برگزیده ها
رسانه‌ها محور ایجاد فضای گفت‌وگو هستند /رسانه‌ها کنار فرهنگستان زبان باشند
مازندمجلس: رسانه‌ها محور ایجاد فضای گفت‌وگو هستند /رسانه‌ها کنار فرهنگستان زبان باشند به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) آئین اختتامیه بیست  و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات همینک با حضور علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حسین انتظامی معاون امورمطبوعاتی و رئیس نمایشگاه مطبوعات،  در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) آغاز شد.

علی شمخانی دراین مراسم گفت: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت مطبوعاتی و مجموعه رسانه‌های کشور که با تلاش و حضور فعال خود موجب شکل‌گیری و غنای بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات به عنوان رخداد فرهنگی و رسانه‌ای منحصر به فرد شدند سپاسگزاری کرد.
 
وی که چند روز قبل نیز بازدیدی از نمایشگاه مطبوعات داشت، بار دیگر از رسانه‌های مسئول و متعهد کشور که در طول سال‌های پر فراز و نشیب، همکار و همراه تاثیرگذار و ارزشمندی برای نهاد امنیت ملی کشور بودند، قدردانی کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، حضور خود در مراسم اختتامیه نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها را تداعی‌کننده ارتباط وثیق میان رسانه و امنیت ملی دانست و از تاثیر و تاثرات متقابل این دو حوزه بر یکدیگر سخن گفت.

شمخانی با اشاره به شعار بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با عنوان «رسانه‌های آزاد، انسجام اجتماعی، پیشرفت ملی»، ماهیت این شعار را واجد اشارات روشنی از ارتباط رسانه و امنیت ملی، تلقی کرد.

دبیر شورای امنیت ملی ادامه داد: بدون شک یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های تقویت ساختار سیاسی و همسوکننده مجموعه منابع برای تحقق اهداف راهبردی در یک کشور موضوع انسجام اجتماعی است.

شمخانی در ادامه گفت: توسعه، تعالی و پیشرفت، بدون وجود انسجام اجتماعی امکان‌پذیر نیست چراکه فقدان انسجام اجتماعی به هدر رفت مهم‌ترین منبع و موتور محرکه پیشرفت یعنی سرمایه های انسانی منجر خواهد شد.

شمخانی تاکید کرد: در جامعه‌ای که امکان تعالی سرمایه‌های انسانی فراهم نباشد نمی‌توان به شکل‌گیری انسجام اجتماعی امیدوار بود چراکه عقب‌ماندگی و جهل اجتماعی مهم‌ترین مانع برای ایجاد انسجام اجتماعی است و معتقدیم انسجام بر پایه رویکرد و منافع جمعی شکل می‌گیرد و تا زمانی که آحاد جامعه در مسیر تعالی قرار نگیرند، هویت ملی و شناخت کافی نسبت به منافع ملی ایجاد نخواهد شد.
 
امر و نهی، تعالی سرمایه‌های انسانی را به دنبال نخواهد داشت
دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه بدون گفت‌وگو، مفاهمه و اقناع‌سازی نمی‌توان به ایجاد بستر تعالی در جامعه امیدوار بود، افزود: امر و نهی در پاره‌ای موارد می‌تواند مو‌جب شکل‌گیری آرامش و نظمی تصنعی در جوامع شود؛ اما به‌طور قطع تعالی سرمایه‌های انسانی را به دنبال نخواهد داشت.

وی از رسانه‌ها به‌عنوان محور و پیشران اصلی برای ایجاد فضای گفت‌وگو و تعالی و زمینه‌ساز نشاط و انسجام اجتماعی یاد کرد و گفت: از جایگاه مسئول نهاد امنیت ملی کشور و به‌عنوان فردی که به موضوعات سیاسی، دفاعی و امنیتی اشراف دارد معتقدم که بدون ارائه تعریف مشخص از مسئولیت‌های متقابلی که حاکمیت و رسانه نسبت به یکدیکر دارند نمی‌توان زمینه ایفای نقش حداکثری رسانه‌ها در حوزه تامین منافع ملی را فراهم کرد.

