنی‌بر جمع‌آوری امضا برای استیضاح عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور به گوش رسید

مازندمجلس: نخستین آنها الیاس حضرتی، نماینده تهران بود که در جمع خبرنگاران از تلاش برخی نمایندگان برای جمع‌آوری امضا پای استیضاح وزیر کشور خبر داد. البته او نام علي ربیعی، وزیر کار را هم در کنار رحمانی‌فضلی قرار داد؛ دو وزیری که مدتی پس از گرفتن رأی اعتماد، از مجلس کارت زرد دریافت کردند. 
هرچند در راستای جمع‌آوری امضا برای استیضاح ربیعی هم تلاش‌هایی در جریان است، ولی به‌نظر می‌رسد عزم‌ها برای استیضاح رحمانی‌فضلی جزم‌تر است. حضرتی روز گذشته در حاشیه جلسه علنی مجلس گفت که خودش از امضاکنندگان نیست ولی در جریان آن قرار گرفته است. به گفته نمایندگانی که در جریان جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر کشور هستند، عبدالحمید خدری، نماینده بوشهر، محور این جریان است. 
موضوعاتی مانند «پدیده شاندیز» و «استانداران» از مسائل اصلی دخیل در درخواست استیضاح هستند. البته پیش از این و زمان دولت یازدهم، زمزمه‌هایی مبنی بر خیز مجلس برای استیضاح رحمانی‌فضلی به گوش می‌رسید که هیچ‌کدام حتی اعلام وصول هم نشد؛ مهم‌ترین آنها درباره موضوع مینو خالقی، منتخب مردم اصفهان، در انتخابات ٩٤ بود. این موضوع در کنار انتقادات دیگر از عملکرد وزارت کشور، باعث شده بود حرف‌وحديث‌هاي بسياري درباره رحمانی‌فضلی مطرح شود؛ تا جایی که برخی نمایندگان از رأی ندادن به رحمانی‌فضلی در صورت معرفی برای کابینه دوازدهم حرف زدند که البته فقط در حد حرف ماند!
به گفته نماینده بوشهر، امضاهای پای طرح استیضاح وزیر کشور از ٢٥ امضا عبور کرده است. خدری همچنین نام برخی از کسانی را که امضا کرده‌اند، اعلام کرد: محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر، نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه، علی ساری، نماینده اهواز، مصطفی کواکبیان، نماینده تهران، علی اکبری و مسعود رضایی، نماینده‌های شیراز، عبدالرضا مصری، نماینده کرمانشاه، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده دالاهو و اسلام‌آباد غرب. خدری همچنین گفت که جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت هم هنوز امضا نکرده ولی احتمالا امضا خواهد کرد. نام مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود را هم الیاس حضرتی به‌عنوان یکی از امضاکنندگان مطرح کرد. 
اشتباه کردم!پس از خروج «خدری» از صحن مجلس، او در جمع خبرنگاران به چرایی و چگونگی این درخواست پاسخ داد. او به این پرسش که موضوعات مدنظرتان تا پیش از رأی اعتماد هم مطرح بود، شما چرا آن زمان رأی دادید که الان بخواهید استیضاح کنید، یک پاسخ دوکلمه‌ای داد: «اشتباه کردم!». 
خدری به سؤال دیگری مبنی بر اینکه مدتی پس از رأی اعتماد هم ربیعی و هم رحمانی‌فضلی کارت زرد گرفتند، هم گفت: «احساس می‌کنم خواب بودم و بیدار شدم!». او ادامه داد: «با توجه به ارتباطاتی که با مجموعه کسانی که در پدیده شاندیز سرمایه‌گذاری کرده‌اند، دارم، دیدم که چه مشکلات و معضلات اجتماعی برای آنها به وجود آمده است». 
خدری در ادامه مثالی هم زد: «خانمی از کیش با من تماس گرفت که شوهرش به‌خاطر مشکلات ناشی از پدیده، خودکشی کرده؛ مواردی از این دست زیاد است». او افزود: «١٣٤ هزار نفر در پدیده شاندیز سرمایه‌گذاری کرده‌اند هیچ‌کس هم جوابگو نیست. درحالی‌که از مجاری رسمی این کار را کرده‌اند». نماینده بوشهر در ادامه به انتقاد از وزیر کشور پرداخت و مصاحبه‌ها و سخنان رحمانی‌فضلی درباره پدیده شاندیز را یادآور شد: «وزیر کشور سال گذشته در مجلس گفت که یک ماه فرصت بدهید مشکل را حل کنیم. مصاحبه تصویری وزیر کشور را دارم که گفت مشکل پدیده حل شده است». خدری ادامه داد: «سرمایه‌های پدیده از مطالبات مردم بیشتر است، فقط همتی می‌خواهد که بیایند و پول‌های مردم را بدهند. نمی‌دانم چه دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد که این کار را نمی‌کنند. پدیده مثل فلان مؤسسه نیست که ورشکسته شده باشد». 
