برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس جمهور آمریکا «جروم جِی پاول» اقتصاددان دانشگاه استنفورد را به سمت رئیس جدید بانک مرکزی آمریکا منصوب کرد.

مازندمجلس: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه «جروم جِی پاول» را به سمت رئیس جدید بانک مرکزی آمریکا (Federal Reserve) منصوب کرد.
به گزارش نامه نیوز بدین ترتیب، پاول به عنوان قدرتمندترین بانکدار در جهان جانشین «ژانت یلن» رئیس کنونی فدرال رزرو می شود که دوره تصدی او در ماه فوریه به پایان خواهد رسید.
ترامپ در یک سخنرانی کوتاه در محوطه بیرونی کاخ سفید در خصوص این انتصاب گفت: «پاول قوی، متعهد و باهوش است».
پاول نیز با تمجید از رؤسای پیشین بانک مرکزی آمریکا، ژانت یلن و بن برنانک، از رئیس جمهور آمریکا برای اعطای این «فرصت فوق العاده» تشکر کرد و گفت که وی «به اتخاذ بهترین تصمیمات بر مبنای شواهد و مدارک موجود و مطابق با سنت دیرپای استقلال پولی متعهد است».
گفتنی است که دیدگاههای اقتصادی جروم پاول میلیونر با رئیس کنونی فدرال رزرو- ژانت یلن- تا حدودی تفاوت دارد. وی به رغم صلاحیت و شایستگی کمتر برای احراز این پست، با علاقه وافر ترامپ برای انتصاب افرادی از ۱% ثروتمند جامعه تطابق دارد.
پاول که در حال حاضر عضو هیأت مدیره بانک فدرال رزرو است، از مدتها پیش به عنوان گزینه موردنظر ترامپ برای تصدی این پست مطرح شده بود.
ترامپ هفته گذشته در یک فیلم ویدئویی در شبکه اینستاگرام گفت: «مردم بی صبرانه منتظر اعلام تصمیم من در مورد رئیس بعدی فدرال رزرو هستند. من فرد بسیار ویژه ای را برای این سمت در نظر دارم و فکر می کنم که همگان تحت تأثیر این انتخاب قرار گیرند!»
گفتنی است که علاوه بر پاول، اقتصاددان دانشگاه استنفورد، چهار نامزد دیگر برای تصدی این پست عبارت بودند از: جان تیلور رییس قبلی یک ایالت فدرال رزرو؛ کوین وارش مدیر انجمن اقتصاد ملی کاخ سفید؛ گری کوهن؛ و ژانت یلن رییس فعلی فدرال رزرو.
طبق گفته رسانه‌های محلی، مشاوران ترامپ به او توصیه می کردند که پاول یا تیلور را برای این سمت انتخاب کند. پاول گزینه مورد نظر وزیر خزانه داری- استیون منوچین-  و تیلور گزینه مورد نظر معاون رییس‌جمهور -مایک پنس- بود.
پاول احتمالاً راهکار تدریجی و با احتیاط یلن را در اتخاذ سیاستهای سختگیرانه مالی ادامه خواهد داد.
لوییس الکساندر اقتصاددان ارشد امور آمریکا در نومورا می‌گوید: چنانچه ترامپ پاول را برای جانشینی یلن انتخاب کند، حداقل برای مدتی ما شاهد تداوم سیاست‌های افزایش نرخ بهره و کاهش ترازنامه فدرال رزرو خواهیم بود.
ترامپ فدرال آمریکا مرکزی گزینه تیلور اقتصاددان گفتنی اتخاذ انتصاب منصوب جمهور عنوان کنونی متعهد