برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ساختن کارخانه‌ها کشور را به توسعه نمی‌رساند و این امر با وجود مدیران و نیروهای کار ماهر معنا می‌یابد، گفت: بحران جامعه ایران شکاف مهارتی است و باید گفتمان مهارت در کشور را نهادینه کنیم.

مازندمجلس: علی ربیعی در مراسم تکریم و معارفه رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: کار بزرگی که اکنون باید آغاز کنیم توجه به گفتمان مهارت است و هرچه این گفتمان را پیش ببریم در تحقق بسیاری از اهداف تاثیرگذار خواهد بود.
وزیر کار و رفاه اجتماعی، ادامه داد: مباحثی همچون ابرچالش بیکاری، لشگر بیکاران و گفتمان اشتغال را ما به راه انداختیم و معتقدم که امروز باید گفتمان مهارت و گفتمان فقر را هم ایجاد کنیم.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر لزوم برنامه سازی در حوزه مهارت، ادامه داد: متاسفانه فقدان مهارت در کشور دیده نمی‌شود و این جمعیت با این مهارت کشور را به توسعه نمی‌رساند.امروز چالش بزرگ ایران وجود افراد بی مهارت و کم مهارت است و این مهارت از مهارتهای زندگی، برقراری ارتباط با یکدیگر تا رانندگی و رعایت اخلاق و حقوق فردی را شامل می‌شود.
ربیعی با بیان اینکه ساختن کارخانه‌ها در کشور مهارت می‌خواهد، افزود: تا زمانی که مدیران ماهر نداشته باشیم و نیروهای کار از مهارت لازم برای کاهش قیمت تمام شده برخوردار نباشند، ساختن کارخانه کمکی به توسعه کشور نمی‌کند.
وزیر کار در عین حال بر لزوم تحقق نماد نوآوری، بهره‌وری و تغییر در کشور تاکید کرد و گفت: باید از سازمان فنی و حرفه‌ای نگاه نوآورانه همراه با بهره وری و رشد و تغییر بیرون بیاید و آینده بازار کار ایران و کار در آینده ایران ترسیم شود.
ربیعی در بخش دیگری از اظهارات خود، بحران جامعه امروز ایران را شکاف مهارتی دانست و تاکید کرد: باید در جهت گیری های خود به سمت فقر زدایی برویم چرا که فقر مهارتی و آدمهای فقیر دو چالش اقتصاد ایران هستند و راه برون رفت از فقر و غلبه بر آن، تربیت افراد ماهر است.
او گفت: امروز وقتی در یک خانه وسیله‌ای مثل کولر خراب می‌شود چند نفر برای تعمیر آن مراجعه می‌کنند اما درست نمی‌شود و این نشان می‌دهد که آدمها از مهارت بی بهره‌اند و با چنین رویکردی نمی‌توان به رشد و توسعه دست پیدا کرد.
ربیعی با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای دانشگاه نیست و اجازه تبدیل آن به دانشگاه یا شبه دانشگاه شدن را نمی‌دهیم، گفت: اعتقاد من این است که باید نرم افزارهایی تولید کنیم که به توسعه کارگاه‌های مهارتی منجر شود و اگر کتابی منتشر می‌کنیم این کتاب در راستای مهارت افزایی تولید شود. امروز نزدیک به ۳۰ میلیون نفر هستند که یا سواد ندارند و یا دوران دبیرستان را تمام نکرده اند و سازمان فنی و حرفه‌ای مسئول ماهر کردن این افراد است.
وزیر تعاون،کار ورفاه اجتماعی تاکید کرد: رویکرد کارگاه محوری در سازمان فنی و حرفه‌ای باید گسترش یابد و کارگاههای نخبگی در داخل سازمان فنی و حرفه‌ای ایجاد شود.
به گفته وی ورود سازمان فنی وحرفه‌ای به زندان‌ها، پادگان‌ها و مدارس برای عرضه آموزشهای مهارتی رویکرد درستی بوده که نباید متوقف شود و در کنار آن، ناظران و راهبران بخش خصوصی نیز باید به بدنه سازمان فنی و حرفه‌ای اضافه و از پتانسیل آنها استفاده شود.
مهارت حرفه‌ای گفتمان امروز توسعه مهارتی تاکید ربیعی افراد ساختن اجتماعی دانشگاه آینده رویکرد اینکه تولید نمی‌شود تغییر ادامه کارخانه فقدان جامعه نمی‌کند آموزش ایجاد بحران تعاون