برگزیده ها

مازندمجلس: سفر رئیس جمهوری روسیه به ایران، حاوی پیام مشخصی برای آمریکا بود که گویای حمایت کامل مسکو از تهران در برابر واشنگتن و نزدیکی بیش از پیش دو کشور، از جمله در عرصه سوریه است.

مازندمجلس:
، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز در تحلیلی نوشت: سفر "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسی به تهران را باید «علامت بسیار خوبی از توسعه روابط بین مسکو و تهران دانست. این ارزیابی بود که "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران در دیدار با همتای روسی خود، مورد تاکید قرار داد.
سفر پوتین به تهران در شرایطی صورت گرفته که دولت آمریکا اعمال فشارهای خود بر جمهوری اسلامی را تشدید کرده است. در محافل کارشناسی روسیه یادآور شده اند که «راهکار جدید آمریکا در برخورد با ایران» که به تازگی از سوی "دونالد ترامپ" اعلام شده، تنها منجر به نزدیکی بیش از پیش روابط مسکو و تهران شده و یکی از علائم این نزدیکی، در نشست اخیر آستانه پیرامون سوریه به اثبات رسید.
تاکید حسن روحانی بر اهمیت روابط تهران و مسکو
رئیس جمهوری ایران در دیدار با ولادیمیر پوتین گفت: «ما بسیار خرسند هستیم که علاوه بر توسعه روابط دوجانبه، کشورهای ما در حال ایفای نقش بسیار مهمی برای برقراری صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه هستند و یکی از مهمترین نتایج این مشارکت، تار و مار شدن یکی از وحشتناکترین گروههای تروریستی در خاک سوریه است و توسعه همکاریهای سه جانبه روسیه، ایران و ترکیه در این زمینه، گویای آن است که روند بازگشت به صلح و ثبات در سوریه آغاز شده است.»
حسن روحانی تاکید کرد: «دولت جمهوری اسلامی قصد دارد در آینده نیز روابط با روسیه، این همسایه مهم و نزدیک خود را توسعه دهد و در عین حال مشارکت خود با مسکو برای گسترش صلح و ثبات در منطقه ادامه دهد.»
 رئیس جمهوری روسیه روز گذشته به حضور آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران نیز رسیده و همچنین در نشست سه جانبه روسای جمهوری روسیه، ایران و آذربایجان نیز شرکت نمود که اصلی ترین موضوع مذاکرات سه جانبه، همکاریها در عرصه انرژی بود. البته روسای جمهوری سه کشور در بیانیه ای مشترک بر لزوم پایبندی همه طرفین شرکت کننده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بر تعهدات خویش تاکید کردند.
بررسی وضعیت برجام، یکی از اهداف سفر پوتین به تهران
به نوشته این روزنامه، واضح است که در شرایطی که دولت آمریکا سیاست ضدایرانی شدیدی را در پیش گرفته، یکی از اصلی ترین اهداف رئیس جمهوری روسیه در سفر به تهران، بررسی روند اوضاع پیرامون برجام بود.
لازم به یادآوری است که کاخ سفید از تایید گزارش کنگره آمریکا در مورد توافق هسته‌ای با ایران و پایبندی تهران به تعهدات خویش در چارچوب برجام خودداری کرده و مبتکر تحریمهای جدیدی علیه جمهوری اسلامی شده و بهانه برای تشدید اعمال فشارها بر تهران نیز این بار برنامه موشکی ایران است که از دید واشنگتن، غیرقابل قبول و تهدید آمیز تلقی می شود. 
روسیه، ایران را همسایه نزدیک، دوست و شریک خود می‌داند
دقیقا روز گذشته و قبل از پرواز ولادیمیر پوتین به تهران، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر خارجه روسیه بار دیگر بر مواضع مسکو در قبال توافق هسته‌ای با ایران و مخالفت با موضع گیری واشنگتن در این باره تاکید کرده و در عین حال اعلام نمود که هیچ اختلافی بین روسیه و ایران در سوریه وجود ندارد.
ریابکوف گفت: «ایران هم مانند هر بازیگر جدی بین المللی، منافع خاص، دقیق و واضحی را در سوریه دنبال می کند. روسیه نیز دستورکار مشخص و روشنی در این رابطه دارد و هر زمان این دو برخورد با یکدیگر تقاطع پیدا کنند، سئوالات پیش آمده و نه اختلافات، از هر رایزنی و گفتگو، حل و فصل می شوند.»
این دیپلمات روس همچنین تاکید کرد که ایران، همسایه نزدیک، شریک و کشوری دارای روابط دوستانه با روسیه است. و در شرایط کنونی و زمانی که هر دو کشور (روسیه و ایران) در معرض اعمال فشار دشمنان، از جمله آمریکا، قرار دارند که این اعمال فشار اکنون به سطح سیاست دولتی رسیده، توسعه تماسها و مشارکت دوجانبه بین مسکو و تهران در تمامی زمینه ها اهمیت بسیار بیشتری پیدا می کند.»
