برگزیده ها

مازندمجلس: سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه بار دیگر از برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و گفت وزیر خارجه فرانسه در سفر به تهران در مورد این مسائل صحبت می‌کند.

مازندمجلس: سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه بار دیگر از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرد و گفت وزیر خارجه فرانسه در سفر به تهران در مورد این مسئله و فعالیت‌های منطقه‌ای گفت‌وگو می‌کند.
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه پیش از این هرچند بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای با ایران تأکید کرده، اما گفته است که باید در مورد برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای، با تهران گفت‌وگو کرد.
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه امروز در پاسخ به این سوال که راهبرد فرانسه در قبال برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران چیست، بار دیگر موضعی مشابه ماکرون اتخاذ کرد.
وی گفت: «در مورد ایران سه موضوع وجود دارد: مسئله هسته‌ای که در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به آن رسیدگی شد. این توافقی مستحکم و موثر در زمینه عدم اشاعه است. این توافق باید حفظ شود.»
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در مورد موضوع دوم، گفت: «سیاست [موشک] بالستیک ایران که با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل همخوان نیست. رئیس‌جمهور این مسئله را با همتایات خود و آقای [حسن] روحانی [رئیس‌جمهور ایران] در میان گذاشته است. ما در این زمینه با شرکای اروپایی و اعضای شورای همکاری نزدیکی داریم. ما از بیانیه‌های اخیر مقامات ایرانی در مورد این موضوع نگران هستیم.»
او نهایت در مورد مسئله سوم هم گفت: «سیاست منطقه‌ای ایران و تقاضای ما برای اینکه این کشور کمکی مثبت به حل بحران‌های خاورمیانه انجام دهد. این موضوعی است که ما به صراحت و با جزئیات آن را با طرف‌های ایرانی خود مورد بحث قرار می‌دهیم. این موضوع همچنین جزو مسائلی است که همکاری نزدیکی در مورد آن با متحدان اروپایی خود و اعضای شورای امنیت داریم.»
وی گفت سفر پیش روی «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه به تهران، «فرصتی برای بحث در مورد این موضوعات» فراهم خواهد کرد.
فرانسه برنامه خارجه مسئله موضوع منطقه‌ای شورای فعالیت‌های رئیس‌جمهور موشکی وزارت تهران سخنگوی اعضای نزدیکی ایرانی داریم اروپایی همکاری سیاست ماکرون گفت‌وگو توافق هسته‌ای زمینه امنیت