برگزیده ها

مازندمجلس: نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه تراز تجاری ۲ کشور در سال‌های گذشته همواره به نفع روس‌ها مثبت بوده، گفت: ایران بازنده تبادلات تجاری با روسیه است.

مازندمجلس: غدیر قیافه در رابطه با وضعیت صادرات ایران و روسیه گفت: در تجارت با این کشور از جایگاه مناسبی برخوردار نیستیم و با توجه به ظرفیت بسیار بالای تجارت با این کشور، بازنده اصلی تبادلات بین‌المللی تجاری با روسیه بوده‌ایم و کمترین میزان تبادل را داشته‌ایم. 
نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در خصوص وضعیت تراز تجاری ایران و روسیه افزود: تراز تجاری دو کشور مذکور طی سال‌های گذشته همواره به نفع روس‌ها مثبت بوده و سهم اصلی این سبد مبادله‌ای در اختیار روس‌ها بوده و همیشه چندین برابر صادرات ما بوده است. 
وی همچنین در پاسخ به این سوال که موانع صادراتی ایران به روسیه چیست، گفت: طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی،‌سیگنال‌های اقتصادی همیشه مبتنی بر جایگزینی واردات و تأمین نیاز داخلی بوده است و از آنجا که همواره بازار داخلی هدف اصلی تولید داخلی بوده بنابراین هیچ‌گاه مقدار تولید، و کیفیت کالاها را براساس بازارهای صادراتی طراحی نکرده‌ایم. 
قیافه همچنین به تأمین مالی بسیار گران به عنوان مانع دوم صادرات اشاره کرد و گفت: صادرکننده و تولید‌کننده ایرانی برای تأمین مالی در بهترین شرایط باید از نرخ‌های 14، 18 و 22 درصد استفاده کنند در حالی که سود هیچ تولید‌کننده و صادرکننده‌ای با این ارقام تطابق ندارد. 
نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه افزود: همچنین به دلیل تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران،‌بانک‌های ما نتوانستند خود را با نظام جهانی و نظام بین‌المللی مبادلات پولی و بانکی جهانی هماهنگ کنند و ابزارهای نوین مالی در کشور به هیچ وجه آموزش داده نشده و به همین جهت از آن‌ها بی‌بهره هستیم. 
قیافه با تأکید بر اینکه در حوزه حمل و نقل و لجستیک هم موانع بسیاری برای صادرات وجود دارد، گفت: حمل و نقل ریلی کشور متناسب با نیازهای کشور توسعه نیافته و سهم راه‌آهن در جابه‌جایی کالا و کالاهای صنعتی بسیار ناچیز است. 
وی افزود: همچنین حمل و نقل جاده‌ای و وسایط حمل و نقل این بخش از قبیل کامیون‌ها دچار فرسودگی است و از آن طرف بنادر و اسکله‌ها هم متناسب با رشد اقتصادی‌مان توسعه نیافته‌اند، بطورکلی در حوزه زیرساخت‌های بندری، جاده‌ای و ریلی دچار ضعف مفرط هستیم. 
نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به اینکه از توانایی‌های صادراتی خودمان شناخت کافی نداریم، گفت: بانک اطلاعاتی که تمام اطلاعات اقتصادی در حوزه‌های مختلف از جمله تولیدی، صادراتی، تجاری و صنایع معدنی را بتواند به تجار طرف مقابل  ارائه کند در کشور وجود ندارد. 
وی افزود: البته از ظرفیت‌های روسیه هم تجار ما اطلاعات کافی ندارند و به همین دلیل در تجارت با این کشور نتوانسته‌ایم به اهدافمان دست یابیم. 
قیافه با بیان اینکه برخی از مدعیان تجارت و صادرات کشورمان رفتارهای غیرحرفه‌ای در بازار هدف دارند، گفت: این رفتارهای غیرحرفه‌ای به تمامی صادرکنندگان و اهالی کسب و کار و تجارت صدمه می‌زند، بطوریکه اعتماد طرف مقابل نسبت به تجار ما از بین می‌رود.
وی با بیان اینکه معضلات صادرات بسیاری زیاد است، افزود: گران بودن تولید و قیمت تمام شده کالا هم از معضلات پیش‌روی صادرات است. 
نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در مورد روابط بانکی ایران و روسیه هم اظهار داشت: روابط بانکی بسیار بهتر از گذشته شده و در حال توسعه است و بانک‌های مختلفی با بانک‌های ایرانی روابط کارگزاری دارند اما این روابط هنوز با برخی پیچیدگی‌های نرم‌افزاری مواجه است و در بعضی موارد نقل و انتقالات با تعلل و تأخیر مواجه می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که ظرفیت صادرات ایران به روسیه چقدر برآورد می‌شود، گفت:در سال‌های گذشته کشور روسیه در کارنامه خود واردات 370 میلیارد دلار را هم ثبت کرده و سال گذشته میزان واردات انواع مختلف کالا به روسیه 180 میلیارد دلار بوده که متاسفانه سهم ایران از تجارت با روسیه رقمی کمتر از 3 دهم درصد است. 
