برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > نظامی - اعتماد نوشت:پرونده فعالیت‌های سیاسی و امنیتی فعالان سیاسی در دهه ٦٠ این روزها از دریچه نگاه چند عضو اسبق سازمان مجاهدین انقلاب باز شده است.

مازندمجلس

 در پي عناوين و نسبت‌هايي كه برخي اعضاي اسبق سازمان مجاهدين انقلاب در خصوص فعاليت‌هايشان در دهه ٦٠ به يكديگر داده‌اند، سردار رمضان شريف، سخنگوي سپاه پاسداران و مسوول روابط عمومي كل سپاه واكنش نشان داده است. او مشخصا به اظهارات سردار نجات، قائم مقام سازمان اطلاعات سپاه اشاره كرده و گفته كه « بيان خاطرات سردار نجات مواضع رسمي امروز سپاه نيست.» شريف اما اين را هم مورد اشاره قرار داده كه «اين تضارب بيان افكار در بيان خاطرات را نمي‌توان گفت كه الزاما مساله بدي محسوب مي‌شود زيرا نسل جديد بايد از دوران دفاع مقدس آگاهي پيدا كند و بدانند كه برخورد با گروهك‌هاي مجاهدين خلق و منافقين به چه صورت بوده است. سپاه جامعه را به اصلاح‌طلب و اصولگرا تقسيم نمي‌كند. تمام كساني كه دلبند امنيت و توسعه اين كشور آرمان‌هاي بنيانگذار انقلاب و پايبند به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران هستند را همراهان خود مي‌دانيم.»
براي نخستين بار حسين براتي بود كه طي سلسله مصاحبه‌هايي كه تسنيم درباره اتفاقات دهه ٦٠ داشته عنوان «بازجو به شيوه ساواكي‌ها» را به محسن آرمين نسبت داده است. پس از آن سردار نجات محسن آرمين را «بازجوي بند ٢٠٩» خوانده بود. اين عناوين به گفته محسن آرمين تنها يك «اتهام» است و او در روزهاي گذشته تلاش كرده به مقابله با فضايي كه سعي مي‌كند او را فردي بازجو معرفي كند، بپردازد.
در واقع به سبب مسووليت افراد در سپاه پاسداران بود كه سخنگوي اين نهاد نظامي نسبت به اين بيان خاطرات واكنش نشان داده و گفته است: «سپاه را به دايره تنگ جناح‌ها نبايد كشاند زيرا ذخيره استراتژيك امنيت ملي كشور است.»
سخنگوي سپاه پاسداران در پاسخ به سوال خبرنگار كه گفته بود چرا برخي از فرماندهان و مسوولان نمي‌پذيرند كه سپاه يك‌ نهاد ملي است و اظهارنظرات‌شان به جناح‌بندي‌ها دامن مي‌زند كه به طور نمونه مي‌توان به گفته‌هاي اخير سردار نجات اشاره كرد، گفت: « با شما هم‌نظر هستم؛ لزومي ندارد در بعضي از اوقات به برخي از حوزه‌هايي ورود پيدا كنيم كه برداشت‌هاي اختلافي در آن وجود دارد.»
مسوول روابط عمومي كل سپاه اضافه كرد: «۳۹ سال از پيروزي انقلاب مي‌گذرد؛ نسل جديد ما با بسياري از مباحث دوران انقلاب و دفاع مقدس بيگانه است كسي در يك تفكر سياسي مطلب يا خاطره‌اي را نقل مي‌كند، مقابل آن فردي مانند آقاي نجات يا رفيق‌دوست يعني آدم‌هاي قديمي سپاه خاطرات‌شان را بيان مي‌كنند و بيان خاطرات آقاي نجات مواضع رسمي امروز سپاه نيست. اين تضارب بيان افكار در خاطرات را نمي‌توان گفت كه الزاما مساله بدي محسوب مي‌شود زيرا نسل جديد بايد از دوران دفاع مقدس آگاهي پيدا كند و بدانند كه برخورد با گروهك‌هاي مجاهدين خلق و منافقين به چه صورت بوده است.»
سردار شريف در ادامه گفت: «نبايد اين مساله را بد تلقي كنيم زيرا بعضا در آن مقطع همه باهم همكار بودند و امروز در دو دسته سياسي تقسيم شدند. هر كسي براي بيان خاطرات خود آزاد است و درنهايت افكار عمومي دست به قضاوت مي‌زند؛ بنابراين مساله فوق را به عنوان يك شكاف و اختلاف بيان نكنيد. تمام جريان‌هاي سياسي در جنگ و پيروزي انقلاب نقش داشتند و نبايد بيان تاريخ را با موضع سياسي مطرح كرد.»
وي در ادامه گفت: «سپاه پاسداران صادقانه اين را هم در تمام برهه‌ها به نمايش گذارده كه سپر بلاي حوادث كشور شده و تلاش كرده در حد امكان با تدبير و هوشمندي ايران را امن نگه دارد و بر توسعه آن كمك كند. البته هر مجموعه بزرگي هم ممكن است از ديد ناظران بيروني به دليل عدم اطلاع از فرآيندهاي كاري آن مورد تجزيه‌وتحليل‌هايي هم قرار گيرد و تمام كساني كه فكر مي‌كنند كوچك‌ترين ابهامي نسبت به عملكرد سپاه‌ دارند، مي‌توانند از طريق مراجع رسمي كه در آن وجود دارد خصوصا در حوزه رسانه‌اي گفت‌وگو كنند.»

 

45302

خاطرات سردار پاسداران انقلاب سياسي مساله امروز افكار دوران آرمين نبايد اشاره مجاهدين عمومي سخنگوي ايران توسعه امنيت كساني ادامه تقسيم مي‌كنند بازجو پيروزي عنوان مي‌كند مي‌شود مواضع تضارب واكنش روابط عناوين مسوول نمي‌توان الزاما برخورد گروهك‌هاي بدانند آگاهي محسوب منافقين