برگزیده ها

مازندمجلس: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شاخص­‌های ما در رابطه با فضای کسب و کار نگران کننده است، گفت: جهت­‌گیری­‌های کلی ما باید حمایت از اقتصاد دانش بنیان باشد.

مازندمجلس: محمدرضا عارف در اولین جلسه شورای سیاستگذاری کنفرانس توسعه فناوری و بهبود فضای کسب و کار که در محل بنیاد امید ایرانیان برگزار شد، با ارائه توصیه‌هایی جهت برگزاری بهتر کنفرانس پرداخت و قدردانی از زحمات اعضای شورای سیاست گذاری کنفرانس، اظهار داشت: هر دو موضوع توسعه فناوری و بهبود فضای کسب و کار موضوعات مهمی هستند. شاخص­‌های ما در رابطه با فضای کسب و کار نگران کننده است و بحث فناوری می­‌تواند به عنوان یک مزیت برای ما مطرح باشد.
وی تاکید کرد: جهت‌­گیری­‌های کلی ما باید حمایت از اقتصاد دانش بنیان باشد که در سیاست‌­های کلی اقتصاد مقاومتی و همچنین برنامه ششم توسعه نیز آمده است و در اینجا باید با یک نگاه کاربردی به آنها پرداخته شود.
رییس کنفرانس توسعه فناوری و بهبود فضای کسب و کار تصریح کرد: در اینجا یک طرف دانشگاه­‌ها هستند و طرف دیگر دولت و بخش­‌های اجرایی که باید سیاست­‌ها را اجرایی کنند. زمینه اصلاح شرایط فراهم است و باید همه از دانشگاه‌­ها گرفته تا دولت و بخش خصوصی کمک کنند تا این اصلاح محقق شود. امیدوارم ما در این کنفرانس بتوانیم تأثیرگذار باشیم و در بهبود شرایط نقش مناسبی ایفا کنیم.        
در ادامه این جلسه، شیوا صادقی­پور دبیر کنفرانس ضمن معرفی این کنفرانس گفت: با توجه به ظرفیت کمیسیون­‌های تخصصی بنیاد امید ایرانیان، پیشنهاد برگزاری کنفرانس حاضر از سوی واحد تولید محتوا و شورای طرح و توسعه بنیاد مطرح شد سپس در جلسه هیأت مدیره بنیاد مورد تصویب قرار گرفت. زمان پیشنهادی دبیرخانه برای برگزاری این کنفرانس هفته اول اسفندماه سال جاری است و با برگزاری این جلسه دبیرخانه کنفرانس در ادامه فعالیت­های خود سیاست‌های مصوب این جلسه را اجرایی خواهد کرد.
همچنین جعفر توفیقی مدیرعامل بنیاد امید ایرانیان  و رئیس شورای علمی کنفرانس ضمن خیرمقدم به حاضرین اظهار امیدواری کرد که با همکاری و راهنمایی­‌ها و تذکرات اعضای شورای سیاستگذاری که بالاترین مرجع سیاستگذاری کنفرانس است، سیاست­های کنفرانس تبیین و تدوین شود. بنیاد امید ایرانیان بر طبق اساسنامه­‌اش یک نهاد علمی، فرهنگی و اجتماعی است و یکی از وظایف خود را آسیب­‌شناسی مسائل و مشکلات و ارائه راه­‌حل به مسئولین ذیربط می­‌داند.
وزیر علوم دولت اصلاحات با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مهمترین  چالش­‌های اجتماعی و اقتصادی ما در کشور بحث اشتغال بخصوص اشتغال دانش‌­آموختگان است، خاطرنشان کرد: طبیعتاً یکی از مهمترین راه­‌حل‌­های مواجهه با این چالش، بهبود فضای کسب و کار است. شاخص فضای کسب و کار یکی از شاخص­‌های رتبه ­بندی وضعیت توسعه کشورهاست و تا جایی که مطلع هستم وضعیت ایران در رابطه با این شاخص وضعیت مطلوبی نیست به طوری­که در رتبه ۹۵ تا ۱۰۰ در بین کشورهای دنیا قرار داریم.
وی ادامه داد: در این کنفرانس، تأکید بر نقش توسعه فناوری در بهبود فضای کسب و کار است و سعی شده است در چینش اعضای شورای سیاستگذاری از دانشگاه­‌ها، دستگاه­‌های دولتی، نظیر وزارت نفت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین از بخش­‌های مختلف صنعتی و اقتصادی، نمایندگانی حضور داشته باشند. تا بحث­‌ها از جامعیت برخوردار باشد.
