برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان رضوی از کشف بیش از ۱۰ هزار شی تاریخی در ۶ ماه نخست سال جاری در استان خراسان رضوی خبر داد.

مازندمجلس:

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، محمد رحیم رهنما اظهار داشت: در ۶ ماه اول سال ۹۶، ۹ هزار و ۲۰۰ شی اصلی و تعداد ۱۴۰۰ شی بدلی در استان خراسان رضوی کشف شده که در مجموع ۱۰ هزار و ۶۰۰ شی است.

وی افزود: از این تعداد ۶ هزار و ۴۸۷ عدد سکه‌های اصلی دوره ساسانیان توسط هنگ مرزی کشف شده و تعداد هزار و ۶۴۸ عدد با قدمت دوره اشکانیان توسط هنگ مرزبانی تایباد کشف شده است همچنین ۴۸۳ مورد سکه بدلی توسط نیروی انتظامی شهرستان کلات پیدا شده است.

رهنما تصریح کرد: در ۶ ماه اول سال ۹۵ نیز ۸۲ مورد شی اصلی و ۱۴۳ شی بدلی جمعا ۲۲۵ شی کشف شده است که در این راستا ۷۸ نفر دستگیر شدند و در سال جاری نیز ۱۵۴ نفر متخلف دستگیر شده اند که به نسبت سال گذشته ۹۷ درصد افزایش داشته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در سال ۹۵، ۵۸ مرود و در سال ۹۶، ۴۵ مورد حفاری غیر مجاز در سطح استان خراسان رضوی داشته ایم که به نسبت سال ۹۵، ۲۲ درصد کاهش داشته است.

وی در رابطه با سرکشی‌ها و بازدید‌های صورت گرفته توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی در سطح استان گفت: از اثار ثبتی و غیر ثبتی در سال ۹۵ ، ۷۲ هزار و ۸۰۰ و در سال ۹۶ ،۷۳ هزار و ۶۴۲ مورد بازدید صورت گرفته که یک درصد افزایش داشته است.

 

خراسان استان تعداد فرهنگی گرفته میراث دستگیر رهنما افزایش