برگزیده ها
مازندمجلس:لادن گلچین: برنامه هزارصدا با مدیریت و اجرای آرش نصیری (روزنامه‌نگار) که بیش از چهار سال است برگزار می‌شود، بعدازظهر جمعه دوازده آبان ماه، چهل و پنجمین سلسله نشست‌های خود را با حضور تماشاچیان، ترانه‌سرایان و مهمانان ویژه پشت سر گذاشت.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، هدف این برنامه، معرفی گروههای مستعد موسیقی ایرانی و استعدادهای خوانندگی در حوزه موسیقی پاپ و موسیقی سنتی ایرانی است که قصد ورود به این عرصه و فعالیت حرفه‌ای را دارند. به این روال که اثر موسیقایی خود را روی استیج اجرا می‌کنند و داوران حاضر در جلسه، با نقد و بررسی و تحلیل آثار این هنرمندان جوان، ضمن راهنمایی آنها به آنان کمک می کنند تا توانایی هنری خود را محک بزنند.

مراسم ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و خواندن سرود ملی آغاز شد. آرش نصیری با قرار گرفتن پشت تریبون، با خواندن این غزل زنده‌یاد حسین منزوی در مدح سالار شهیدان، مراسم را رسما آغاز کرد: «ای خون اصیلت به شتک‌ها زغدیران/ افشانده شرف‌ها به بلنداری دلیران».

سپس تیتراژ برنامه پخش شد که روی بخش هایی از گلهای ۱۲۰ (افسوس، افسوس) با اجرای ارکستر وزارت فرهنگ و هنر به سرپرستی استاد فرامرز پایور، ویولن استاد حبیب الله بدیعی، تنبک استاد محمداسماعیلی و صدای استاد نادر گلچین ساخته شده بود.

اولین گروهی که توسط آرش نصیری برای اجرا به روی صحنه دعوت شدند، گروه موسیقی چکاد، گروه برگزید برنامه قبل بود. محمد گلشاییان (تار)، محمدرضالطفی (نی)، سیاوش عظیمی (تمبک) و جابربرزگر (خواننده) اعضای این گروه بودند. برزگر ابتدا غزلی از حافظ را با آواز خواند و در انتهای آواز هم آهنگ «نوای کاروان» استاد نادر گلچین را اجرا کرد. این گروه از آباده و ابرکوه به هزارصدا آمده بودند.

سپس به دعوت مدیر و مجری برنامه کارشناسان به روی صحنه دعوت شدند. داوران این جلسه، استاد کامبیز روشن‌روان، سالار عقیلی، و اهورا ایمان بودند. برنامه با اجرای گروه “رها” که از شهر کهن یزد، به پایتخت آمده بودند، ادامه پیدا کرد. دومین تصنیفی که توسط این گروه اجرا شد، به گفته خودشان، اشاره به بی آبی یزد داشت که از نکات قابل اشاره در اجرای این گروه بود. در پایان اجرای هر تیم، داوران جاضر در جلسه؛ نحوه خوانش، نوع ورود به استیج، اجرای خواننده و نوازندگان، تنظیم قطعات و کلام شعر را مورد بحث قرار می‌دادند. استاد کامبیز روشن‌روان در بین نقدهایشان بارها تاکید کردند که هنرمندان جوان در نحوه ورود اولیه گروه به روی صحنه باید از هماهنگی و نظم خاصی پیروی کنند تا خود و مخاطبشان را دچار دلزدگی و سردرگمی‌ نکنند. در ادامه این مراسم که به استاد نادر گلچین تقدیم شد، فیلمی از حضور ایشان در برنامه‌های سال‌های گذشته هزارصدا پخش شد که در آن، نکته‌هایی راجع به بهتر شدن در مسیر خوانندگی را بیان می کردند.

گروه دوم که برای نقد به روی استیج دعوت شدند، “نوای ارغنون” از استان چهار محال و بختیاری، شهرستان شهرکرد بودند. پس از اجرای این افراد و ارائه نکات مورد نظر داوران؛ سالار عقیلی بر این نکته تاکید کرد که در بین اعضای گروه موسیقی، “خواننده” بیش از سایر اعضای گروه، در معرض توجه مخاطب قرار دارد و مسئولیت کل گروه بر دوش اوست، به همین دلیل، هنگام اجرای زنده و نوع خواندن شعر و ارائه اثر، خواننده است که باید بسیار دقت کند تا امکان بروز اشتباه را به حداقل برساند.

اهورا ایمان نیز از هنرمندانی که قصد فعالیت جدی در این عرصه دارند درخواست کرد برای مخاطب امروز، اشعار شاعران عصر امروز را در اولویت قرار دهند، چون خلق اثر برای مخاطب امروزی، زبان و ادبیات امروزی را نیز طلب می‌کند. در ادامه مراسم، اهورا ایمان، یادآور شد، ترانه ای بعد از اجرا موفق خواهد بود که سطری را شبیه گوشواره در ذهن مخاطب، ثبت و ماندگار کند.

