برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از مشاهده سه قلاده یوزپلنگ آسیایی در منطقه زمان آباد پارک ملی توران خبر داد.

مازندمجلس: به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، عباسعلی دامنگیر گفت: در پایش و نظارت سرپرست پارک ملی توران در حوزه استحفاظی زمان آباد از این ذخیره گاه زیست‌کره موفق به مشاهده و ثبت تصاویر 3 یوزپلنگ بالغ شد. 
 مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: سرپرست اداره پارک ملی توران ضمن گشت و کنترل در محلی به نام شکسته های آغل گزو در محدوده تنگه تاریک موفق به مشاهده 3 قلاده یوز پلنگ بالغ شد که در محل خط الرإس نظاره گر دشت های پایین دست بودند. پس از مشاهده سریعا اقدام به گرفتن عکس از یوزها کرده و حدود 4 دقیقه به مشاهده یوزها پرداخته و به عکاسی از آنها مشغول بوده است. پس از این اقدام جمعیت 3 قلاده ای این گونه نادر و سمبل زیست محیطی کشور و استان به آرامی دور شدند. 
دامنگیر گفت: در پی پایش و نظارت منطقه نیم ساعت قبل از مشاهده یوزها تعداد 18 راس آهو در محل دشت شورچاه و 40 دقیقه بعد از مشاهده یوزها تعداد 13 راس قوچ و میش در محل چشمه واشنگ مشاهده شد که این نشان از پتانسیل بالای منطقه به لحاظ طعمه و حضور گونه یوزپلنگ آسیایی است.

گفتنی است، مجموعه پارک ملی، پناهگاه حیات‌وحش و منطقه حفاظت‌شده توران با وسعت ۱.۵ میلیون هکتار یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در کشورمان است که تنها قلمرو زیستی باقیمانده آن تنها به سه استان کشورمان محدود می‌شود. 
مشاهده توران یوزپلنگ یوزها استان منطقه کشورمان تعداد آسیایی قلاده نظارت سرپرست اقدام دقیقه