برگزیده ها
اقدام‌های نهادهای متولی در حمایت از کتابخوانی باید تبدیل به رفتار اجتماعی شود
مازندمجلس: اقدام‌های نهادهای متولی در حمایت از کتابخوانی باید تبدیل به رفتار اجتماعی شود امیر حسین قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی در بازدید از بیست‌و‌سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در غرفه موسسه خانه کتاب حاضر شد و در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارزیابی خود از وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور و سرانه مطالعه بیان کرد: اگرچه من آمار و اطلاعات دقیقی از سرانه مطالعه کتاب در ایران ندارم، اما خانواده خودم علاقه زیادی به مطالعه کتاب دارند. بچه‌ها بیشتر از بزرگسالان به این موضوع علاقه دارند، از این موضوع می‌خواهم این نتیجه را بگیرم که مطالعه باید تبدیل به یک رفتار تربیتی و عادت شود و طبیعتاً با تشویق‌ می‌توان بچه‌ها را در دوران کودکی با کتاب آشنا کرد و کاری کرد که به کتاب انس بگیرند و این ملکه ذهنشان شود.

وی ادامه داد: این اتفاق در خانه من افتاده و دختر من چون علاقه‌مند به کتاب است، برادر کوچکترش هم به کتابخوانی علاقه‌مند شده و هر دو با هم مسابقه کتابخوانی دارند و دوست دارند پول‌هایشان را جمع کنند تا کتاب بخرند. این رفتار باید عمومیت پیدا کند.

به گفته قاضی زاده هاشمی، تمام اقدام‌های نهادهای متولی مانند مجلس در حمایت از ترویج کتابخوانی وقتی تبدیل به رفتار اجتماعی بشود موثر واقع خواهد شد.

وی در همین خصوص توضیح داد: شما حتی اگر کتاب را ارزان بفروشید که مردم به دلیل کاغذش کتاب را بخرند و یارانه بدهید، مردم کتاب را بخرند و نخوانند هیچ ارزشی نخواهد داشت، بنابراین وقتی چیزی تبدیل به یک نیاز شود مردم حاضرند برای آن پول نیز خرج کنند. اگر این اتفاق بیافتد گردش اقتصادی کتاب نیز رخ خواهد داد. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته من مخالف دادن یارانه کتاب نیست، اما می‌گویم اگر فرهنگ مطالعه رواج پیدا کند دیگر ما نیازی به این نوع رفتارها نداریم و مردم همانطور که در سبد  خریدشان وسایل دیگر را دارند، کتاب را نیز قرار می‌دهند. این گونه اقتصاد کتاب نیز شکل می‌گیرد و سرانه مطالعه نیز افزایش پیدا می‌کند.

قاضی زاده هاشمی درباره نقش رسانه‌های مانند خبرگزاری ایبنا نیز بیان کرد: رسانه‌هایی مانند خبرگزاری کتاب در ترویج کتابخوانی اثری ندارند، اما در راهنمای کتابخوان‌های حرفه‌ای موثر هستند؛ کتابخوانانی که علاقه‌مند به ژانری باشند و از نوع خاصی کتاب خوششان بیایند، می‌توانند از خبرگزاری کتاب اطلاعات خوبی را دریافت کنند. 
مطالعه کتابخوانی دارند خبرگزاری تبدیل هاشمی رفتار سرانه بخرند علاقه‌مند مانند یارانه ترویج موضوع علاقه اتفاق بچه‌ها ایبنا متولی نهادهای اقدام‌های حمایت اجتماعی اسلامی شورای نماینده اطلاعات