برگزیده ها

مازندمجلس: تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت نفت و جهاد دانشگاهی با حضور بیطرف و طیبی امضا شد.

مازندمجلس: ظهر امروز پنجشنبه 11 آبان‌ماه در جریان نخستین روز از نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت نفت و جهاد دانشگاهی توسط حبیب‌الله بیطرف معاون امور پژوهش و فناوری وزارت نفت و حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی به امضا رسید.
بی‌طرف در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تفاهم‌نامه همکاری پنج ساله بین وزارت نفت و جهاد دانشگاهی کشور، امروز به امضا رسید که در چارچوب همکاری‌هایی در زمینه ساخت داخل، انتقال فناوری، شناسایی زمینه‌های بکارگیری بیشتر از ظرفیت‌های دانشگاهی و علمی در حوزه صنعت نفت و گاز است.
وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی به علت ارتباط گسترده‌ای که با تمام دانشگاه‌های کشور دارد و در هر کدام از این دانشگاه‌ها یک ظرفیت‌ مهندسی، اجرایی و مطالعاتی ایجاد کرده است، ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه پژوهش و فناوری در کشور به شمار می‌رود.
معاون وزیر نفت افزود: وزارت نفت با توجه به برنامه‌های گسترده‌ای که در این زمینه دارد، قصد استفاده از این ظرفتی را دارد و در قالب این تفاهم‌نامه یک کمیته اجرایی مشترک تشکیل می‌شود و همه موارد و مسائل به بحث گذاشته خواهد شد تا در موارد به تفاهم و توافق برسیم و در تمام مواردی که به توافق برسیم به تدریج با فرایند قانونی، ‌قراردادهایی برای استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی منعقد خواهد شد.
بیطرف عنوان کرد: سیاست وزارت نفت استفاده از شرکتهای ایرانی اعم از شرکت‌های پیمانکاری برای استفاده حداکثری از توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی اعم از شرکت‌های پیمانکاری، شرکت‌های مشاوره، شرکت‌های ساخت تجهیزات، ساخت و تولید و حتی ارتقای ظرفیت‌های داخلی ایرانی با ظرفیت‌هایی در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای است و ما در تمام زمینه‌ها این سیاست‌ها را دنبال می‌کنیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه توانسته‌ایم راهکارهایی را برای تحقق این موارد پیدا کنیم و گام‌های عملی برای تحقق این اهداف برداریم. در این زمینه از ظرفیت جهاد دانشگاهی هم استفاده می‌کنیم.
معاون وزیر نفت در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا با توجه به مشکل تامین مالی اکثر سازندگان تجهیزات نفتی، ارتباط این شرکت‌ها با صندوق توسعه ملی تسهیل نمی‌شود، گفت: صندوق توسعه ملی یک منبع ملی است که از تسهیلات آن می‌توان در چارچوب مقررات و قوانین این صندوق استفاده کرد. اما وزارت نفت فراتر از این مورد، دو راهکار بسیار اثرگذار را در اختیار خود دارد که یکی از راهکارهای ما درگیر کردن ظرفیت‌های داخلی در قراردادهای جدید نفتی است.
بیطرف ادامه داد: در قراردادهای جدید نفتی، سرمایه و منابع را شرکت خارجی می‌آورد، بنابراین یک منبع جدید به شمار می‌آید که وارد کار می‌شود و تمام پیمانکاران فعال در این زمینه صندوق جدیدی به نام صندوق سرمایه آن شرکت خارجی پیدا می‌کنند. 
وی بیان کرد: در قراردادهای جدید نفتی گفته‌ایم که باید از شرکت‌های سازنده تجهیزات نفتی که صلاحیت آنها به تأیید وزارت نفت رسیده است، دعوت شود. با توجه به اینکه یک نهاد صدور گواهینامه در حال شکل‌گیری است، ساز و کار لازم در حال فراهم شدن است.
بیطرف عنوان کرد: راهکار دوم وزارت نفت برای تأمین مالی این است که در قراردادهای EPCF که بازگشت سرمایه دارند و موجب افزایش تولید می‌شوند و از محل فروش ناشی از آن می‌توان استفاده کرد.
وزارت دانشگاهی استفاده شرکت‌های صندوق تفاهم‌نامه زمینه قراردادهای ظرفیت‌های تجهیزات بیطرف سرمایه فناوری همکاری موارد ادامه معاون توسعه ایرانی پیمانکاری تولید داخلی اینکه راهکار می‌توان می‌کنیم خارجی بسیار چارچوب خبرنگاران پژوهش امروز ارتباط گسترده‌ای برسیم توافق ظرفیت اجرایی عنوان