برگزیده ها
مدرن شدن بازار لازمه توسعه تجارت خارجی کشور

مازندمجلس: تهران-ایرنا- معاون سازمان توسعه تجارت کشور گفت: لازمه توسعه تجارت خارجی، مدرن شدن بازار داخلی و گسترش ارتباط آن با بازارهای مدرن است.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدرضا مودودی روز پنجشنبه در همایش صنایع غذایی روسیه در تهران افزود: با تولیدکنندگان خرد که توان رقابت در بازارهای بین المللی را ندارند نمی توان تجارت خارجی را گسترش داد، بلکه باید زمینه ظهور شرکت های بزرگ صادراتی که قدرت پاسخگویی به سفارش های چند میلیارد دلاری را دارند، فراهم شود.
وی ادامه داد: فعالیت در بازارهای سنتی مانند عراق و افغانستان ضررهایی نیز برای اقتصاد کشور به همراه داشت و آن اینکه تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشورمان گمان کردند ادبیات تجارت با جهان نیز مانند ادبیات تجارت با این کشورهاست، در حالی که با 10 کانتینر امروز با این قیمت، فردا با قیمت دیگر نمی توان وارد بازارهای مدرن جهان شد.
به گفته مودودی، بازارهای مدرن ادبیات خاص خود را دارند که در آن حجم بالای معاملات و ثبات قیمت و کیفیت مطرح است.
این مقام مسئول از دیگر مشکلات توسعه تجارت خارجی کشورمان را اکراه در دادن بازار در مقابل گرفتن بازار دیگر کشورها دانست و گفت: این مساله در انعقاد قراردادهای تجاری با سایر کشورها اهمیت دارد و یک مساله پذیرفته شده است، در حالی که ما در واگذاری بازار مشکل داریم.
وی ادامه داد، در دهه های 1360 و 1370 به دلیل شرایط خاص کشور، ما به ناچار تولیدکننده همه محصولات در داخل شدیم، اما تولیدکنندگان ما در همه بخش ها تولیدکنندگان کوچک و متوسط هستند و محصولات آنها نیز اغلب توان رقابت با محصول خارجی را ندارد و بنابراین ورود کالای خارجی به آنها صدمه می زند.
وی همچنین به نقش فزاینده تعرفه های ترجیحی در تعاملات تجاری کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: بر اساس اعلام سازمان تجارت جهانی در سال 2011 ، تعداد تعرفه های ترجیحی از 70 فقره در سال 1990 به 600 فقره در سال 2010 افزایش یافته و 50 درصد اقلامی که در دنیا تولید می شود به سمت مقاصدی صادر می گردد که کشورها با هم توافقات ترجیحی دارند.
این مقام مسئول تاکید کرد: امروز امواجی که سازمان جهانی تجارت برای توسعه تجارت در جهان منتشر می کرد، در حال بازگشت به ساحل خود هستند تا بار دیگر کشورها با تعاملات ترجیحی تجارت با یکدیگر را توسعه دهند.
مودودی ادامه داد: ایران در تجارت با کشورهای جهان دارای هفت تعرفه ترجیحی است که رقم بسیار کمی می باشد.
به گزارش ایرنا، همایش و نمایشگاه صنعت مواد غذایی روسیه با حضور 25 شرکت معتبر تولیدکننده انواع مواد غذایی این کشور امروز (11 آبان) در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد.
هدف از برگزاری این نمایشگاه آشنایی بازرگانان دو کشور با یکدیگر برقراری روابط نزدیک میان آنها در زمینه تولید، تامین، شبکه توزیع و فروشگاه های زنجیره ای اصلی است.
حجم تجارت دو جانبه ایران و روسیه حدود 2 میلیارد دلار در سال است.
اقتصام**1063*1436*خبرنگار:رفعت کرمی مهر*انتشار:داود پورصحت*

اقتصاد

همايش ايران و روسيه

مواد غذايي روسيه

مودودي

تجارت توسعه خارجی ترجیحی بازارهای کشورها تولیدکنندگان بازار دارند تعرفه امروز ادبیات ادامه روسیه مودودی غذایی اعلام محصولات تولیدکننده تعاملات گزارش جهانی نمایشگاه روسيه یکدیگر تولید تجاری کشورهای خبرنگار همایش میلیارد زمینه رقابت مانند اقتصاد تهران مسئول ایرنا کشورمان مساله