فقط جابه‌جا کردندخدری همچنین درباره مسئله دیگر مورد بحث در طرح استیضاح وزیر کشور یعنی بحث استانداران هم گفت: «برخی استانداران توانمندی‌هایشان پایین است اما آنها را فقط جابه‌جا کرده‌اند. درحالی‌که خیلی از آنها باید کنار می‌رفتند ، توانمندی نداشتند، اما برای اینکه نمایندگان و مردم را اقناع کنند، آن فرد را از آنجا برداشته و به جای دیگر و شاید بالاتری جابه‌جا کرده‌اند». او این نوع اقدام را «اجحاف» توصیف کرد. او همچنین در گفت‌وگو با «ایلنا» مسائل دیگری از جمله عدم نظارت بر شهرداری‌ها از سوی وزارت کشور، بی‌توجهی این وزارتخانه به عملکرد ضعیف این وزارتخانه، نحوه انتصاب‌ استاندارها و عدم نظارت بر عملکرد استانداری‌ها، عدم ارائه لایحه جامع انتخابات به مجلس و همچنین عدم اجرای قانون احزاب را از دیگر محورهای این طرح استیضاح دانست. می‌ایستیم تا اعلام وصول شود
خدری در ادامه پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران به بحث امضاها پرداخت و گفت که «جمع‌کردن امضا مهم نیست؛ آنچه مهم است، کیفیت امضاهاست». او در پاسخ به اینکه آیا با توجه به نزدیک‌بودن لاریجانی و رحمانی‌فضلی فکر می‌کنید این طرح برای اعلام وصول و در دستور کار قرارگرفتن بتواند روند عادی خود را طی کند یا خیر، گفت: «شک نداشته باشید که بر اساس آیین‌نامه یک روز هم نخواهیم گذاشت تأخیر بیفتد. به‌محض اعلام وصول باید روند خود را طی کند»، خدری با این پرسش مواجه شد که «مشکل همان اعلام وصول است که دیده شده هیئت‌رئیسه به تأخیر می‌اندازد یا از دستور کار خارج می‌کند»؛ او هم گفت: «اجازه نخواهیم داد؛ می‌ایستیم تا اعلام وصول شود». بحثی فراکسیونی نیست
در همین حین بود که «مهرداد لاهوتی» از کنار جمع خبرنگاران و خدری عبور کرد؛ لاهوتی وقتی درباره این طرح مورد سؤال قرار گرفت، سعی کرد بار آن را بر دوش خدری بیندازد: «محوریت این موضوع با حاج‌آقا (خدری) است». او درباره نقش فراکسیون مستقلین در این موضوع هم گفت که «این بحثی فراکسیونی نیست». فراکسیون مستقلین نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس، محسوب می‌شود. هرچند لاریجانی رسما در این فراکسیون عضو نیست ولی افراد نزدیک به او در آن حضور دارند.
اعضای این فراکسیون و لابی‌های آنها نقش مؤثری در رأی‌آوری برخی وزیران مانند رحمانی‌فضلی داشت؛ البته با یادآوری این نکته که رحمانی‌فضلی از چهره‌های نزدیک به لاریجانی محسوب می‌شود که تا قبل از سال ٩٢، در اغلب مجموعه‌هایی که لاریجانی برای مدیریتش به آنجا می‌رفته، صندلی رحمانی‌فضلی محفوظ بوده است. بسیاری رحمانی‌فضلی را سهمیه لاریجانی در کابینه روحانی می‌دانند؛ موضوعی که یک‌بار هم مطهری نه به‌طور مستقیم که کنایه‌‌آمیز از آن یاد کرد؛ البته لاریجانی و رحمانی‌فضلی هر دو این موضوع را رد می‌کنند، اما ردکردن این موضوع ازسوی آنها، چیزی از سال‌ها همکاری و همراهی رحمانی‌فضلی با علی لاریجانی کم نمی‌کند. 
 
رحمانی‌فضلی نماینده استیضاح لاریجانی پدیده اعلام درباره کرده‌اند موضوع همچنین البته ادامه شاندیز استانداران فراکسیون خبرنگاران جریان اینکه جابه‌جا حضرتی عملکرد بوشهر لاهوتی ربیعی جمع‌آوری نزدیک نمایندگان اعتماد درحالی‌که سرمایه‌گذاری مشکلات پرداخت تأخیر مستقلین محسوب فراکسیونی نخواهیم وزارتخانه دستور نظارت کابینه مانند مسائل درخواست امضاکنندگان گذشته تهران هرچند الیاس بیدار مهرداد  خدری اشتباه کسانی انتخابات وزارت دیگری