برگزیده ها
آغاز عملیات اجرایی ساخت دو شهر جدید تا پایان امسال/ مذاکره با چینی‌ها برای شهرک‌سازی

مازندمجلس: مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه احداث دو شهر جدید در سواحل مکران تا پایان امسال آغاز می‌شود، گفت: در حال مذاکره برای احداث این دو شهر با حضور سرمایه‌گذاران خارجی هستیم.

مازندمجلس:، حبیب‌الله طاهرخانی در حاشیه همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری با اشاره به اینکه از ایجاد شهرهای جدید سه دهه می‌گذرد، گفت: در حال حاضر در مجموعه شهرهای جدید 800 هزار نفر ساکن هستند، اما مسئله‌ بسیار مهم و حائز اهمیت این است که در ایجاد شهرهای جدید بتوانیم از ظرفیت‌های بخش خصوصی در توسعه این شهرها بهره‌مند شویم.

وی با تأکید بر اینکه محدودیت اعتبارات عمرانی و زیرساخت‌ از مشکلات و چالش‌های توسعه شهرهای جدید است، اضافه کرد: استفاده از روش‌های جدید مالی موجب شکل‌گیری کامل شهرهای جدید خواهد شد، پس نگاه ما به شهرهای جدید و نسل نوین این شهرها، استفاده از ظرفیت روش‌های نوین مالی به‌عنوان محرک توسعه ملی است.

طاهرخانی ادامه داد: بخش عمده سیاست ایجاد شهرهای جدید، ایجاد فرصت‌های شغلی و رویکردهای آمایشی است تا بتوانیم اسکان دائم در شهرهای جدید، ایجاد کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه با این اهداف، توسعه سواحل مکران را به صورت خاص پیگیری می‌کنیم، افزود: در تهران سیاست تراکم‌زدایی پایتخت برای ارتقای امنیت زندگی و بالا بردن کیفیت آن در تهران دنبال می‌شود. بنابراین در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری پروژه‌ای معرفی شد تا نمایشگاه دائمی فناوری و مصالح ساختمانی در پرند ایجاد و احداث شود،‌ بنابراین ما دنبال این نوع کارکردها در شهرهای جدید هستیم تا این نوع معافیت‌های بزرگ‌مقیاس را در شهرهای جدید ایجاد نکنیم، نمی‌توانیم در توسعه شهرهای جدید موفق عمل کنیم.

طاهرخانی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که از او پرسید بر اساس مصوبه‌ای قرار بود به 18 شهر جدیدی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، 6 شهر دیگر اضافه شود، گفت: شهرهای زیادی در مرحله مکان‌یابی و برخی از شهرها در مرحله تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری قرار دارد، بنابراین طبق جدیدترین اقدامات انجام‌شده در حال حاضر عملیات اجرایی احداث دو شهر جدید با نام‌های سیراف و تیس در مرحله آغاز عملیات اجرایی رسیده است که احتمالاً از اواخر امسال آغاز می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه هدف ما این است که بدون تأمین مالی مشخص اقدام به ساخت این شهرها نکنیم، افزود: اولویت میدان گازی پارس جنوبی که یکی از حوزه‌های فعالیت‌های گسترده در جنوب کشور است به دلیل اینکه نتوانستیم اسکان دائم در آنجا شکل دهیم، شاید موفقیت‌های لازم را کسب نکردیم، پس تلاش ما این است که در حاشیه خلیج‌فارس، کلان‌شهرهای بزرگی مشابه با اقدامات کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با هدف تقویت مناطق ژئوپلتیک انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اظهار داشت: این منطقه را می‌توانیم با استفاده از ظرفیت آب دریا، جمعیت خوبی را ساکن کنیم.

طاهرخانی ادامه داد: شهر تیس در چابهار می‌تواند با مشارکت ایران،‌ افغانستان و هند به بندر مهمی در سواحل مکران تبدیل شود، به‌طوری‌که همین ورود اولین محموله گندم هند برای ارسال به افغانستان یک اقدام مهم و ارزشمند است.

وی ادامه داد: در حال مذاکره و توافق با سرمایه‌گذاران هستیم تا از اواخر امسال شهر جدید تیس و سیراف را از اواخر امسال آغاز کنیم.

به گفته طاهرخانی، قرار است در شهر سیراف 150 هزار نفر و در شهر تیس 175 هزار نفر ساکن شوند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تصریح کرد: برای ساخت شهرک در شهر جدید تیس با چینی‌ها وارد مذاکره شده‌ایم و آنها اعلام کرده‌اند که بازگشت سرمایه‌گذاری خود را با یورو می‌توانند اجرایی کنند، اما به دلیل نوسانات نرخ ارز و ریسک تأمین ارز تا حدودی در این خصوص دست‌به‌عصا حرکت می‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر بانک مرکزی و شورای اقتصاد این ریسک را بپذیرند، می‌توانیم مجموعه‌های زیادی را با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی به کشورهای خارجی بسپریم.

طاهرخانی همچنین از راه‌اندازی سایت معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شرکت عمران شهرهای جدید خبر داد و گفت: در شهرهای جدید برای مراکز محلات، فراخوان سرمایه‌گذاری داده‌ایم، بنابراین با توجه به رکودی که در بخش مسکن وجود دارد، این ظرفیت خوبی برای فعال شدن تمام شهرهای جدید ایجاد خواهد کرد. پس برای تأمین مالی نوین مذاکرات خود را با خارجی‌ها ادامه داده‌ایم تا سرمایه‌گذاران نه به شکل فاینانس بلکه به شکل سرمایه‌گذاری، واحدهای ساخته‌شده را به ما تحویل دهند.

به گفته وی تشکیل صندوق‌های زمین و ساختمان از اولویت‌های ما خواهد بود که این موضوع را به شهرهای جدید ابلاغ کرده‌ایم.

شهرهای ایجاد سرمایه‌گذاری طاهرخانی اینکه توسعه ادامه فرصت‌های بنابراین شهرها اجرایی عمران امسال مدیرعامل عملیات حاشیه مرحله تأمین اواخر استفاده سیراف ظرفیت مذاکره تأکید سرمایه‌گذاران داده‌ایم اقدامات شورای خارجی زیادی افغانستان کشورهای مشارکت خلیج‌فارس نکنیم اقدام می‌توانیم شهرسازی اضافه روش‌های سیاست بتوانیم همایش چینی‌ها خبرنگار اسکان سواحل دنبال معرفی احداث تهران افزود مکران می‌کنیم هستیم