برگزیده ها
شاهد نشاط نسبی مطبوعات هستیم
مازندمجلس: شاهد نشاط نسبی مطبوعات هستیم مهدی مطهرنیا، پژوهشگر حوزه علوم‌سیاسی در حاشیه بازدید از غرفه ایبنا در بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره برگزاری بیست و سه دوره از این رویداد فرهنگی گفت: نمایشگاه مطبوعات در این بیست و سه دوره  گرد‌همایی اصحاب مطبوعات و رسانه‌های گوناگون برای ایجاد یک فضای مثبت در مسیر ارتباط با متخصصان و کارشناسان و توده‌های مردم در عرصه رسانه بوده است، بنابراین نفس برگزاری نمایشگاه مثبت است و به‌هر تقدیر در یک هفته اصحاب مختلف رسانه در کنار هم قرار می‌گیرند.
 
به گفته این آینده‌پژوه، در طول برگزاری نمایشگاه مطبوعات برخورد‌‌های متفاوتی بین رسانه‌‌ها ایجاد می‌شود و هم‌‌افزایی‌های متفاوت عاطفی و در عین حال شناختی را افزایش می‌دهد؛ علاوه براین مردم مشتاق را در یک مجموعه همگن و در یک مکان جغرافیایی مشخص با جامعه ملی پیوند می‌زند؛ به گونه‌ای که در چند سال اخیر و با روی کار آمدن دولت اعتدال بار دیگر شاهد نشاط نسبی در رسانه‌ها هستیم.
 
مطهرنیا با تاکید بر تغییر ابزار‌ رسانه‌‌ای ادامه داد: هرچند که نشاط نتوانسته در همه اجزا و جوارح جامعه ملی خود را نشان دهد، اما به هر ترتیب خمودگی‌ها را نسبت به دهه گذشته کاهش داده است؛ بنابراین، این ارتباط می‌تواند تا حدود زیادی استمرار بخش حیات مطبوعات را در جامعه‌ای که  پرشتاب در حال تغییر و مطبوعات چاپی در حال گذار به مطبوعات الکترونیکی و ورود به فراشبکه‌‌هایی «گوی بلورین» باشد.
 
این نویسنده با بیان این نکته که رسانه‌های کشور بی‌تردید در مسیر تغییر ابزار رسانه‌ای قرار خواهند گرفت افزود: بدون تردید مطبوعات و رسانه‌‌های ما در مسیر تغییر ابزار قرار خواهند گرفت، اما محتواسازی و پیام‌آفرینی استمرار پیدا خواهد کرد و  نیازمند همگنی‌های بیشتر است.
 
مطهر‌نیا ادامه داد: امیدواریم با برنامه‌‌ریزی دقیق‌تر در برگزاری نمایشگاه مطبوعات در عین حالی که مردم با رسانه‌ها و مطبوعات آشنا می‌‌شوند و رسانه‌ها یکجا با هم در ارتباط هستند، بتوانند با مردم ارتباط موثق خود را بیشتر کنند و در پرتو مشورت با یکدیگر زمینه‌های خدمت بهتر به مردم را با ایده پردازی‌های جدید شکل و محتوا ببخشند.

این استاد دانشگاه با اشاره به وجود نقص در انعکاس مشکلات مردم از طریق رسانه‌ها گفت: در این بخش متاسفانه نقصان وجود دارد و به  نظر می‌رسد که تشکیل یک بخش در ارتباط با هم‌اندیشی همچنین ارتباط رسانه با یکدیگر و با متخصصین و برگزاری پنل‌های کاربردی و اتاق فکر در طول برگزاری نمایشگاه می‌تواند اجرایی شود. موسسه خانه کتاب با توجه به سابقه قابل توجه و دیرینه در اجرای پنل‌های مختلف و کمیته‌های تخصصی نیز در این امر می‌تواند موثر واقع شود.
مطبوعات برگزاری ارتباط نمایشگاه رسانه‌ها تغییر رسانه ایبنا می‌تواند ادامه استمرار بیشتر پنل‌های یکدیگر خواهند ابزار بنابراین اصحاب هستیم علوم‌سیاسی رسانه‌های ایجاد مختلف پژوهشگر جامعه