برگزیده ها

مازندمجلس: مدیرکل سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اتمام عملیات اجرایی فاز دو توسعه بندر شهیدرجایی گفت: فاز سه این طرح با هدف احداث ترمینال کانتینری، آغاز شده است.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، حسین صادقی نژاد در حاشیه نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در جمع خبرنگاران گفت: سازمان بنادر و دریانوردی با در اختیار داشتن ۱۱ بندر بزرگ بازرگانی و گردش تخلیه و بارگیری ۲۰۰ میلیون تن در سال، کار ترانشیپ، واردات و صادرات کالا را انجام می دهد.

وی از دیگر وظایف این سازمان را توسعه زیرساختها و تجهیزات بنادر در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و براساس بندهای ۲، ۵، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ این سیاست ها عنوان و اظهار داشت: توسعه زیرساخت های بنادر شهید رجایی، امام خمینی، شهید بهشتی، امیرآباد و انزلی مهمترین برنامه های اقتصاد مقاومتی سازمان بنادر و دریانوردی به حساب می آیند.

مدیرکل سرمایه گذاری سازمان بنادر و کشتیرانی، احداث دو بندر لجستیک راهبردی شهیدرجایی  ضضو امام خمینی را در ۶۰ هکتار را تنها بنادر لجستیکی ایران بر شمرد و تصریح کرد: در راستای تأمین منابع مالی تأسیسات زیربنایی، این دو شهر لجستیکی گام های خوبی برداشته ایم و حضور در این نمایشگاه در جهت جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای توسعه بنادر لجستیکی است.

صادقی نژاد با بیان اینکه از سال ۸۴ تاکنون سازمان بنادر و دریانوردی، ۳۰۰ فقره قرارداد سرمایه گذاری را به مبلغ ۸ هزار و ۸۰۰ میلیون تومان را به امضاء رسانده ادامه داد: این روند نشان می دهد سالانه ۴۰ درصد رشد در جذب گردشگری داشته ایم که در سال جاری کمی کند شده است.

وی از دیگر اقدامات مهم در شهرهای لجستیکی را احداث صنایع تبدیلی، تولیدی و ارزش افزوده مطرح و خاطرنشان کرد: فاز دو توسعه بندر شهید رجایی به عنوان یکی از مهمترین بنادر خلیج فارس، به اتمام رسیده و در حال حاضر مورد بهره برداری قرار گرفته است. همچنین برای توسعه فاز ۳ این بندر نیز که به عنوان ترمینال کانتینری در نظر گرفته شده، اسناد مناقصه شرکت های مورد نظر واگذار شده و منتظر ارائه پاکات شرکت های پیشنهاد دهنده هستیم. این فاز، اسکله ای به طول ۱۴۰۰ متر و با هدف پهلوگیری کشتی های ۱۸ هزار TEU برنامه ریزی شده است.

صادقی نژاد در خصوص سرمایه گذاری در بندر چابهار افزود: قرار است در بندر شهید بهشتی با همکاری شرکت های هندی، هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در زمینه توسعه بندر، نصب تجهیزات بندری و لایروبی فضای اطراف اسکله سرمایه گذاری انجام شود. امروز نیز نخستین کشتی حامل گندم اهدایی هند به افغانستان در این بندر پهلو گرفت و قرار است به زودی تجهیزات تخلیه و بارگیری بندر از طرف شرکت هندی به چابهار وارد و نصب شود.

مدیرکل سرمایه گذاری سازمان بنادر و کشتیرانی در خصوص جذب سرمایه گذاری در بنادر شمالی تصریح کرد: بندر امیرآباد با هزار و ۶۰ هکتار اراضی از ابتدای ساخت به عنوان بندر لجستیک طراحی شد و در حال حاضر چند کارخانه تولید کاغذ، ام دی اف و انرژی در اراضی این بندر تأسیس شده است. سایر بنادر شمالی شامل نوشهر و انزلی نیز عمدتاً پذیرای سرمایه گذاران در حوزه های گردشگری و توریستی است. ضمن اینکه هفته گذشته قراردادی با یک شرکتی از آسیای میانه در خصوص صادرات میوه و گل و گیاه و همچنین واگذاری ترمینال مسافری بندر نوشهر به امضاء رسیده است.

وی از دیگر اقدامات سازمان بنادر برای تسهیل سرمایه گذاری در حوزه بندری و دریایی ایران را کاهش روند ورود سرمایه گذار از زمان آغاز مذاکرات تا زمان دستیابی به نتیجه و انعقاد قرارداد به کمتر از یک ماه عنوان کرد.

بنادر سرمایه گذاری توسعه لجستیکی عنوان تجهیزات دریانوردی صادقی امضاء گردشگری اقدامات اینکه تصریح قرارداد تومان همچنین بندری شمالی اراضی نوشهر چابهار اسکله گرفته هکتار ترمینال رسیده مدیرکل صادرات راستای سیاست میلیون بارگیری شهیدرجایی مناقصه تخلیه اقتصاد مقاومتی مهمترین برنامه کشتیرانی انزلی امیرآباد رجایی خمینی بهشتی لجستیک