برگزیده ها

مازندمجلس: دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات سخنرانی کرد.

مازندمجلس: علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در نمایشگاه مطبوعات گفت: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ معاونت مطبوعاتی و مجموعه رسانه های کشور که با تلاش و حضور فعال خود موجب شکل گیری و غنای بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات به عنوان رخداد فرهنگی و رسانه ای منحصر بفردشدند سپاسگزاری می کنم.
به گزارش نامه نيوز، وی گفت: از این که در طول هفته جاری برای دومین بار توفیق حضور در جمع پرنشاط و صمیمی فرهیختگان حوزه رسانه کشور حاصل شد بسیار خرسندم.
شمخانی: افزود از این فرصت استفاده می کنم و از همه رسانه های مسئول و متعهد کشور که در طول سالهای پر فراز و نشیبی که پشت سر گذاردیم، همکار و همراه تاثیر گذار و ارزشمندی      برای نهاد امنیت ملی کشور بودند سپاسگزاری و قدردانی می نمایم و امیدوارم که با تداوم این همکاری به ما بیش از گذشته برای خدمت گذاری به ملت شریف ایران مساعدت داشته باشند.حضور و سخنرانی من در این مراسم به صورت طبیعی تداعی کننده ارتباط وثیقی است که میان رسانه و امنیت ملی وجود دارد و در این فرصت محدود تلاش خواهم کرد که به بخشی از تاثیر و تاثرات متقابل این دو حوزه بر یکدیگر اشاره کنم.
شعار بیست و سومین نمایشگاه  مطبوعات در سال جاری ؛رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی، پیشرفت ملی تعیین شده است .  ماهیت این شعار واجد اشارات روشنی از ارتباط  رسانه و امنیت ملی است.
بدون شک یکی از اصلی ترین مولفه های تقویت ساختار سیاسی و هم سو کننده مجموعه منابع برای تحقق اهداف راهبردی در یک کشور موضوع انسجام اجتماعی است.
توسعه،تعالی و پیشرفت بدون وجود انسجام اجتماعی امکان پذیر نیست چراکه فقدان انسجام اجتماعی به هدر رفت مهمترین منبع و موتور محرکه پیشرفت یعنی سرمایه های انسانی منجر خواهد شد.
در جامعه ای که امکان تعالی سرمایه های انسانی فراهم نباشد نمی توان به شکل گیری انسجام اجتماعی امیدوار بود چرا که عقب ماندگی و جهل اجتماعی مهمترین مانع برای ایجاد انسجام اجتماعی است. انسجام بر پایه رویکرد  و منافع جمعی شکل می گیرد و تا زمانی که آحاد جامعه در مسیر تعالی قرار نگیرند، هویت ملی وشناخت کافی نسبت به منافع ملی ایجاد نخواهد شد.بدون گفتگو،مفاهمه و اقناع سازی نمی توان به ایجاد بستر تعالی در جامعه امیدوار بود. امر ونهی در پاره ای موارد می تواند موجب شکل گیری آرامش و نظمی تصنعی در جوامع شود اما به طور قطع تعالی سرمایه های انسانی را بدنبال نخواهد داشت.
رسانه ها محور و پیشران اصلی برای ایجاد فضای گفتگو و تعالی و زمینه ساز نشاط و انسجام اجتماعی هستند. از جایگاه مسئول نهاد امنیت ملی کشور و به عنوان فردی که به موضوعات سیاسی،دفاعی و امنیتی اشراف دارد معتقدم که بدون ارایه تعریف مشخص از مسئولیتهای متقابلی که حاکمیت و رسانه نسبت به یکدیکر دارند نمی توان زمینه ایفای نقش حداکثری رسانه ها در حوزه تامین منافع ملی را فراهم نمود.
