برگزیده ها

مازندمجلس: من عده زیادی را در این مملکت می‌شناسم که برای حل این امور به مقام معظم رهبری امید دارند و برداشتشان از نظام جمهوری اسلامی این است که قوای سه گانه هر کاری کردند، اگر خلاف مصلحت عموم بود، رهبری دخالت می‌کنند، تذکر می‌دهند و می‌توانند برگردانند. این افراد کاری هم ندارند که این اصل در قانون اساسی هست یا نیست، یا تفسیر این اصول با شورای نگهبان است یا نیست؛ فقط امیدشان این است که قابل حل است اما اینکه شورای نگهبان اعلام کند این نظر غیر قابل برگشت است، یعنی دارند می‌گویند ما ولایت مطلقه را قبول نداریم

مازندمجلس: یک استاد حوزه علمیه قم در باره مسئله سپنتا نیک نام عضو زرتشتی شورای شهر یزد اظهار کرد: اصرار شورای نگهبان مبنی بر غیر قابل بازگشت بودن رأی آنان، به معنای نفی ولایت مطلقه رهبری بوده و موجب ناامیدی مردم می شود.
حجت الاسلام والمسلمین استاد مسیح بروجردی نوه گرامی امام خمینی(س) که چهارشنبه دهم آبان ماه جاری در موسسه مفتاح کرامت قم با عنوان «موضوع شناسی در فقه»، به سخنرانی می پرداخت در پاسخ به سوالی در این باره گفت:  آقای سپنتا نیک‌نام عضو شورای شهر یزد بودند و شورای نگهبان گفتند که ایشان نمی‌توانند عضو باشند، توضیح ابتدایی که در این باره دادند خیلی عجیب بود. گفتند یک زرتشتی می‌تواند کاندیدا باشد اما نمی‌تواند رأی بیاورد! کاندیدا بشود رأی نیاورد هیچ مشکلی ندارد!. اما توضیحی که بعداً آقای کدخدایی دادند کمی بهتر بود. ایشان گفتند، ما آن ماده‌ای که شرایط کاندیداتوری را بیان می کند را خلاف شرع می دانیم.
وی با بیان اینکه من فعلاً با اصل اظهار نظر شورای نگهبان کاری ندارم، افزود: بالاخره شورای نگهبان نظری فرمودند و به امام هم نسبت دادند و خیلی‌ها هم نقد کردند و گفتند که امام اصلاً یک چنین چیزی را نگفتند. امام در مقام توصیه، به مردم می فرمایند به چه کسی رأی دهید نه اینکه چه کسی می تواند کاندیدا بشود یا نمی تواند بشود. یا برخی جواب دادند که شورای نگهبان نمی‌تواند بعد از مدت مقرر قانونی دوباره هر قانونی را برگرداند.
مسیح بروجردی تصریح کرد: اما یک نکته‌ای در این قضیه هست که برای من نگران کننده است و آن این است که من عده زیادی را در این مملکت می‌شناسم که برای حل این امور به مقام معظم رهبری امید دارند و برداشتشان از نظام جمهوری اسلامی این است که قوای سه گانه هر کاری کردند، اگر خلاف مصلحت عموم بود، رهبری دخالت می‌کنند، تذکر می‌دهند و می‌توانند برگردانند. این افراد کاری هم ندارند که این اصل در قانون اساسی هست یا نیست، یا تفسیر این اصول با شورای نگهبان است یا نیست؛ فقط امیدشان این است که قابل حل است اما اینکه آقایان شورای نگهبان اعلام کنند این نظر غیر قابل برگشت است، یعنی دارند می‌گویند ما ولایت مطلقه را قبول نداریم، رهبری هم نمی تواند برگرداند و این یک بنای بدی است و برای مردم نا امید کننده است.
وی ادامه داد: من فکر می‌کنم که واژه‌ها را بد انتخاب کردند و مقصودشان این نیست. چون آن چیزی که ما از سوابقشان می‌دانیم این نیست که حتی رهبری هم نتواند این رأی را برگرداند. بله! این اختیار خودِ شورای نگهبان است که اصول قانون اساسی را طبق اصل 98 تفسیر کند. اما اینها دارند تلویحاً بیان می‌کنند که ما برداشتمان از قانون اساسی این است که شورای نگهبان اگر نظری داشت هیچ کس حق ندارد آن را برگرداند و این نگران کننده است. من عقیده‌ام این است که خوب مسأله را به صورت حقوقی بیان نکردند، آنچه را که باید بیان می‌کردند، مناسب بیان نکردند.
شورای نگهبان رهبری گفتند برگرداند دادند کاندیدا دارند کننده اینکه تواند قانون سپنتا بروجردی ولایت اساسی مطلقه نکردند تفسیر نگران ندارد اظهار زرتشتی استاد آقایان الاسلام معنای نمی‌تواند قانونی