برگزیده ها

مازندمجلس: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سوم نوامبر(12 آبان) سفر 12 روزه خود را درحالی به پنج کشور آسیایی آغاز کرده است که ناظران بین المللی نسبت به تبعات منفی آن بر ثبات منطقه ابراز نگرانی کرده اند.

مازندمجلس: رئیس جمهوری آمریکا روز سوم نوامبر(12 آبان) سفر 12 روزه خود را درحالی به پنج کشور آسیایی آغاز کرده است که ناظران بین المللی نسبت به تبعات منفی آن بر ثبات منطقه ابراز نگرانی کرده اند.
**ژاپنبه نظر می رسد کره شمالی ، تجارت و چین سه دستور کار مهم در سفر رئیس جمهوری آمریکا به کشورهای ژاپن، کره جنوبی، چین ، ویتنام و فیلیپین باشد.
این بلند ترین سفر رسمی یک رئیس جمهور آمریکا به منطقه شرق و جنوب شرق آسیا پس از سال 1992 است. جرج بوش در سال 92 نیز سفری 12 روزه به آسیا داشت.
ترامپ قرار است روز پنجم نوامبردر توکیو با شینزوآبه نخست وزیر ژاپن که بتازگی انتخابات را با موفقیت پشتر سرگذراند، دیدار و گفت و گو داشته باشد.
ترامپ آنگونه نسبت به اقدامات موشکی و برنامه هسته ای کره شمالی حساس شده که به درگیری لفظی با کیم جونگ اون رهبر پیونگ یانگ رسید و وی را مرد کوچک موشکی خواند. ناظران رسانه ای می گویند احتمالا 90 درصد از گفت وگوی رهبران آمریکا و ژاپن به راهکارهای متوقف ساختن کره شمالی که اکنون همسایگانی چون توکیو او را بزرگترین تهدید خود می دانند، اختصاص یابد.
این ناظران از نتایج سفر ترامپ به منطقه ابرازنگرانی کرده اند.
جفری کینگستون، مدیر مطالعات آسیایی دانشگاه تمپل ژاپن، می گوید: این نگرانی وجود دارد که ترامپ تنش ها در منطقه را تشدید کند و منجر به تقویت صداهای تحریک آمیز درآسیا شود.وی گفت: شانس او برای انجام کارهای غیرمستقیم دقیقا به دلیل مشکلات سیاسی داخلی او افزایش یافته است.
برخی کارشناسان دیگر می گویند آنچه ترامپ از منطقه آسیا می خواهد صرفا تجاری و ایجاد قرارداد تجارت آزاد دوجانبه با کشورهاست تا توازن تجاری در این منطقه را به نفع آمریکا افزایش دهد.
اکنون توکیو ازرقم مازاد تجاری 68.9 میلیارد دلار در روابط تجاری اش با آمریکا بهره می برد. 
**کره جنوبی ترامپ روز هفتم نوامبر در کره جنوبی خواهد بود . کشوری که همسایه شمالی خود را بزرگترین تهدید خود می داند.
قرار است ترامپ علاوه بر کره شمالی درمورد کمپ همفریز پایگاه نظامی این کشوردر 40 مایلی سئول نیز با مون جائه این رئیس جمهوری کره شمالی دیدار داشته باشد.کره جنوبی پایگاه های ضد موشکی تاد آمریکا را میزبانی می کند که قابلیت های پیشرفته آن با قدرت نظارت نظامی چین در منطقه رقابت می کند. باوجودیکه پکن و سئول به تازگی در مورد سیستم های موشکی تاد گفت وگوهای مشترکی داشتند اما تحلیلگران می گویند همه کشورهای منطقه به دنبال راهکارهای غیرنظامی در قبال پیونگ یانگ هستند.
انعقاد قرارداد تجارت آزاد دوجانبه واشنگتن- سئول نیز از دیگر اهداف سفر ترامپ به این کشور آسیایی است.
**پکنترامپ قراراست از روز هشتم نوامبر درپکن حضور یابد تا با بزرگترین رقیب تجاری خود در جهان و منطقه به گفت وگو نشیند.
به گفته ناظران چین وآمریکا مسائل بی شمار و بحث های زیادی برای گفت وگو دارند که البته داغ ترین آن موضوع کره شمالی است .
مساله تجارت دو جانبه وایجاد دسترسی های بیشتر برای شرکت های آمریکایی در منطقه از دیگر سرفصل های گفت وگوهای رهبران بزرگ اقتصادی جهان است، موضوعی که تیم اقتصادی ترامپ معتقد است تاکنون شرکت های چینی گوی سبقت رااز همتایان آمریکایی خود در منطقه شرق و جنوب شرق آسیا ربوده اند.
گمانه زنی رسانه های منطقه ای این است که احتمالا ترامپ از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین بخواهد تا موانع تجاری بیشتری برای کره شمالی ایجاد کند، کارگران کره شمالی مستقر در چین را اخراج کند ، مانع از فعالیت کارتل های قاچاق مرزی شود و نسبت به اجرایی سازی تحریم ها علیه بانک های چینی که با کره شمالی فعالیت دارند، هشدار دهد. 
**ویتنامترامپ در جنوب شرق آسیا در دو اجلاس شرکت می کند . وی روز 10 نوامبر (19 آبان ) با حضور درهانوی در اجلاس رهبران عضو سازمان کشورهای همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام شرکت می کند .
بیش از نیمی از 21 عضو این سازمان اقتصادی منطقه ای عضو قرارداد تجارت آزاد ترانس پاسفیک 'تی پی پی ' نیز هستند.
البته ترامپ در نخستین روز کاری اش این قرارداد را که اوباما سال گذشته آن را امضا کرده بود یکجانبه لغو کرد و گفت آمریکا در منطقه اقیانوس آرام هدف دیگری و آن هم قراردادهای دو جانبه را پیگیری خواهد کرد. 
درواقع پیامی که ترامپ با این اقدام به کشورهای مختلف داد این بود که این کشور همچنان رهبری اقتصادی جهان را مورد پیگیری قرار خواهد داد اما اینباربا کمترین و یا بدون هیچ هزینه ای.
**فیلیپینترامپ روز دوازدهم نوامبر (21 آبان ) در مانیل حضور می یابد تا در دومین اجلاس آسیایی یا اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا ' آسه آن 'شرکت کند.
کشورهای برونئی،کامبوج ، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین،سنگاپور و ویتنام کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا هستند.
دوترته که کشورش رهبری آسه آن را برعهده دارد در این اجلاس قرار است آن را به سنگاپور ارائه کند .
برنامه مقابله با مواد مخدر دوترته که تاکنون بیش از هفت هزار قربانی به جای گذاشته سایه سنگینی بر رهبرکنونی این کشور بر اتحادیه آسه آن که پنجاهمین سالگرد خود را پشت سر می گذراند، انداخته است.
منطقه ترامپ شمالی آمریکا کشورهای تجاری تجارت اقتصادی اجلاس نوامبر قرارداد موشکی جمهوری آسیایی گویند بزرگترین ناظران جنوبی رهبران توکیو اتحادیه آمریکایی دارند جانبه رهبری البته وگوهای فعالیت پیگیری سنگاپور تاکنون دوترته اقیانوس اکنون برنامه پیونگ دیدار فیلیپین نگرانی ویتنام رسانه احتمالا دوجانبه پایگاه ایجاد افزایش راهکارهای تهدید نظامی