برگزیده ها
اعلام آمادگی ایران برای مشارکت در بازسازی عراق و تمایل بغداد به شرکت های ایرانی

مازندمجلس: بغداد - ایرنا - محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در بغداد تاکید کرد: ایران در دوران بازسازی عراق در کنار این کشور قرار خواهد داشت و وزیر برنامه ریزی و سرپرست وزارت تجارت عراق نیز خواستار مشارکت شرکت های ایرانی در پروژه های سرمایه گذاری و سازندگی کشورش شد.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا، شریعتمداری و الجمیلی روز پنجشنبه یک دور مذاکرات فشرده در خصوص روابط تجاری ایران و عراق برگزار کردند و در پایان گفت وگوهایشان در بغداد، در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
شریعتمداری که از روز چهارشنبه در چارچوب دیدار رسمی وارد بغداد شده است، گفت: حجم تبادل تجاری ایران و عراق اگرچه رقم قابل ملاحظه ای است، اما با توجه به روابط عمیق دو کشور در عرصه سیاسی، این رقم ها رضایت بخش نیست.
شریعتمداری، آماری از حجم روابط تجاری دو کشور اعلام نکرد، اما براساس گزارش های رسانه ای، حجم مبادلات غیر نفتی دو کشور در سال گذشته حدود 8 میلیاد دلار بوده است.
شریعتمداری با تاکید بر ضرورت ارتقای روابط دو کشور ، تاکید کرد که ایران در دوران بازسازی و سازندگی عراق نیز همچنان در کنار دولت و ملت عراق قرار خواهد داشت.
وی گفت ایران آماده است در زمینه بازسازی و نوسازی صنایع و کارخانجات عراق با این کشور همکاری کند.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت کشورمان همچنین پیروزی های اخیر نیروهای مسلح عراق را بر گروه های تروریستی در این کشور تبریک گفت و حمایت جمهوری اسلامی ایران را از وحدت ارضی عراق تکرار کرد.
در این دیدار سلمان الجمیلی وزیر برنامه ریزی و سرپرست وزارت تجارت عراق ، ایران را شریک تجاری مهم عراق توصیف کرد.
وی با بیان اینکه روابط اقتصادی یکی از عوامل موثر در گسترش روابط میان کشورها و ملت هاست، گفت روابط اقتصادی پشتیبانی مطمئن برای گسترش و تقویت هرچه بیشتر روابط میان دو کشور است.
الجمیلی خاطرنشان ساخت : در جلسه با شریعتمداری در خصوص مشارکت شرکت های ایرانی در بازسازی و سرمایه گذاری در عراق بطور مفصل گفت وگو و تبادل نظر کرده است.
وی گفت همچنین در خصوص ترغیب شرکت های ایرانی برای حضور در دوران بازسازی عراق با وزیر صنعت و معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران گفت وگو کرده است.
شریعتمداری که از روز چهارشنبه در راس هیاتی از مدیران و کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت، نفت و بانک مرکزی کشورمان دربغداد بسر می برد، پیش از این با قاسم الفهداوی وزیر نیرو و سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق دیدار و گفت و گو کرده است.
خاورم*4*353*1770*انتشاردهنده: 1577**حسن حسین زاده

اقتصاد

شريعتمداري

الجميلي

بازسازي عراق

روابط شریعتمداری بازسازی تجاری تجارت الجمیلی معدن دیدار بغداد ایرانی اسلامی جمهوری وزارت گسترش اعلام همچنین اقتصادی مشارکت تبادل چهارشنبه تاکید دوران گزارش کشورمان