برگزیده ها

مازندمجلس: یک استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است که خواست دانشگاهیان از آقای غلامی به عنوان وزیر جدید علوم این است که به واقع در حد خودشان تلاش کنند که استقلال دانشگاهها را به جریان بیاندازند و با گفتن اینکه وزیر علوم نقشی ندارد و این موضوع در دست شورای انقلاب فرهنگی است در حقیقت از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکند.

مازندمجلس: صادق زیبا کلام می‌گوید فضای دانشگاه بعد از انقلاب بسیار سیاسی‌تر، رادیکال‌تر،آمریکاستیزتر بود و مقوله‌ای مانند آزادی فکر و اندیشه و دموکراسی کمتر مورد توجه دانشجویان قرار می‌گرفت. این استاد دانشگاه همچنین در مورد انتظارات از وزیر علوم جدید، تاکید می‌کند که غلامی نگذارد نهادهای امنیتی، نظامی و شبه نظامی در دانشگاه‌ها فعالیت داشته باشند و تاثیرگذار باشند. همچنین سعی کند تا آزادی عمل بیشتری برای تشکل‌های مستقل دانشجویی قائل باشد. 
در ادامه مشروح گفت‌و‌گوی اعتمادآنلاین با صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران را می‌خوانید:
مهمترین نیاز و ضرورت دانشگاه ودانشجویان به نظر شما چیست؟
به نظر می‌رسد که مسئله اساسی نیاز در خصوص دانشگاه‌ها، استقلال آنها است. استقلال دانشگاه‌ها یکی از خواسته‌های اصلی دانشگاهیان در دوران انقلاب بود. بعد از انقلاب به واسطه اینکه حکومت به سمت ایدئولوژی رفت و یک حکومت ایدئولوژیک شد بنابراین سعی کرد تا دانشگاهها را در جهت امیال و مقاصد حکومت به کار بگیرد. نتیجه آن این شد که آن مقدار مختصر استقلالی را که دانشگاهها قبل از انقلاب داشتند از دست بدهند. بنابراین مهمترین و اصلی‌ترین خواسته دانشگاهیان بازگشت استقلال به دانشگاه‌ها است تا دانشگاهها توسط نهادهایی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت علوم اداره نشوند. دانشگاه در ایران مانند دانشگاه در کشورهای توسعه‌‌یافته دیگر توسط اساتید معتبر و خود دانشگاهیان اداره شود. همچنان که شاهد هستیم در کشورهای توسعه یافته اینگونه است.
دانشگاهیان چه خواسته ای از آقای غلامی وزیر جدید علوم دارند؟
خواست دانشگاهیان از آقای غلامی به عنوان وزیر جدید علوم این است که به واقع در حد خودشان تلاش کنند که استقلال دانشگاهها را به جریان بیاندازند و با گفتن اینکه وزیر علوم نقشی ندارد و این موضوع در دست شورای انقلاب فرهنگی است در حقیقت از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکند.
 فضای سیاسی دانشگاه در اوایل انقلاب بهتر بود یا در حال حاضر؟ شما فرق دانشجویان امروز را با دانشجویان اوایل انقلاب که ماجرای 13 آبان را رقم زدند در چه می‌دانید؟
فضای دانشگاه بعد از انقلاب خیلی سیاسی‌تر، رادیکالتر،آمریکاستیزتر بود و مقوله‌ای مانند آزادی فکر و اندیشه و دموکراسی کمتر مورد توجه دانشجویان بود . حسب آن حال و هوایی است که بعد از انقلاب در کشور وجود داشت و دانشگاهها در آن زمان مقدار زیادی آمریکاستیز و استکبارستیز بود. اما امروزه این تغییر بوجود آمده که دانشجویان کمتر به دنبال اهداف و آرمانهای اوایل انقلاب که آمریکاستیزی بود، هستند و بیشتر آزادی اندیشه، هنر، ادبیات و... امروزه بیشتر در دانشگاهها مورد توجه است تا اوایل انقلاب.
نمی دانم این موضوع یعنی توجه به آزادی و دموکراسی و فاصله گرفتن از آمریکاستیزی، غرب‌ستیزی و استکبارستیزی را باید مثبت بگیریم یا منفی. 