حمایت روسیه از مواضع ایران در سوریه باعث خشم آمریکا شده
در محافل کارشناسی اعتراف کرده اند که در حال حاضر مواضع روسیه و ایران نزدیکتر از هر زمان است، بخصوص در رابطه با سوریه، این مسئله کاملا واضح است.
"کریل سیمونوف" رئیس مرکز تحقیقات اسلامی در موسسه توسعه نوآوریهای روسیه به «نیزاویسیمایا گازیتا» در این باره توضیح داد: «نزدیکی مواضع مسکو و تهران در شرایطی رخ داده که وخامت اوضاع در روابط روسیه و امریکا از یک سو و روابط آمریکا و ایران از سوی دیگر، بیش از هر زمان دیگر شده است. اوضاع در دیرالزور سوریه که نیروهای دموکراتیک سوری متحد آمریکا، مناطق نفت خیز سوریه را به اشغال خود درآورده و حتی تلاش کردند تا مرز سوریه با عراق را ببنند، باعث شد تا جو حاکم بر روابط مسکو  و واشنگتن، بیشتر از قبل وخیم شود. مسلما مسکو در این رابطه، با قاطعیت از منافع دولت سوریه و همچنین از حضور نظامی ایران در سوریه با هدف تقویت مواضع دمشق، حمایت می کند که واشنگتن، بشدت مخالف آن است.»
این کارشناس برجسته افزود: «البته در این سیاست مسلما وعده های مقامات دمشق برای سهم داشتن در عرصه نفتی آینده سوریه، نقش بسیار مهمی بازی می کند تا روسیه قاطعانه با تحت کنترل کردها قرار گرفتن منابع انرژی سوریه مخالفت کند. در چنین شرایطی در سوریه، دولت آمریکا تهدید کرده که تحریمها علیه ایران را گسترش داده و قصد دارد در توافق هسته‌ای با این کشور تجدید نظر کند.»   
سیمونوف توضیح داد: «در چنین شرایطی، نشست کشورهای ضامن آتش بس در سوریه (روسیه، ایران و ترکیه) در آستانه که دقیقا یک روز قبل از سفر پوتین به تهران، پایان یافت، آمادگی مسکو برای حمایت از منافع تهران در سوریه را به خوبی نشان داد. برای اینکه در آستانه تلاش شد تا از مواضع مخالفان مسلح سوری در قبال کنگره گفتگوهای ملی سوریه (نام جدید کنگره ملل سوریه) که آن را ساختاری در دست رژیم بشار اسد نامیدند، حمایت شود. این در حالی است که نیروهای دولتی سوریه در حال حمله به شرق گوتا هستند. اوضاع بدین شکل شده که در این مورد، طرف روسی از ابتکارعمل دمشق و متحدان آن (ازجمله ایران) در مناطق کاهش تنش  حمایت کرده و در واقع چشمان خود را به روی این مسئله بسته است.»
به عقیده وی، در واقع در شرایط رویارویی جدی با آمریکا، روسیه کاملا ممکن است که مواضع خویش با ایران را در عرصه عملیاتی سوریه، نزدیکتر از قبل کند، هرچند این مسئله ممکن است جنبه موقت داشته باشد و این موضع گیری می تواند بر روند اوضاع در برخی مناطق سوریه که بازیگران خارجی در آنها بیشتر فعال هستند، موثر باشد.
سفر پوتین برای نشان دادن حمایت کامل مسکو از تهران بود
در محافل کارشناسی اروپایی هم معتقدند نشان دادن حمایت روسیه از رهبران ایران، یکی از اهداف اصلی سفر رئیس جمهوری روسیه به تهران بود. 
"اشتفان مایستر" مدیر برنامه شرق اروپا و آسیای مرکزی در انجمن سیاست خارجی آلمان نیز در گفتگو با این روزنامه گفته است: «به عقیده من، ولادیمیر پوتین با سفر به تهران می خواهد ثابت کند که بطور کامل از ایران در برابر سیاستهای آمریکا حمایت می کند. ضمن اینکه این اقدام رئیس جمهوری روسیه در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم ممکن است مورد حمایت قرار بگیرد و حتی آنها نیز برای نشان دادن اهمیت حفظ برجام، راهی تهران شوند، همانطور که رئیس جمهوری فرانسه قصد چنین اقدامی را دارد.»  
سوریه روسیه تهران جمهوری آمریکا مسکو حمایت پوتین روابط مواضع تاکید توسعه برجام واشنگتن شرایطی اسلامی بسیار اوضاع سیاست اعمال روزنامه ولادیمیر نزدیک همسایه مسئله جانبه منافع کنگره مشارکت اهداف برنامه رابطه هسته‌ای همچنین توافق نزدیکی کارشناسی محافل روحانی آستانه مناطق اهمیت کشورهای تهدید مسلما اینکه عقیده اروپا ریابکوف خارجی توضیح گفتگو شرایط دولتی کاملا بیشتر نیروهای مخالفت نزدیکتر گسترش اعلام برخورد پیرامون دوجانبه منطقه تشدید گرفته گزارش نیزاویسیمایا گازیتا دیدار ترکیه زمینه مشترک پایبندی اقدام تعهدات البته انرژی آینده گذشته رسیده روسای بررسی