آخرین گروه موسیقی که برای نقد روی صحنه حاضر شدند، “آوای مهر سیاهکل” از شهر سیاهکل بود. ورود خانم همخوان گروه با لباس سنتی و زیبای گیلان روی استیج، از نکات قابل توجه این گروه در صحنه بود. نکته ای که مجری جلسه هم اشاره کرد و با تشویق فراوان حضار مواجه شد.

در ادامه برنامه، بامداد فلاحتی به همراهی عود سیاوش اسماعیلی و دف مهدی نظام دوست به عنوان خواننده مهمان، دو تصنیف و یک قطعه آواز اجرا کرد که بسیار مورد تشویق همگان قرار گرفت. هر دوی این تصانیف که در حال و هوای ایام محرم و صفر ساخته شده و بارها و بارها از صدا و سیما پخش شده اند از ساخته های خود فلاحتی روی اشعاری از سید شهاب الدین موسوی بودند. فلاحتی از خوانندگان جوان اما باسابقه موسیقی ایرانی‌است که با استادان بزرگ موسیقی ایران نظیر زنده یاد جلال ذوالفنون، فریدون شهبازیان، هادی منتظری و دیگر موزیسین های درجه یک همکاری کرده و همچنین در حوزه موسیقی آیینی نیز از بهترین های شهرستان یزد است.

پایان بخش مراسم، دعوت از همه حضار به روزی صحنه و اهدای لوح تقدیر بود. پیش از اهدای لوح استاد کامبیز روشن روان درباره اهمیت برگزاری این برنامه ها و لزوم توجه به جوانان سخن گفت و داوری و انتخاب گروه برتر را سخت و قواعد و دلایل انتخاب گروه برتر را برشمرد. سپس از سالار عقیلی خواست گروه برتر را اعلام کند و او، با اعلام اینکه گروهها خیلی به هم نزدیک بودند گروه “رها” از شهر یزد را به عنوان گروه برگزیده عنوان کرد. اعضای این گروه به این شرح بودند:
خواننده :معین آقایی
همخوان: نعیمه عطارها
نوازندگان :
تارو سه تار :عرفان کوچه باغی
تنبور و بم تار :علی دهقانی
سنتور :محمدصالح کریمی
تنبک:فرزاد امینی
دف محمد مهدی کریمی

در آخرین لحظه، قبل از خداحافظی، نصیری از تماشاگران پرسید آیا شما قبول می کنید که سالار عقیلی تا روی صحنه آمده باشد و اقلا دو بیت شما و ما را مهمان نکند؟ با تشویق و درخواست بی امان حضار، عقیلی که به صورت ناگهانی دعوت به اجرا شده بود تصنیف زیبای «نسیم سحر» سروده ملک الشعرا بهار را اجرا کرد که پیش از این توسط بسیاری از هنرمندان درجه یک موسیقی ایران از جمله خود ایشان اجرا شده بود. این اجرا پایان بخش برنامه های ۱۲ آبان هزارصدا بود. بنابر اعلام مدیر و مجری هزار صدا، برنامه های بعدی هزارصدا اول و شانزده آذرماه برگزار خواهند شد.

یکی دیگر از نکات قابل توجه این برنامه حضور دو تن از بزرگان صنعت و کارآفرینی در برنامه و واکنش مثبت آنها تحت تاثیر جو خوب برنامه بود. دکتر سعید منصور افشار مدیرعامل برند هوراند که از معتبرترین برندها در حوزه صوت است، برای هرکدام از اعضای گروه برنده برنامه هدایای نفیسی را در نظر گرفت که طی امروز و فردا در یزد به دستشان خواهد رسید. همچنین دکتر علیمردان شیبانی نیز که از بزرگان کارآفرینی ست، مبلغ دو میلیون را به گروه‌ها اهدا کرد که با نظر آرش نصیری، بین گروهها تقسیم خواهد شد.

این برنامه اولین برنامه هزارصدای سنتی بود که همه گروهها از شهرستان ها آمده بودند.

استاد محمدرئوف قنبری، مسعود فروتن، اردشیر بزرگ نیا، حریر شریعت زاده، مهران مهرنیا، محمد اسکندری، سینا بهمنش، علیرضا توکلی، مهدی موسوی، نرگس جعفری و زهره زمانی از جمله هنرمندان حاضر در جلسه بودند.

عکس ها از پانیذ فرامرزی

برنامه موسیقی استاد اجرای عقیلی نصیری سالار مراسم خواننده هزارصدا اعضای گلچین استیج مخاطب ایمان هنرمندان ادامه اشاره اهورا امروز تشویق فلاحتی عنوان گروهها اعلام بارها شهرستان پایان کامبیز خواندن برگزار ساخته داوران مهمان تصنیف داوری کارآفرینی زیبای تقدیم موسوی همچنین شهرستانی گسترده بزرگان همخوان اهدای کریمی درخواست افسوس نوازندگان “رها” روشن‌روان اولین استقبال دارند تاکید سیاوش ایرانی بسیار خوانندگی فعالیت ارائه امروزی