درس و درس خواندن بعد از اوایل انقلاب اهمیت بیشتری داشت و به عنوان استادی که از اوایل انقلاب در دانشگاه حاضر بودم و الان هم حضور دارم باید بگویم درس خواندن ارزشی که در اوایل انقلاب داشت را از دست داده است و برای مثال در حوزه علوم انسانی دانشجویان بیشتر به دنبال این هستند که به نوعی مدرکشان را بگیرند و بروند و درس و درس خواندن و سواددار شدن در علوم انسانی مانند سالهای گذشته خیلی اهمیت ندارد.
ارزش و اهمیت درس خواندن کاسته شده و برای دانستن این موضوع نیازی نیست که از نزدیک با دانشجو در ارتباط باشید بلکه آگهی‌های اطراف دانشگاه در خصوص تهیه پایان‌نامه و... نشان از همین موضوع دارد. این اتفاق خوب نیست.
با توجه به اینکه وزیر علوم اخیرا از مجلس رای اعتماد گرفت چه پیش‌بینی می توان از آینده دانشگاه داشت؟ و پیشنهاد شما به آقای غلامی در زمینه بهبود دانشگاهها چیست؟
آقای غلامی نباید اجازه بدهند که نهادهای بیرون از دانشگاه در امور علمی دانشگاهها دخالت کنند و ریاست روسای دانشگاهها را سعی کنند تا جای امکان توسط اساتید آن دانشگاه گرفته شود. اجازه بدهند وتلاش کنند تا اساتید و دانشگاهیان تصمیم‌گیری کنند. شورای عالی انقلاب فرهنگی دست ایشان نیست اما در وزارت علوم تلاش کنند که این وزارتخانه دخالتش در امور دانشگاهها را به حداقل برساند.
با توجه به اینکه آقای غلامی در مجلس از حمایت نمایندگان اصولگرا برخوردار بودند، فکر می کنید چقدر می توانند در دانشگاه موثر عمل کنند و دانشگاه را به سمت بهبود فضا پیش ببرند؟
به نظر من اگر آقای غلامی سعی کنند حمایتی که اصولگرایان از او داشتند را حفظ کند و اگر اقدامات ایشان در جهت استقلال دانشگاهها باشد یقینا از حمایت دانشجویان، دانشگاهیان و اصلاح‌طلبان نیز برخوردار می‌شوند و می‌توانند به پشتوانه‌ این وضعیت گام های خوبی را برای بهتر شدن فضای دانشگاههای کشور بردارند. انتظار تشکل‌های دانشجویی معرفی فردی مانند آقای فرجی دانا و یا دکتر توفیقی بود اما ظاهرا باید بپذیریم که این افراد به هر دلیل معرفی نشدند و باید سقف انتظاراتمان را در حد آقای غلامی پایین بیاوریم.
باتوجه به انتقادات گسترده تشکل های دانشجویی از آقای غلامی، ایشان چه اقداماتی برای بهبود ارتباط با دانشجویان باید انجام دهد؟
در دو جهت می‌توانند اقداماتی برای بهبود روابط بادانشجویان انجام دهند همانطور که گفتم یکی گام برداشتن جهت استقلال دانشگاهها است و دیگری نگذارند نهادهای امنیتی، نظامی و شبه نظامی در دانشگاه‌ها فعالیت داشته باشند و تاثیرگذار باشند. همچنین سعی کنند تا آزادی عمل بیشتری برای تشکل‌های مستقل دانشجویی قائل باشند. آقای غلامی می توانند این گام ها را بردارند و نشان دهند که انتقاداتی که از ایشان می شده خیلی هم درست نبوده و ایشان در جهت دموکراسی و باز شدن فضای دانشگاهها حرکت می‌کنند.
انقلاب دانشگاه دانشگاهها غلامی دانشجویان دانشگاهیان مانند اوایل آزادی استقلال دانشگاه‌ها باشند دانشجویی نظامی نهادهای موضوع بهبود خواندن دموکراسی اینکه سیاسی تشکل‌های شورای بدهند حکومت اندیشه بیشتر اهمیت معرفی اجازه اساتید فرهنگی همچنین بیشتری بسیار استاد امنیتی آمریکاستیزی دنبال انسانی امروزه مقوله‌ای می‌توانند بردارند اقداماتی توانند برخوردار دخالت حمایت ارتباط عنوان انتظار مقدار داشتند بنابراین توفیقی مستقل آمریکاستیز تاثیرگذار خواسته کشورهای آمریکاستیزتر مهمترین اداره وزارت سیاسی‌تر فعالیت ندارد