برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: در آینده انتقال ویروس بیولوژیک و ویروس‌ سایبری از طریق نمایشگر ممکن خواهد بود.

مازندمجلس: سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور صبح امروز در مراسم افتتاح چهارمین نمایشگاه صنعت بومی سایبری و اولین نمایشگاه صنعت بومی زیستی که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، اظهار داشت: امروز در شرایطی زندگی می‌کنیم که درباره تهدیدات زیستی یا تهدیدات مشترک زیستی و سایبری هشدارهایی داده می‌شود؛ چرا که در آینده گفته می‌شود انتقال ویروس بیولوژیک و ویروس‌های سایبری از طریق نمایشگر ممکن خواهد بود.
سردار غلامرضا جلالی در ادامه، افزود: فرآیندهای جهانی رو به جلو حرکت می‌کنند، لذا یکسری روندها را می‌بینیم که اینترنت اشیا یکی از آن‌هاست و این اینترنت ارتباط بین تمام اجزای موجود در کره زمین را برقرار می‌سازد و این ارتباط تبادل، تحلیل، کنترل، فرمان‌پذیری و بعد هدایت را ممکن می‌سازد. لذا اینترنت اشیا می‌تواند تهدید اساسی برای کشور در آینده شود.  
سردار جلالی ادامه داد: قدرت محاسبه، پردازش، هم افزایی، بهره‌وری و کارکردهای همسو و به نوعی پاسخ به جریانات و حوادثی که در آن فناوری اطلاعات روی می‌دهد را هوشمندی می‌گویند؛ بر این اساس ما با فرآیند هوشمندسازی زیر ساخت‌ها و اشیاء مواجه هستیم؛ در واقع استفاده از تجهیزات هوشمندی مثل اسمارت تی وی و اسمارت‌ فون و غیره باعث شده تا با پدیده اسمارت نت مواجه شویم.
وی تصریح کرد: فناوری سایبری فرآیندی جهانی است که بخواهیم یا نخواهیم بخشی از زندگی ما را در بر می‌گیرد و البته دولت‌ها هم قدرت ممانعت از ورود فناوری‌ها را ندارند؛ به عبارت دیگر در این رابطه دو راه حل در خصوص مواجهه با فناوری‌ها می‌توان انجام داد؛ بدین صورت که یا مانند کره شمالی که اجازه ورود هر فناوری را به داخل کشورش نمی‌دهد برخورد کرد یا از فناوری به صورت کنترل و مدیرت شده استفاده کرد.
رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: البته زمانی که فناوری‌ها فراگیر شوند تهدیداتی را هم به دنبال دارند، زیرا کشورهایی که فناوری‌ها را تولید می‌کنند ابزار کنترلی را هم برای خود تعیین می‌کنند، به عنوان مثال همان گونه که در صنایع نظامی سازنده بمب یا موشک برای آنکه اگر موشک و بمب منحرف شد، بتوانند آن را در هوا منهدم سازند. در فناوری‌ها نیز تجهیزات و ابزار کنترلی وجود دارد، این ابزارها باعث اشراف و تبادل اطلاعات می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه تنها گزینه برای تحت تسلط قرار گرفتن فناوری‌ها داشتن صنعت بومی پدافند سایبری است، بیان داشت: زمانی که دفاع مقدس آغاز شد، امکان ساخت ساده‌ترین سلاح‌های نظامی را نداشتیم بر همین اساس بود که دشمنان تصور می‌کردند ما حداکثر یک سال با استفاده از دارایی‌های نظامی که از قبل در کشور موجود بود بتوانیم ایستادگی کنیم اما از همان زمان برای مقابله با دشمن به ساخت تسلیحات روی آوردیم به نحوی که از اپراتوری و شلیک موشک، امروز به تولید ابزارهای داخلی موشک در داخل کشور رسیده‌ایم و حتی می‌توان گفت تمام تجهیزات نظامی که برای جنگ‌های احتمالی آینده نیاز داریم در صنایع دفاعی کشورمان ساخته می‌شود.
سردار جلالی تصریح کرد: البته در برخی حوزه‌ها که امکان ورود و ساخت تجهیزات دفاعی داشتیم به مکمل‌های قدرت بازدارندگی کشورمان روی آوردیم؛ به عنوان مثال تمرکز برای تولید و ساخت موشک برای از بین بردن خلاء ناشی از کمبود هواپیماهای نظامی است؛ تکنولوژی ساخت موشک دریایی، تکنولوژی است که به غیر از ایران یک کشور دیگر دارد لذا در اختیار داشتن این تکنولوژی باعث شده تا قدرت دفاعی ما افزایش یابد.
فناوری‌ها نظامی سایبری جلالی فناوری سردار تجهیزات اینترنت البته استفاده آینده تولید ادامه امروز پدافند تکنولوژی دفاعی زیستی صنایع کشورمان امکان می‌توان زمانی داشتن کنترلی عنوان ابزار اطلاعات تهدیدات جهانی زندگی نمایشگاه می‌تواند غلامرضا ارتباط موجود مواجه اسمارت هوشمندی کنترل می‌سازد تبادل تصریح