توفیقی تصریح کرد: امروزه وقتی بحث اقتصاد دانش بنیان مطرح می­‌شود، اقتصادی مد نظر است که می‌تواند ظرفیت­های اشتغال زیادی را خلق کند. خاطرم هست در برنامه چهارم توسعه زمانی که از اقتصاد دانش بنیان سخن به میان آمده بود، علم و فناوری مهمترین رکن این اقتصاد عنوان شده بود و این یک واقعیت است و امروزه تجربه دنیا نشان داده که فناوری یک محرک اساسی در توسعه فضای کسب و کار است و شرکت‌های دانش بنیان که خوشبختانه در کشور ما هم از آمار خوبی برخوردارند، کارشان تجاری سازی فناوری است.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه­‌ها به عنوان مهمترین رکن توسعه فناوری و دانش فنی می‌­توانند نقش اساسی در این زمینه ایفا کنند و در ادامه نیز با میانجی­گری پارک‌­های علم و فناوری و مراکز رشد که خودشان یکی از نهادهای تولید کسب و کار هستند، در این زمینه محکم­تر گام بردارند.
مدیرعامل بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد: تجربه دنیا نشان می‌­دهد که امروزه توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط از زیربناهای اصلی توسعه اقتصادی کشورها به شمار آمده‌اند به نحوی که شهرک‌­های علم و فناوری، پارک­های علم و فناوری، مناطق ویژه علم و فناوری و کریدورهای علم و فناوری توسعه بالایی داشته­‌اند؛ کشور چین یکی از پیشگامان در این عرصه است که شهری را به این موضوع اختصاص داده است و چندین پارک علم و فناوری در آن مستقر شده­‌اند. همچنین مالزی و کره جنوبی کشورهایی هستند که توسعه فناوری و تجاری سازی فناوری را رکن اصلی توسعه فضای کسب و کار خود قرار داده­‌اند.
وی با بیان اینکه تجربه دنیا نشان می‌­دهد بالاترین ارزش افزوده از کسب و کار متعلق به فناوری است، گفت: شرکت­‌هایی که بر فناوری تسلط دارند یا به عبارتی دانش ­بنیان هستند، بیشترین فضای کسب و کار را دارند و بیشترین ارزش افزوده اقتصادی را نیز خلق می­‌کنند.
توفیقی با اشاره به انتشار آماری از از دانشگاه MIT ، تصریح کرد: طبق آمار ارائه شده، شرکت­‌های دانش بنیانی که از این دانشگاه مشتق شده­‌اند، اقتصاد یازدهم دنیا هستند  و سالیانه تقریباً ۲۰۰۰ میلیارد دلار G.D.P تولید می‌­کنند. بنابراین، می­‌بینیم که این شرکت­های دانش بنیان چگونه نقش اساسی در توسعه فضای کسب و کار دارند.
وی با تاکید بر اینکه تا فضای کسب و کار بهبود پیدا نکند، مشکل اشتغال حل نمی‌­شود، گفت: تا فضای کسب و کار با تزریق دانش و فناوری دانش بنیان نشود، اقتصاد پویایی نیست. همچنین تا بحث فناوری فعال نشود، ارتباطی بین پژوهش و اقتصاد نمی­‌توانیم برقرار کنیم.
رئیس شورای علمی کنفرانس در پایان اظهار امیدواری کرد بنیاد امید ایرانیان بتواند با برگزاری این کنفرانس گامی در جهت تئوریزه کردن موضوع فناوری و بهبود فضای کسب و کار  بردارد و پیشنهادهای سازنده‌­ای را به مسئولان ارائه دهد.
 براساس این گزارش، اولین کنفرانس ملی توسعه فناوری و بهبود فضای کسب و کار  از سوی بنیاد امید ایرانیان با هدف بهره­‌گیری از ظرفیت تخصصی بنیاد امید ایرانیان برای مشارکت در توسعه فناوری در کشور، ایجاد فرصت برای عرضه آخرین یافته­‌ها و دستاوردهای صاحبنظران داخلی و خارجی در زمینه­‌های مرتبط با کنفرانس و ایجاد محیط تبادل نظر و تضارب آرای تخصصی میان صاحبنظران، مدیران و مجریان در زمینه­‌های مرتبط با کنفرانس در اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.


فناوری کنفرانس توسعه بنیاد بهبود اقتصاد ایرانیان شورای بنیان برگزاری اقتصادی همچنین ادامه ارائه سیاستگذاری اشتغال تولید تخصصی زمینه اعضای اساسی توفیقی اینکه وضعیت امروزه تجربه دارند اجرایی عنوان دانشگاه­‌ها تاکید موضوع تصریح اظهار مهمترین صاحبنظران زمینه­‌های ایجاد وزارت تجاری شده­‌اند افزوده بیشترین می‌­دهد دانشگاه مرتبط شرایط برنامه اینجا بخش­‌های گزارش رابطه برگزار شاخص­‌های اصلاح اولین امیدواری بالاترین اجتماعی مدیرعامل اسفندماه ظرفیت دبیرخانه خاطرنشان