برگزیده ها

مازندمجلس: مدیر شرکت دولتی روسنفت با اشاره به امضای ۳۰ میلیارد دلار قرارداد در زمینه انرژی بین ایران و روسیه گفت: همکاری ها با ایران شامل «انجام عملیات سواپ، عرضه نفت و فرآورده های نفتی، آموزش کارکنان و نوسازی پالایشگاه های نفتی خواهد بود.»

مازندمجلس: ایران و روسیه موافقتنامه هایی برای همکاری در قراردادهای «استراتژیک» انرژی به ارزش ۳۰ میلیارد دلار به امضا رساندند که شرکت هایی نظیر روسنفت و گازپروم در آن‌ها حضور خواهند داشت.
به گزارش نامه نیوز امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل وزیر نفت ایران گفت، در جریان سفر رئیس جمهوری روسیه به تهران، ۶ قرارداد موقت با شرکت‌های نفتی روسی به امضا رسیده است.
دولت ایران بعد از لغو تحریم‌های غرب به دنبال جذب شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری در توسعه بخش انرژی این کشور است. قراردادهای جدید در حالی امضا شده که روسیه در حال افزایش سرمایه گذاری در منابع انرژی در خاورمیانه است.
زمانی نیا افزود، دو کشور توافق کردند که «در بخش انرژی همکاری‌های استراتژیکی داشته باشند» که شامل حوزه‌های مختلف از توسعه میادین نفتی و گازی ایران تا همکاری در زمینه تحقیقات خواهد بود.
ایگور سچین، مدیر شرکت دولتی روسنفت روسیه هم گفته، قرارداد این شرکت با شرکت ملی نفت ایران اولین گام قبل از انعقاد یک قرارداد «لازم الاجرا» جهت مشارکت در پروژه‌های نفت و گاز ایران در طی چند سال آینده است.
سچین در جمع خبرنگاران گفت: «بر اساس برآوردهای اولیه، مقدار کل سرمایه گذاری‌ها در این پروژه‌ها مجموعا ۳۰ میلیارد دلار خواهد بود. این پروژه‌ها پس از تکمیل شدن ظرفیت تولید انرژی را به ۵۵ میلیون تن نفت در سال خواهند رساند.»
ایران به طور ویژه علاقمند به انعقاد قراردادهایی با شرکت‌های بزرگ غربی نظیر رویال داچ شل است تا ثابت کند که سیاست‌های خصمانه آمریکا شرکت‌های خارجی را از سرمایه گذاری در این کشور باز نداشته است. اما کارشناسان نفتی معتقدند، در صورت وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران تا پایان امسال، شرکت‌های روسی و چینی ممکن است از عدم حضور رقبای غربی در بخش انرژی ایران منتفع شوند.
ایران تا سال ۲۰۲۱ میلادی به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش بالادستی و پایین دستی خود نیازمند است.
سچین که یکی از دستیاران نزدیک به پوتین محسوب می‌شود گفته، همکاری‌ها با ایران شامل «انجام عملیات سواپ، عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی، آموزش کارکنان و نوسازی پالایشگاه‌های نفتی خواهد بود.»منبع : خبرگزاری دانشجو
انرژی شرکت‌های سرمایه روسیه گذاری میلیارد قرارداد توسعه پوتین انعقاد پروژه‌ها آمریکا همکاری خارجی زمانی روسنفت قراردادهای تحریم‌های خواهند