برگزیده ها
آغاز صدور مجوزهای جدید برای دفاتر پیشخوان خدمات دولت/تعرفه های قدیمی دفاتر پیشخوان بازنگری می شود

مازندمجلس: ​ معاون پستی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نحوه صدور مجوز جدید و نظارت بر این دفاتر را تشریح کرد و گفت: آیین نامه نحوه صدور مجوز، برای راه اندازی دفاتر پیشخوان خدمات دولت از 8 آبان ماه جاری به ادارات کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ابلاغ شده است ​و از امروز قابل اجرا است.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری فارس، نصیری با بیان این که آیین نامه نحوه صدور مجوز، برای راه اندازی دفاتر پیشخوان خدمات دولت از 8 آبان ماه جاری به ادارات کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مناطق 9 گانه رگولاتوری در سراسر کشور ابلاغ شده است  و از روز شنبه 13 آبان ماه قابل اجرا است، گفت: آیین نامه اصول حاکم بر صدور پروانه دفاتر پیشخوان دولت در 5 جلسه کمیته تخصصی رگولاتوری بررسی شد؛‌ در 15 مردادماه سال جاری، به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رسید.

معاون پستی رگولاتوری  اظهار کرد: برمبنای این مصوبه، سازوکار اجرایی و مقدمات دریافت پروانه فعالیت در دفاتر پیشخوان خدمات دولت مشخص شده است و  در ماده 6 این آیین نامه، با توجه به آن که موضوع فعالیت دفاتر پیشخوان خدمات یک کار بین بخشی است، تدوین 6 آیین نامه پیش بینی شده است  تا خدمات قابل واگذاری دستگاه هایی  همچون وزارت نیرو، ثبت احوال، ثبت اسناد و امور مالیاتی مطابق با این سازوکار، در دفاتر پیشخوان دولت انجام شود و دستگاه ها در مورد آن تعامل لازم را  داشته باشند.

وی اضافه کرد: در همین حال در این آیین نامه ، سازمان امور استخدامی نیز، شناسایی خدمات قابل واگذاری به این دفاتر را برعهده دارد و مشخص می کند چه خدماتی باید از سوی دستگاههای دولتی از طریق دفاتر پیشخوان خدمات دولت، واگذار شوند.

صدور مجوز برای دفاتر پیشخوان دولت به رگولاتوری سپرده شد

معاون رگولاتوری با بیان اینکه این آیین نامه هم اکنون تهیه و به تصویب رسیده و در آن شرایط متقاضیان صدور پروانه، وظایف و شرایط اخذ پروانه فعالیت، قید شده است، گفت: آیین نامه نظارت و ارزیابی عملکرد و رتبه بندی دفاتر و نیز آیین نامه مربوط به شرایط اعمال مقررات و رسیدگی به تخلفات این دفاتر نیز به زودی آماده می شود.

 به گفته نصیری ،‌ برمبنای این آیین نامه، ارزیابی دفاتر حداقل هر 6 ماه یک بار اتفاق می افتد و رتبه بندی دفاتر نیز براساس ارزیابی صورت گرفته، انجام می شود؛ همچنین قرار است بر مبنای رتبه بندی صورت گرفته، ظرفیت، امکانات و قابلیت دفاتر، واگذاری خدمات دستگاه ها به آنها انجام  شود.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار کرد: در این آیین نامه 3 مرحله صدور مجوز (تمدید، تغییر مکان و تغییر نام)، نظارت بر عملکرد دفاتر پیشخوان خدمات دولت و نیز برون سپاری خدمات این دفاتر دیده شده است که مرحله صدور مجوز و نیز نظارت بر مدیریت این دفاتر، برعهده رگولاتوری گذاشته شده و موضوع برون سپاری خدمات نیز تحت اختیار رگولاتوری و سازمان امور استخدامی کشور است .

وی توضیح داد: به این معنی که موارد مربوط به مدیریت برون سپاری خدمات مربوط به دستگاه های تأمین کننده سرویس را سازمان امور استخدامی عهده دار است و مدیریت مربوط به خدمات دفاتر به عهده رگولاتوری است.

