برگزیده ها
پیوند دانشگاه و چاپ در قالب یک تفاهم نامه
مازندمجلس:  مدیر انجمن علمی فناوری چاپ ایران در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری این انجمن با دانشگاه امیرکبیر، درباره ضرورت این اقدام، گفت: دانشگاه امیرکبیر یکی از مطرح‌ترین و به نام‌ترین دانشگاه‌های صنعتی ایران و جهان است که ظرفیت‌های خوبی در رشته‌های فنی و مهندسی دارد و صنعت چاپ می‌تواند از این امکانات به خوبی استفاده کند.
 
محمد بیطرفان ادامه داد: طبق این تفاهم‌نامه، برنامه‌ریزی در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت انجام شده است و در گام نخست ایجاد و راه‌اندازی رشته‌های فنی و مهندسی در گرایش چاپ از مقطع کارشناسی تا دکترا در تعامل با این دانشگاه پیش‌بینی شده است که به صورت مرحله‌ای با جذب دانشجو در رشته‌های مهندسی پلیمر، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی الکترونیک و مهندسی صنایع با گرایش چاپ انجام خواهد شد.
 
وی با اشاره به دیگر اقدامات پیش‌بینی شده در این تفاهم‌نامه، عنوان کرد: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه چاپ، از دیگر موضوعاتی است که در این تفاهم‌نامه به آن اشاره شده است و بر اساس آن قرار است با شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های نوین در زمینه‌های مختلف چاپ همکاری شود، به عنوان مثال یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه توانسته با استفاده از مواد خاص سطح پلیمر را چاپ‌پذیر کند و اقدامی انجام دهد که ماندگاری چاپ بر روی سطوح طول عمر بیشتری داشته باشند.
 
بیطرفان تاکید کرد: این اقدام موجب می‌شود علاوه بر اینکه دستاوردهای علمی این شرکت‌ها به جامعه دانشگاهی معرفی شود، زمینه‌ای برای تولید گسترده ابداعات آنها فراهم شود و صنعت چاپ کشور در حوزه‌های مختلف با کمک این فناور‌ی‌ها تخصصی و حرفه‌ای‌تر عمل کند.
 
وی از همکاری برای طراحی، تدوین و ایجاد سند چاپ و بسته‌بندی در چارچوب نقشه جامع علمی کشور به عنوان سومین اقدام این تفاهم‌نامه نام برد و گفت: بسیاری از رشته‌های فنی و مهندسی نقشه جامع علمی دارند که زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین می‌شوند، از آنجایی که صنعت چاپ نیز رشته‌ای فنی و مهندسی است نیازمند این سند است که امیدواریم در قالب این تفاهم‌نامه ضرورت آن شناخته شود.
 
بیطرفان همچنین درباره همکاری برای تهیه درخت دانش در حوزه علوم فناوری چاپ که در این تفاهم‌نامه به آن اشاره شده است، نیز توضیح داد: در این درخت دانش، مشخص می‌شود که برای توسعه فناوری‌های نوین در صنعت چاپ باید از کجا کار خود را شروع کنیم و این مسیر را به کدام سمت هدایت کنیم و به نوعی نقشه راه ارتقای علمی صنعت چاپ به شمار می‌آید.
 
مدیر انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به همکاری مستمر در روند راه‌اندازی سیستم مدیریت پروژه و فرایند برندسازی در صنعت چاپ با دانشگاه امیرکبیر، یادآور شد: راه‌اندازی انستیتوی تخصصی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و اقتصادی چاپ به صورت مشترک با هدف ارائه آموزش‌های تخصصی به دست اندرکاران، فعالان و دانشجویان رشته های مختلف با گرایش چاپ از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده است که به زودی به مرحله اجرایی می‌رسد.
 
بیطرفان اظهار امیدواری کرد که با این تفاهم‌نامه همکاری بسیاری از خلاهاي موجود در اين صنعت به مرور زمان و با کمک جامعه دانشگاهی کشور برطرف و صنعت چاپ كشور همزمان با تحولات تكنولوژيك در اين صنعت همراه شود.
مهندسی تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه اشاره فناوری رشته‌های  بیطرفان راه‌اندازی عنوان شرکت‌های پیش‌بینی گرایش اقدام انجمن امیرکبیر تخصصی مختلف بسیاری تدوین دانشگاهی جامعه ایجاد درباره  مدیر ضرورت استفاده پلیمر فناوری‌های