برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، دعوتنامه‌های شرکت در کنفرانس "گفت‌وگوی ملی سوریه" برای دمشق و تمامی گروه‌های مخالف در داخل و خارج این کشور ارسال شده‌اند.

مازندمجلس:  روسیا الیوم گزارش داد: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی در مسکو با توماس جرمینگر، دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا اظهار داشت: از دولت سوریه و تمامی گروه‌های مخالف سوری مستقر در داخل و خارج این کشور برای شرکت در کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه دعوت شده است.

لاوروف گفت: این کنفرانس که قرار است در روسیه برگزار شود به منزله اولین تلاش برای اجرای قطعنامه شماره ۲۲۵۴ و درخواست از جامعه جهانی برای ارائه تمامی کمک‌ها و حمایت‌های ممکن به سوری‌ها جهت برگزاری گفت‌وگویی ملی و جامع برای دستیابی به توافق‌هایی درخصوص سازشی سیاسی در این کشور است.
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه این کنفرانس با اشاره به اینکه زمان برگزاری نشست گفت‌وگوی ملی سوریه به زودی اعلام خواهد شد، تاکید کرد: ما هنوز درحال دریافت پاسخ‌هایی از سوی نمایندگان گروه‌های غیردولتی دعوت شده و تحلیل و بررسی این پاسخ‌ها هستیم.
لاوروف در بخشی از سخنانش در نشست با جرمینگر تاکید کرد: ما از موضعگیری سازمان امنیت و همکاری اروپا در حمایت از حل درگیری‌ها در سراسر جهان و به طور خاص از موضعگیری حمایتی این سازمان در برگزاری گفت‌وگویی علنی و با حقوق برابر و بدون پیش شرط در تمامی موضوعات استقبال می‌کنیم.
پیشتر بشار جعفری، رئیس هیات دمشق در مذاکرات آستانه گفته بود سوریه برای شرکت در کنفرانس گفتگوی ملی سوریه در سوچی روسیه آماده است و اولین طرفی بوده که پیشنهاد برگزاری چنین گفت‌وگویی را از ابتدای بحران در سال ۲۰۱۱ داده است. او تاکید کرد، کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه نتیجه گفت‌وگوها و هماهنگی‌های مستمر میان سوریه و روسیه است.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز پیشتر تاکید کرده بود، کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه که قرار است در ماه جاری میلادی در شهر سوچی روسیه برگزار شود نقش بسزایی در پیشبرد گفت‌وگوی سوری-سوری در مذاکرات ژنو خواهد داشت.
الساندرا ولوچی، سخنگوی دفتر سازمان ملل در ژنو نیز اعلام کرد: استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه این سازمان به سوریه در حال مذاکره و رایزنی درمورد کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در شهر سوچی است.
ولوچی در گفت‌وگوی مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که آیا دی‌میستورا برای شرکت در این کنفرانس دعوت شده است یا نه گفت: برگزاری این دیدار به دی میستورا اطلاع داده شده و او در حال انجام رایزنی در این خصوص است.
سخنگوی سازمان ملل در ادامه تاکید کرد که در این شرایط نمی‌خواهد به سوالی درخصوص دعوت به کنفرانس سوریه و یا اینکه چه کسی نماینده این سازمان خواهد بود، پاسخ بدهد.
ولوچی در ادامه گفت: دی‌میستورا در حال رایزنی درباره دیدار آتی و نیز کل این روند است که باید به برگزرای مذاکراتی علنی در ژنو تا پایان ماه جاری میلادی منجر شود.
سوریه کنفرانس روسیه گفت‌وگوی تاکید برگزاری لاوروف تمامی گفت‌وگویی ادامه سخنگوی رایزنی گروه‌های خارجه دی‌میستورا ولوچی دیدار اعلام موضعگیری میلادی مذاکرات پیشتر اولین جرمینگر مطبوعاتی گزارش مخالف امنیت همکاری درخصوص برگزار اروپا اینکه