برگزیده ها

مازندمجلس: کارشناس سیاسی روس با اشاره به روند بازگشت شبه نظامیان قرقیزی به کشور خود به عواقب بد آن برای صلح و ثبات در این کشور و منطقه اشاره کرد.

مازندمجلس: «الکساندر کنیازف» پژوهشگر ارشد انستیتوی شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه با اشاره به شکست داعش در سوریه و عراق از بازگشت شبه نظامیان به ویژه افراطی های قرقیزی به کشور خود هشدار داد.

کنیازف با بیان این که آزادی در جمهوری قرقیزستان به اشتباه تفسیر شده و تعداد اماکن افراطی و تروریستی در این کشور رو به گسترش است، افزود: این مهم می تواند عواقب بسیار منفی برای صلح و ثبات در این کشور و روابط آن با کشورهای همسایه داشته باشد.
وی ادامه داد: زیرا اعضا گروههای افراطی به طور منظم در قلمرو روسیه اقدامات تروریستی انجام می دهند یا در درگیری های مسلحانه خاورمیانه در کنار گروه های تروریستی مختلف شرکت می‌کنند.
این کارشناس روس با اشاره به فعالیت آزاد پیروان گروه «جماعت تبلیغ» در قرقیزستان گفت: آنها بعد از بازدید از مناطق مختلف قرقیزستان و صحبت در مساجد به طور فعال از جوانان دعوت می‌کنند تا به «جهاد» در افغانستان و سوریه بروند.
وی افزود: این در حالی است که پیروان گروه «جماعت تبلیغ» دارای مجوز رسمی از کمیته دین و مفتی اعظم قرقیزستان برای فعالیت در قلمرو این کشور هستند.
کنیازف تصریح کرد: مبلغان گروههای افراطی با استفاده از فرصت برای جذب نیروهای جدید در زندان ها و همچنین در میان مهاجرین کاری که در روسیه کار می کنند، مشغول به فعالیت هستند.
این کارشناس روس ادامه داد: برای مثال در 3 آوریل 2017 میلادی ساکنان منطقه جنوبی قرقیزستان در متروی شهر «سن پترزبورگ» روسیه یک اقدام تروریستی انجام دادند که در نتیجه 14 نفر کشته و 49 نفر دیگر زخمی شد.
وی افزود: بنابه گزارش رسانه ها این حمله تروریستی توسط گروهک «توحید و جهاد» که در مناطق اوش و «باتکن» قرقزستان فعالیت می‌کند صورت گرفته است.
کنیازف گفت: ریاست این گروهک را «سراج الدین مختاراف» ملقب به (ابو صلاح) که با شبکه تروریستی «حقانی» پاکستان مرتبط است و اکنون این گروه با گروه تروریستی «جیش الفتح» در سوریه فعال است همکاری می‌کند، بر عهده دارد .
وی تصریح کرد: همچنین مشخص شده که حدود 500-600 نفر از شهروندان قرقیزستان در سوریه عضو گروهای تروریستی می باشند که دو سوم آنها ساکنان منطقه اوش این کشور و حدود یک چهارم از آنها را زنان تشکیل می دهند.
این کارشناس روس خاطرنشان کرد: گروههای افراطی ها اعضای جدید را در قرقیزستان در مساجد، مدارس دینی، زندان و شبکه های اجتماعی استخدام می کنند.
وی افزود: گروههای افراطی قرقیزی در حال حاضر از «نقاط داغ» خاورمیانه رو به بازگشت به کشور خود هستند که این مهم می تواند عواقب بسیار منفی برای صلح و ثبات در این کشور و همچنین برای روابط «بیشکک» با همسایه های خود داشته باشد.
کنیازف به عنوان مثال به حادثه تروریستی که در تاریخ 30 آگوست 2016، توسط یک بمب گذار انتحاری جلوی در سفارت چین در بیشکک صورت گرفت اشاره کرد که در آن یک تروریست کشته و چهار تن از کارگران سفارتخانه زخمی شدند.
کارشناس روس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تروریست ها و افراط گرایان می توانند به زیرساخت های بسیار مهم قرقیزستان آسیب برسانند.
در تاریخ 7 سپتامبر 2017 میلادی کمیته امنیت ملی قرقیزستان در گزارشی اعلام کرده بود که امنیت تونل «کلبایف» در این کشور که در حال حاضر تنها بزرگ راه متصل کننده شمال و جنوب این کشور به شمار می رود در سطح بسیار پایین قرار دارد.
قرقیزستان تروریستی افراطی کارشناس کنیازف گروههای بسیار افزود سوریه فعالیت روسیه همچنین اشاره بازگشت میلادی تصریح کمیته ساکنان زندان بیشکک تروریست امنیت تاریخ مساجد گروهک می‌کند منطقه خاورمیانه عواقب روابط تواند گزارش قرقیزی همسایه ادامه جماعت تبلیغ پیروان مختلف قلمرو مناطق