تعامل رگولاتوری با انجمن های کارفرمایی دفاتر پیشخوان

نصیری با اشاره به این که در این مصوبه، تدوین آیین نامه نحوه تعامل با انجمن های کارفرمایی دفاتر پیشخوان دولت، آماده شده که برای دریافت نظرات خدمات دولت نیز تکلیف شده است، گفت: پیش نویس آیین نامه نحوه تعامل با انجمن های فعال کارفرمایی دفاتر پیشخوان خدمات و مشارکت انجمن های کارفرمایی در تدوین این آیین نامه و رونوشت آن را برای اعلام نظر، به انجمن های فعال ارسال کرده ایم.

وی با بیان این که در این آیین نامه، جایگاه انجمن های موجود تعریف شده و آنها 15 روز زمان  دارند تا در تدوین آن مشارکت کنند، افزود: به استناد ماده 131 قانون اساسی، اتحادیه و انجمن های کارفرمایی دفاتر پیشخوان و کانون سراسری انجمن های کارفرمایان دفاتر پیشخوان دولت، حق فعالیت دارند.

معاون پستی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: مطابق با تصمیمات اتخاذ شده، وظایف انجمن های کارفرمایی دفاتر پیشخوان خدمات دولت، وظایف مشخص بوده و نحوه تعامل با آنها نیز اعلام می شود و کماکان می توانند به کار خود ادامه دهند.

نیازی به مراجعه حضوری برای دریافت مجوز نیست

نصیری با اشاره به این که تا پیش از این برای دریافت مجوز و یا تمدید پروانه و تغییر مکان دفاتر پیشخوان خدمات دولت، باید به کارگروه های استانی مستقر در استانداری ها مراجعه می شد افزود: از این پس نیاز به مراجعه حضوری نیست و متقاضیان حقیقی و حقوقی باید از طریق فرم الکترونیکی که در سامانه رگولاتوری قرار دارد، درخواست خود را برای مناطق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال کنند.

 وی گفت: در صورت احراز صلاحیت مطابق با درخواست متقاضی، موافقت اولیه با راه اندازی دفاتر پیشخوان خدمات دولت به وی ارائه می شود و پس از آن، متقاضی باید برای ارائه مدارک مورد نیاز اقدام کند. گواهی عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد، استعلام بدهی معوق بانکی، بیمه ای و مالیاتی، ارائه مدرک گذراندن دوره آموزشی مدیریت دفاتر پیشخوان خدمات دولت در یکی از موسسات مورد تایید رگولاتوری و نیز تاییدیه اماکن نیروی انتظامی از جمله این مدارک است. پس از جمع آوری و ارسال این مدارک، ظرف 72 ساعت پروانه مورد نظر قابل صدور خواهد بود.

مجوز تاسیس دفاتر پیشخوان رایگان است

 نصیری با اشاره به موضوعاتی همچون مکان مورد نظر برای استقرار دفاتر پیشخوان خدمات دولت گفت: در این آیین نامه داشتن حداقل 50 متر در نقاط شهری و 30 متر در نقاط روستایی با کاربری اداری و تجاری و با در نظر گرفتن شرایط تسهیل در رفت و آمد عموم مردم، مدنظر قرار گرفته است.

وی گفت: مطابق با قانون نظام صنفی و نیز اصلاحیه ماده 7 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، قرار دادن هرگونه محدودیت در خصوص صدور مجوز از مصادیق رفتار ضدرقابتی است و براین اساس در این آیین نامه، محدودیتی در صدور تعداد مجوز در یک مکان خاص در نظر گرفته نشده و به بیان دیگر در نظر گرفتن شعاع صنفی ممنوع است. به این معنی که امکان راه اندازی دفاتر پیشخوان خدمات دولت در فاصله 200 متر از هم نیز بلامانع است اما باید با ارائه توجیهات فنی، مورد موافقت رگولاتوری قرار گیرد.

معاون رگولاتوری میزان دریافت حق پروانه برای راه اندازی دفاتر پیشخوان خدمات دولت را رایگان عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از بازار سیاه به وجود آمده در خرید و فروش مجوز دفاتر پیشخوان خدمات دولت، دریافت مجوز تاسیس رایگان است. با این حال برمبنای بررسی ها صورت گرفته میزان حداقل سرمایه گذاری برای راه اندازی این کسب و کار، 50 میلیون تومان برآورد شده است.

