برگزیده ها
آگاهی مردم از روند قانون گذاری یک ضرورت اساسی است

اختصاصی مازندمجلس: صادقیان در آغاز گفت و گو بیان کرد: اركان سياسي هر كشور به عنوان نهاد هاي تاثيرگزار و راهبردي همواره مورد توجه افكار عمومي و مردم جامعه مي‌باشد

اختصاصی مازندمجلس: صادقیان در آغاز گفت و گو بیان کرد: اركان سياسي هر كشور به عنوان نهاد هاي تاثيرگذار و راهبردي همواره مورد توجه افكار عمومي و مردم جامعه مي‌باشد. در واقع ساختار نهادهايي كه قواعد، اصول و قوانين يك نظام اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي را تدوين و برنامه ريزي ميكنند به گونه اي است كه ضرورت دارد با آحاد جامعه ارتباط دو سويه داشته باشند و در جهت تنوير افكار عمومي و آگاهي رساني از عملكرد خويش اقدام كنند.

وی با اشاره به نظام های مردم سالار گفت: در نظام هاي مردم سالار كه ساختار تشكيلاتي نهادها و اركان استراتژيك توسط رأي و نظر مردم شكل مي‌گيرد اين مطالبه‌ي عمومي وجود دارد كه شهروندان از تصميمات و عملكرد كارگزاران نظام خويش مطلع و آگاه شوند.

معاون اداره اخبار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به طور يقين اصلي ترين و مهم ترين بخش كه ميتواند اين نياز جامعه را برطرف كند عرصه ي رسانه ها مي‌باشند كه از يك سو به امر اطلاع رساني و روشنگري مبادرت مي‌كند و از سوي ديگر به ايجاد ارتباط،هم افزايي و تعامل بين اين نهادها و مردم تلاش مي‌كنند. در واقع رسانه ها پل رابط و حلقه اتصال آحاد جامعه با تصميم سازان و متوليان امور كلان كشور مي‌باشند كه به طور حتم ايجاد اين فضاي تفاهم آميز بين مردم و مسئولين در مسير توسعه و پيشرفت بسيار مفيد و ارشمند مي‌باشد.

وی افزود: مجلس شوراي اسلامي به عنوان نماد و مظهر اصلي دموكراسي نظام مردم سالار در جمهوري اسلامي ايران همواره تلاش داشته است تا هر آنچه كه در ارتباط مردم و يا جامعه مي‌باشد به اطلاع و آگاهي آنان رسانيده شود. يكي از اصول مهم و مترقي قانون اساسي اصل شصت و نهم (69) مي‌باشد كه در آن  به موضوع آگاهي مردم از مذاكرات مجلس و نقش پراهميت حضور رسانه ها در جلسات علني تاكيد شده است. در اصل 69 قانون اساسی آمده است "مذاکرات مجلس باید علنی باشد و گزارش کامل آن از طریق رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود ".

صادقیان با اشاره آگاهی مردم از روند قانون گذاری در کشور عنوان کرد: در واقع قانون گذار موضوع آگاهي مردم از روند قانون گذاري در كشور را يك ضرورت و اصل اساسي دانسته است و تصريح داشته كه مردم مي‌بايست از اقدامات و عملكرد نمايندگان خويش اطلاع كافي داشته باشند. بحمدالله اين اصل ممتاز قانون اساسي كشورمان از ابتداي پيروزي انقلاب مورد توجه و عنايت بوده است و دست اندركاران حوزه رسانه اي مجلس شوراي اسلامي در ادوار مختلف اهتمام فراواني به اين امر داشته اند كه پخش زنده و بي وقفه مذاكرات علني و حضور گسترده و چشمگير رسانه ها در قوه مقننه گواه اين امر ميباشد.

وی در پایان با اشاره به تجربه موفق پخش زنده مراسم تحلیف افزود: اتفاق مبارک و تجربه پخش زنده مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و جلسات بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی رییس جمهور در رسانه ملی که با استقبال چشمگیر مردم و مخاطبان مواجه گردید بیانگر علاقمندی و نیاز جامعه به کسب و دریافت این موضوعات می‌باشد که از یک‌طرف مسئولیت حوزه رسانه ای مجلس را افزایش داد تا بصورت جدی به برنامه ریزی در جهت اطلاع رسانی بهتر و بیشتر از مذاکرات و اخبار مجلس اقدام کنند و از طرف دیگر از رضایت مردم به پیگیری جدی تر این موضوعات و مطالبات خود خبر داد. اين آمادگي وجود دارد كه با استفاده از نقطه نظرات كارشناسان و مردم و در راستاي توسعه و تقويت امر اطلاع رساني و بهره مندي از شيوه‌هاي نوين چه از نظر سرعت و دقت و چه از نظر محتوا كه باعث افزايش آگاهي و اطلاعات مردم ميشود اقدام كنند.

 

گفت‌و‌گو از ابرهیم حاتمی خبرنگار پارلمانی مازندمجلس

محمود صادقیان معاون اداره اخبار مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با مازندمجلس عنوان کرد: آگاهی مردم از روند قانون گذاری یک ضرورت اساسی است مجلس مصاحبه رای انتخابات رای دادن مهمه