برگزیده ها

مازندمجلس: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکا به دنبال تمدید تحریم‌های گذشته خود به صورت پر سر و صدا است.

مازندمجلس: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که «آمریکا به دنبال تمدید تحریم‌های گذشته خود به صورت پر سر و صدا است»، در عین حال گفت که کشورهای دیگر همراه آمریکا نخواهند شد،؛ چراکه معتقدند نباید ایران را وارد فضای چالشی کرد.
حشمت‌الله فلاحت پیشه اظهار کرد: تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران شکل نگرفته بلکه آمریکایی‌ها تحریم‌های گذشته خود را به صورت پر سر و صدا تمدید می‌کنند و هدف‌شان حفظ ایران در کانون تحریم است. تمام این اقدامات هم خلاف نص برجام است؛ زیرا در برجام آمده که هرگونه تحریم جدید ممنوع است.
وی با بیان این‌که «آمریکایی‌ها عملا راه خود را از برجام جدا کرده‌اند»، افزود: اوباما برجام‌شکنی را در شب آغاز اجرای برجام با قرار دادن یکسری از مقامات ایرانی در فهرست تحریم ها آغاز کرد.
وی خاطرنشان کرد: ما در مجلس دو قانون در این زمینه داریم یکی قانون برجامی که مربوط به مجلس نهم است و طبق آن مجلس موظف است داده و ستانده برجام را مقایسه کند و اگر منافع ملی کشور تضعیف شد خروج از برجام مطرح می شود. در مقابل قانون دیگری در مورد مناسبات ایران و آمریکا مطرح است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی از اجرای برجام در جلسه علنی چهارشنبه مجلس، گفت: من با بخش‌هایی از این گزارش مخالف بودم؛ چراکه در نتیجه آن نوشته شده بود امکان تجدیدنظر در قبال آژانس و اجرای پروتکل الحاقی وجود دارد در حالی‌که من معتقدم ما باید حوزه برجام را تقسیم کنیم. یک دسته کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مثل آژانس هستند که منصفانه با ایران کار کرده‌اند.
وی ادامه داد: آژانس هشت بار به رغم فشار آمریکا پایبندی ایران را تایید کرد و ما نباید با این‌ها مقابله به مثل کنیم؛ چراکه آن‌ها به خوبی عمل کردند. در واقع این گزارش مقابله با آژانس در قبال عهدشکنی آمریکا پیش‌بینی شده در حالی‌که همکاری با آژانس در چنین شرایطی به سود جمهوری اسلامی ایران است.
وی یادآور شد: ما قانونی برای مقابله با ماجراجویی‌های آمریکا داریم و هر جا منافع آمریکایی‌ها بود ایرانی‌ها می‌توانند مقابله به مثل کنند و سیاست‌های آمریکا را به چالش بکشانند اما یکسری کشورهای اروپایی و ... هم باقی می‌مانند. پیام سفر پوتین به ایران این بود که در عمل ایران خود را بازیگری نشان داد که بازیگران روز دنیا به آن به عنوان شریک راهبردی نگاه می‌کنند.
فلاحت‌پیشه یادآور شد: روس‌ها می‌دانند در استراتژی امنیت ملی آمریکا برای قرن 21 به عنوان تهدید اصلی شناخته شده‌اند و به همین دلیل دنبال شریک راهبردی هستند. برای اولین بار در تاریخ مناسبات ایران و روسیه ما یک بحران منطقه‌ای را مدیریت مشترک کردیم؛ بحرانی که آمریکا و 42 کشور دنیا نه تنها آن را مدیریت نکردند بلکه محکوم شدند که دوگانه عمل کرده‌اند و حامی تروریست‌ها هستند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در طرف دیگر کشورهای اروپایی که مخالف سیاست‌های آمریکا علیه سپاه و حوزه‌های دیگر مثل توان موشکی ایران هستند به خوبی می‌دانند توان دفاعی ایران همچون دیگر سیاست‌های ما مشارکت‌جویانه است یعنی اگر ایران نبود داعش به مرزهای اروپا می‌رسید. ما باید این شاخص را در مناسبات‌مان عینی کنیم.
وی گفت: ایران نمی‌گذارد مناسبات به سال 2014 و تحریم های فرامرزی برگردد بلکه ما با روسیه و کشورهای دیگر همکاری می‌کنیم ولی باید شاخص‌های عینی و همکاری نظامی با روسیه، همکاری‌های امنیتی با اروپا و گسترش مناسبات اقتصادی را تعریف کنیم که راه سختی است ولی به نظرم این سختی‌ها مثل سال 2014 نیست.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که «بندهای 11، 12 و 13 قطعنامه 2231 نقطه ضعف برجام است»، تاکید کرد: آن‌جا جایی است که هر طرف اعلام نقض کند تحریم‌ها برمی گردد. این نقطه ضعفی است که به هر حال در نهایت طرف های ایرانی به رغم این پاشنه آشیل آن را پذیرفته‌اند. آمریکایی‌ها هم از این موضوع استفاده می‌کنند ولی شرایط بین‌المللی به گونه‌ای نیست که اگر آمریکا این کار را انجام دهد دیگران همراهش شوند بلکه سعی می‌کنند با آن مقابله کنند؛ چراکه معتقدند نباید به هیچ وجه ایران را وارد فضای چالشی کرد.
آمریکا برجام آژانس امنیت مقابله تحریم چراکه آمریکایی‌ها کشورهای مناسبات کمیسیون گزارش قانون روسیه کرده‌اند همکاری سیاست‌های اجرای سیاست این‌که گذشته تمدید دنبال تحریم‌های خارجی نباید عنوان اروپایی معتقدند راهبردی می‌دانند اروپا مدیریت یادآور فلاحت‌پیشه ایرانی منافع داریم مخالف چالشی یکسری بین‌المللی حالی‌که خاطرنشان