شمخانی ادامه داد: به میزان کاهش اصطکاک دولت و حاکمیت با رسانه‌ها و واگذاری امور نظارت بر تخلفات حرفه‌ای رسانه‌ها به نهادهای صنفی حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیر، اعتماد متقابل میان حاکمیت و رسانه‌ها تقویت خواهد شد و با رشد سرمایه اجتماعی و سپس انسجام اجتماعی، شاهد تقویت مولفه‌های امنیت ملی خواهیم بود، این حرکت ضمن آن که آزادی مسئولانه رسانه‌ها را شکل می‌دهد از امنیتی شدن حوزه فرهنگ که قطعا ضد انسجام اجتماعی و به تبع آن ضد امنیت ملی است جلوگیری خواهد کرد.

به گفته شمخانی، البته مسئولیت‌شناسی و مسئولیت‌پذیری جزء لاینفک ایجاد این شرایط است که به‌طور طبیعی بخش مهمی از آن به رسانه‌ها و نهادهای صنفی و حرفه‌ای مرتبط با آن مربوط می‌شود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: در این مسیر رسانه‌ها نیز متقابلا باید نشان دهند که مرادشان از آزادی، ولنگاری و هرج و مرج نیست و بلوغ سیاسی و رسانه‌ای و تخصصی‌شان را بیش از گذشته به منصه ظهور برسانند.

شمخانی گفت: فضای حرفه ‌ی رسانه، نیازمند رسانه حرفه‌ای است که مبنای فعالیتش هویت و منافع ملی باشد که ما در این بخش نیز با مشکلات قابل توجهی مواجه هستیم.
وی در ادامه به تشریح نقش موثر رسانه‌ها در تحقق مهم‌ترین مساله امنیت ملی کشور یعنی رفع موانع پیشرفت اقتصادی و در راس آن مبارزه قاطع و بدون تنازل با فساد اقتصادی دارند، پرداخت.
 
فساد اقتصادی، مهم‌ترین عامل کاهش سرمایه اجتماعی است
شمخانی در ادماه تاکید کرد: همه ما بر این باور اشتراک نظر داریم که فساد اقتصادی مهم‌ترین عامل کاهش سرمایه اجتماعی و مانع اصلی رشد و پیشرفت اقتصادی است، ریشه‌های شکل‌گیری و خانه نشین شدن فساد در عدم پاسخگویی، عدم شفافیت، دور زدن قانون، رانت اطلاعاتی، برخوردهای سلیقه‌ای و تبعیض‌آمیز و باندبازی و فامیل سالاری است.

به گفته دبیر شورای امنیت ملی، طبیعتا اگر انسان عالم را محضر خدا بداند، در این عرصه، معصیت و فساد نمی‌کند اما اگر فرد یا جریانی از این فضا فاصله گرفت و احساس کرد که می‌تواند حیاط خلوتی را برای فرار از پاسخگویی و بی قانونی ایجاد کند، دچار فساد خواهد شد.

شمخانی تاکید کرد: زبان رسانه به‌عنوان نماینده افکار عمومی برای مبارزه با فساد اثبات شده با رعایت قانون و اخلاق نباید دچار لکنت شود، این روند به طور قطع ایجاد بازدارندگی خواهد کرد و به افزایش هزینه فساد و نا امن شدن فضا برای مفسدان کمک می‌کند، همه باید به تیز شدن تیغ رسانه‌ها برای مقابله با فساد کمک کنیم و همه ابزارهای قانونی را برای ایفای نقش فعال و پیشروی رسانه‌ها در مقابله با فساد به کار بگیریم.

شمحانی افزود: رسانه‌ها باید بتوانند با اقتدار کامل ضمن برخورداری از امنیت بیان، امنیت قلم و امنیت شغلی به مسئولیت خود در چارچوب قانون عمل کنند، به‌طور قطع عدم رعایت قانون در مواجهه با رسانه‌ها و برخوردهای سیاسی و سلیقه‌ای، جامعه رسانه‌ای را دچار تزلزل می‌کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درعین حال تصریح کرد: البته رعایت قانون و انصاف و خودداری از رفتارهای سلیقه‌ای، سیاسی و خدای نکرده منفعت جویانه از سوی رسانه نیز اصل غیرقابل تغییری است که عدم پایبندی به آن می تواند به محدود شدن فضای کنش سالم و مسئولانه رسانه ای در قبال مقابله با فساد شود.