قیافه با بیان اینکه بازار روسیه یک  باز کیفیت محور است، افزود: در یک بازه زمانی سه ساله باید سهم خودمان را در حوزه تأمین محصولات باغی، محصولات گلخانه‌ای، لبنیات و  به این کشور به بیش از یک میلیارد دلار افزایش دهیم. 
نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسی‌هافزود: با داشتن استراتژی صادراتی برای بازار روسیه و ترسیم نقشه راه و برنامه‌ریزی مناسب و با پشتیبانی دولت و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و صدور بیمه نامه و ضمانت‌نامه‌ از موسسات بیمه‌ای و بانکی می‌توان به افزایش سهم‌ صادراتی‌مان در این بازار کمک کنیم و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های جدید در بستر یک برنامه‌ریزی صادراتی توسط بنگاه‌های حرفه‌ای می‌توانیم کالاهایی مانند انواع سنگ‌های تزئینی، محصولات معدنی و شیمیایی و پتروشیمی و انواع پلیمرها و داروها از جمله داروهای نوترکیب را به فهرست محصولات صادراتی خود بیافزاییم. 
وی در پاسخ به این سؤال که وضعیت کشورهای رقیب منطقه در صادرات به این کشور چگونه است و چرا کشوری مثل ترکیه در مورد صادرات از ما قوی‌تر عمل می‌کند، گفت: کشور ترکیه طی دهه‌ آخر قرن بیستم و دو دهه اول قرن بیست و یک با تلاش و کوشش بنگاه‌ها و حمایت‌های همه جانبه دولت در بسیاری از حوزه‌های تولیدی و صادراتی سهم خود در بازار روسیه را به شدت افزایش داده بطوریکه سهم صادرات ترکیه به روسیه سالانه رقمی بیش از 6 میلیارد دلار است. 
وی افزود: دلیل اساسی توفیقات ترکیه در تجارت و اقتصاد واگذاری بنگاهداری تولیدی و اقتصادی به اهالی اقتصاد و به تعبیر دیگر اعتماد به بخش خصوصی و واگذاری امور غیرحاکمیتی به بنگاه‌ها بوده است.
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه اظهار داشت: به نظر می‌رسد ضعف در ساختار اقتصاد کشور است که علیرغم تأکیدات مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاست‌های اصل 44 خصوصی‌سازی به صورت واقعی در کشور اتفاق نیفتاده و اقتصاد مردمی نشده است بطوریکه اقتصاد ما هنوز 85 درصد دولتی و 15 درصد بخش خصوصی است.
وی افزود: باید راهبرد‌های اقتصادی براساس سیاست‌های 24 گانه اقتصاد مقاومتی تبیین شود. و تدوین راهبردی باید توسط بخش خصوصی و دولتی به صورت توامان اتفاق بیفتد. 
وی با تأکید بر اینکه در حوزه صادرات نیازمند عزم ملی هستیم، اظهار داشت: کشورهای موفق در عرصه اقتصاد و صادرات یک شبه به موفقیت‌های چشمگیر دست پیدا نکرده و تعامل مثبت با سایر کشورها از مؤلفه‌های توفیق در زمینه صادرات آنها بوده است. 
وی در پاسخ به این سؤال که اقدامات دولت در زمینه توسعه صادرات با روسیه و سایر کشورها طی چند سال‌گذشته چگونه بوده است، گفت:  بررسی اجمالی رفتار دولت در سفرهای بسیار متعدد مقامات به کشورهای مختلف و سفرهای مقامات کشورهای مختلف به ایران به ویژه در حوزه اقتصاد، صنعت، تجارت و کشاورزی حاکی از تلاش دولت جمهوری اسلامی برای حل مشکلات و ارائه راهکار و فراهم کردن زیر‌ساخت‌های نرم‌افزاری مرتبط با موضوع تجارت و صادرات بوده است.
وی افزود: ایجاد گذرگاه سبز گمرکی و امضاء قریب‌الوقوع توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه گمرکی اوراسیا و ایجاد مناطق آزاد تجاری با اوراسیا و تسهیل صدور روادید و تسهیل مراودات مالی ازجمله اقدامات کشور جمهوری اسلامی ایران در خصوص افزایش سطح روابط اقتصادی با روسیه بوده است که اگرچه اقدامات خوبی بوده اما کافی نیست. 
روسیه صادرات تجارت افزود اقتصاد صادراتی بازار اینکه مشترک اقتصادی تجاری روابط توسعه بسیار بانکی ترکیه تأمین مختلف  قیافه کشورهای همچنین میلیارد محصولات گذشته افزایش  نایب اظهار هستیم بسیاری موانع تولیدی انواع بطوریکه خصوصی اقدامات اسلامی واردات سال‌های وضعیت روس‌ها تولید داخلی اوراسیا سیاست‌های گمرکی تسهیل معدن دولتی کشورها مواجه برنامه‌ریزی ایجاد سفرهای جمهوری واگذاری بنگاه‌ها اتفاق چگونه زمینه نرم‌افزاری مقامات خودمان تولید‌کننده اشاره ایرانی استفاده جهانی ندارد براساس کیفیت بین‌المللی ظرفیت میزان همواره همیشه تأکید متناسب دارند غیرحرفه‌ای اهالی اعتماد معضلات رفتارهای ظرفیت‌های اطلاعات جاده‌ای حوزه‌های معدنی ارائه بانک‌های