به میزان کاهش اصطکاک دولت وحاکمیت با رسانه ها وواگذاری امور نظارت بر تخلفات حرفه ای رسانه ها به نهادهای صنفی حرفه ای و مسئولیت پذیر  اعتماد متقابل میان حاکمیت و رسانه ها تقویت خواهد شد وبا رشد سرمایه اجتماعی و سپس انسجام اجتماعی   شاهد تقویت مولفه های امنیت ملی خواهیم بود. این حرکت ضمن ان که  آزادی مسئولانه رسانه ها را شکل می دهد از امنیتی شدن حوزه فرهنگ که قطعا ضد انسجام اجتماعی و به تبع آن ضد امنیت ملی است جلوگیری خواهد کرد.البته  مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری جزء لاینفک ایجاد این شرایط است که به طور طبیعی بخش مهمی از ان به رسانه ها و نهادهای صنفی و حرفه ای مرابط با ان مربوط می شود.در این مسیر رسانه ها نیز متقابلا باید نشان دهند که مرادشان از آزادی، ولنگاری و هرج و مرج نیست.باید بلوغ سیاسی و رسانه ای و تخصصی اشان را بیش از گذشته به منصه ظهور برسانند. فضای حرفه ای رسانه نیازمند رسانه حرفه ای است که مبنای فعالیتش هویت و منافع ملی باشد که ما در این بخش نیز با مشکلات قابل توجهی مواجه هستیم.  مایلم از این فرصت استفاده کنم و ضمن تاکید بر نقشی که رسانه های کشور می توانند در تحقق مهمترین مسئله امنیت ملی کشور یعنی رفع موانع پیشرفت اقتصادی و در راس آن مبارزه قاطع و بدون تنازل با فساد اقتصادی دارند اشاره کنم.همه ما بر این باور اشتراک نظر داریم که فساد اقتصادی مهمترین عامل کاهش سرمایه اجتماعی  و مانع اصلی رشد و پیشرفت اقتصادی است. ریشه های شکل گیری و خانه نشین شدن فساد در عدم پاسخگویی، عدم شفافیت، دور زدن قانون، رانت اطلاعاتی، برخوردهای سلیقه ای و تبعیض آمیز وباند بازی و فامیل سالاری است. طبیعتا اگر انسان عالم را محضر خدا بداند ،در این عرصه، معصیت و فساد نمی کند.اما اگر فردیا جریانی از این فضا فاصله گرفت و احساس کرد که می تواند حیاط خلوتی را برای فرار از پاسخگویی وبی قانونی و ...ایجاد کند زبان رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی برای مبارزه با فساد اثبات شده با رعایت قانون و اخلاق نباید دچار لکنت شود. این روند به طور قطع ایجاد بازدارندگی خواهد کرد و به افزایش هزینه فسادو ناامن شدن فضا برای مفسدین  کمک می نماید.  همه باید به تیز شدن تیغ رسانه ها برای مقابله با فساد کمک نماییم و همه ابزارهای قانونی را برای ایفای نقش فعال و پیشروی رسانه ها در مقابله با فساد بکار بگیریم.  رسانه ها باید بتوانندبا اقتدار کامل ضمن برخورداری از امنیت بیان، امنیت قلم و امنیت شغلی به مسئولیت خود در چارچوب قانون عمل کنند به طور قطع عدم رعایت قانون در مواجهه با رسانه ها و برخوردهای سیاسی و سلیقه ای، جامعه رسانه ای را دچار تزلزل می کند.البته رعایت قانون و انصاف و خودداری از رفتارهای سلیقه ای،سیاسی و خدایی نکرده منفعت جویانه از سوی رسانه نیز اصل غیر قابل تغییری است که عدم پایبندی به آن می تواند به محدود شدن فضای کنش سالم و مسئولانه رسانه ای در قبال  مقابله با فساد شود. با این اعتقاد در طول 4 سال گذشته همه تلاش خود را برای ایجاد فضای مفاهمه با مجموعه رسانه های کشور و همکاری مشترک برای صیانت از ارزشها،منافع و هویت ملی و ایجاد زمینه های تعالی در حوزه های سیاسی،اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مصروف نموده ایم که البته راه طولانی و پر فراز و نشیبی نیز در پیش داریم.



رسانه امنیت اجتماعی انسجام ایجاد تعالی سیاسی سرمایه منافع قانون پیشرفت اقتصادی جامعه مسئولیت مهمترین مقابله رعایت تقویت مطبوعات زمینه شمخانی انسانی مجموعه عنوان گذشته تواند سلیقه ایفای دارند امنیتی البته برخوردهای حاکمیت داریم مسئولانه آزادی قانونی نهادهای اجتماعی  مبارزه پاسخگویی امکان استفاده مسئول نشیبی تاثیر سپاسگزاری فرهنگی نمایشگاه فرهنگ سومین همکاری طبیعی فراهم امیدوار نخواهد گفتگو مولفه اشاره کننده محدود متقابل مفاهمه