وی در پایان بیان داشت: با این اعتقاد در طول چهار سال گذشته همه تلاش خود را برای ایجاد فضای مفاهمه با مجموعه رسانه‌های کشور و همکاری مشترک برای صیانت از ارزش‌ها، منافع و هویت ملی و ایجاد زمینه‌های تعالی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مصروف کرده‌ایم که البته راه طولانی و پر فراز و نشیبی نیز در پیش داریم.

بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از جمعه، پنجم آبان ماه با شعار «رسانه‌های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور بیش از 940 رسانه در مصلای امام خمینی (ره) تهران گشایش یافت و امروز 12 آبان ماه، به کار خود پایان داد.

زبان ابزار اصلی رسانه است  
حداد عادل در این آئین با اشاره اهمیت توجه مطبوعات به زبان فارسی گفت: یکی از برکات نمایشگاه مطبوعات در پج سال گذشته توجه به زبان  مطبوعات است. زبان ابزار اصلی رسانه است و توجه و احترام به درست‌نویسی یکی از بایسته‌های مسلم در حوزه کار مطببوعات به حساب می‌آید.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: همان‌طور که شخصیت هر فرد در سخن گفن او آشکار می‌شود، فرهنگ هر ملت نیز در زبان و ادبیاتش است. در جهان رابطه‌ مستثیم بین اقتدار ملی و اعتبار زبانی وجود دارد و هر‌چه انضباط زبانی بیشتر باشد، انضباط فکری نیز بیشتر است. علاوه بر این هویت ملی بستگی به حفظ زبان دارد.

حداد عادل با اشاره به همکاری وزارت ارشاد و فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ترویج درست نویسی مطبوعات و رسانه‌ها افزود: سعی شده تا بهترین‌‌ها انتخاب و با تجربه پنج سال گذشته با ارتقا موازین، داوری‌ها انجام شود.فرهنگستان آماده است تا برای هر یک از مطبوعات و رسانه‌ها دوره‌های تخصصی در حوزه ربان  برگزار کند.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادبی فارسی با انتقاد از فضا‌سازی‌های غیراصولی نسبت به مصوبات فرهنگستان ادامه داد: گاهی برخی از رسانه‌ها در فضای مجازی به فرهنگستان زبان و ادب فارسی جفا می‌کنند و واژگانی را  که مصوب این فرهنگسان نیست را برای خنداندن به این فرهنگستان نسبت می‌دهند بنابرااین از رسانه‌ها انتظار داریم که به فرهنگستان کمک کنند تا دستاورد‌های صحیح به دست مردم برسد.
بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات با حضور بیش از 960 رسانه در 600 غرفه  در مساحتی بالغ بر ۱۳ هزار متر مربع از فضای مصلی امام خمینی(ره) امروز جمعه؛ 12 آبان‌ماه به کار خود پایان می‌دهد.

این گزارش تکمیل می شود
رسانه‌ها امنیت اجتماعی مطبوعات رسانه انسجام فرهنگستان ایجاد شمخانی نمایشگاه تعالی شورای سیاسی ادامه پیشرفت سومین اقتصادی فارسی منافع رسانه‌های قانون مهم‌ترین حرفه‌ای گذشته سرمایه انسانی شکل‌گیری فرهنگ حاکمیت به‌عنوان نماینده نخواهد نمی‌توان جامعه افزود اسلامی رعایت مقابله پایان سلیقه‌ای اختتامیه البته گفت‌وگو داریم سرمایه‌های به‌طور تاکید اشاره رسانه‌ای مجموعه تقویت خمینی ارشاد برخوردهای مسئول قانونی انضباط بیشتر پاسخگویی ارتباط متقابل خبرگزاری‌ها امروز ابزار  رئیس همکاری رهبری زبانی اقتدار مبارزه می‌کند می‌دهد مفاهمه وزارت می‌تواند دنبال چراکه فراهم امیدوار مراسم امنیتی مولفه‌های آزادی مسئولانه فرهنگی نهادهای عنوان دارند ایفای گزارش