برگزیده ها

مازندمجلس: رضا ضراب تاجر ایرانی-ترکیه‌ای که متهم است به ایران کمک کرده تا تحریم‌ها را دور بزند، برای پیش بردن کارهای خود از نام رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه استفاده کرده است.

مازندمجلس:  بلومبرگ روز جمعه گزارش داد: دادستان های آمریکایی مکالمات ضبط شده و اسناد دیگری را جمع آوری کرده اند که حاکی است ضراب احتمالا در پی جلب حمایت اردوغان بوده است.
اردوغان به ارتکاب تخلف متهم نشده است اما این احتمال وجود دارد که ضراب از نام رئیس جمهوری ترکیه استفاده کرده باشد تا دیگران را تحت تاثیر قرار دهد. افرادی که در این پرونده متهم شده اند، مکالماتشان ضبط شده و این اسناد روز دوشنبه به یک دادگاه فدرال در منهتن نیویورک ارائه شده است.
اسنادی مربوط به تحریم های ایران و پرونده پولشویی ضراب می تواند روابط ترکیه و آمریکا را پیچیده تر کند. انتشار خبرهای روند پرونده ضراب باعث شده که ارز لیر ترکیه در برابر دلار کاهش پیدا کند.«تیم اش» از کارشناسان اقتصادی می گوید: باید تاثیر پرونده ضراب بر روابط ترکیه و آمریکا را زیر نظر داشت. ظاهرا ضراب به خانواده اردوغان نزدیک بوده و تابعیت ترکیه را دریافت کرده است. این یک مساله پراضطراب است.
اردوغان دولت های دونالد ترامپ و باراک اوباما را تحت فشار قرار داد تا از پیگرد ضراب صرف نظر کنند. وی در اظهاراتی عمومی گفته دادستان های آمریکایی تلاش می کنند تا از ضراب اعتراف بگیرند و وی را تبدیل به خبرچین کنند. وی در تماسی تلفنی با ترامپ از رئیس جمهوری آمریکا خواسته بود تا به دلیل پیگرد ضراب عذرخواهی کند. 
بلومبرگ نوشت، به افراد نزدیک به ترامپ از جمله رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک و مایکل موکیسی دادستان کل سابق آمریکا پول داده شده تا اتهامات مطروحه علیه ضراب را لغو کنند.ضراب تاجر طلا است و قرار است محاکمه وی 27 نوامبر (ششم آذر) آغاز شود. وی سال گذشته در جریان سفر به آمریکا بازداشت شد. علاوه بر ضراب، یک بانکدار ترکیه ای هم در آمریکا در بازداشت به سر می برد.
گفته می شود که ضراب دیگر در این پرونده با آمریکایی ها همکاری نمی کند و احتمالا در جلسه محاکمه حاضر نخواهد شد. 
آمریکا ترکیه اردوغان پرونده ترامپ آمریکایی دادستان استفاده نزدیک پیگرد بازداشت محاکمه روابط تاثیر اسناد گزارش احتمالا جمهوری  بلومبرگ نیویورک