نصیری در مورد شرایط به کارگیری نیروی انسانی در دفاتر پیشخوان خدمات دولت نیز گفت: متصدی حاضر در دفاتر پیشخوان نیز باید دوره آمورشی مورد نیاز را بگذراند. همچنین برای به کارگیری معلولان و جانبازان در این دفاتر امتیاز ویژه قائل شده ایم و این موضوع در ارزیابی ماهانه دفاتر مورد توجه قرار می گیرد. در همین حال موضوع ثبات بکارگیری نیروی انسانی از دیگر مواردی است که در ارزیابی دفاتر به آن توجه می شود.

وی با بیان این که هنوز سیاست نحوه واگذاری پروانه اعلام نشده است خاطرنشان کرد: اما در بند استطاعت مالی نیز تاکید شده که متقاضی دریافت پروانه باید حداقل استطاعت مالی را برای تهیه جا، نیروی انسانی و تامین تجهیزات داشته باشد که این استطاعت مالی مطابق با خوداظهاری فرد و اظهارنامه بانکی تعیین می شود و بر مبنای آن، دفتر خدمات پیشخوان درجه بندی شده و می تواند خدمات دستگاه های دولتی را توزیع می کند. از سوی دیگر، حضور دارنده پروانه نیز در دفاتر الزامی اعلام شده است .

بیش از یک پروانه به افراد حقیقی داده نمی شود

نصیری با تاکید براینکه در پیوست شماره 2 آیین نامه قبلی دفاتر پیشخوان خدمات دولت، صدور بیش از یک پروانه برای افراد بلامانع بود، گفت: اما در آیین نامه جدید فعلا تنها اشخاص حقوقی می توانند با نظر رگولاتوری بیش از یک پروانه دریافت کنند.

وی با اشاره به مشکلاتی همچون تعدد مدیریتی، درآمد کم، عدم تمایل واگذاری خدمات از سوی دستگاه ها و نیز خدف برخی ساختارها به دلیل تصمیمات سازمانی که منجر به شکایت دفاتر پیشخوان دولت شده بود، تاکید کرد: در آیین نامه جدید فعالیت این کسب و کارها، سعی بر این است که مشکلات دفاتر به حداقل برسد.

معاون رگولاتوری با بیان این که تعداد خدماتی که از طریق دفاتر قابل واگذاری است هنوز مشخص نشده است، گفت: در حال بررسی اقتصادی لازم برای این کسب و کارها هستیم و به زودی حجم بازار را شناسایی خواهیم کرد. اما در مرحله شروع، این دفاتر می توانند فعالیت خود را با ارائه حدود 5 نوع خدمت آغاز کنند؛ به زودی نیز آیین نامه برون سپاری خدمات دستگاه های دولتی برای ارائه از سوی دفاتر پیشخوان، تهیه و چارچوب واگذاری خدمات مشخص می شود .

وی با تاکید بر این که سامانه مدیریت بر دفاتر پیشخوان خدمات دولت نیز تا یک ماه دیگر راه اندازی می شود، تصریح کرد: در آیین نامه جدید دریافت حق فنی اختصاص خدمات به دفاتر و نیز حق بازدید تغییر مکان، حذف شده است و با این وجود پیش بینی می کنیم هزینه های دارندگان پروانه، کاهش یابد.

تعیین تکلیف دفاتر قدیمی پیشخوان دولت

نصیری سیاست رگولاتوری را در مورد دفاتر پیشخوان خدمات دولت، قانون مداری، عدالت محوری و حمایت از حقوق دارندگان و پروانه و خدمات گیرندگان عنوان کرد و گفت: سعی بر این است که با تعامل با انجمن های کارفرمایی و سالم سازی محیط کسب و کار دفاتر پیشخوان خدمات، رضایتمندی مردم از خدمات و نیز ارتقای کیفیت خدمات دستگاههای دولتی را شاهد باشیم.

وی با بیان این که تا پیش از این 6 هزار و 504 دفتر پیشخوان خدمات دولت در سامانه رگولاتوری به ثبت رسیده که برآورد می شود که نزدیک به 5 هزار دفتر کماکان فعال هستند، افزود: با ارائه مجوزهای جدید، خللی در کار دفاتر قبلی وارد نمی شود و این دفاتر کماکان به فعالیت خود ادامه خواهند داد. اما آنهایی که مدت زمان پروانه شان به اتمام رسیده باید برای تمدید به رگولاتوری مراجعه کنند.

معاون رگولاتوری توضیح داد: در آیین نامه جدید، شرایطی نیز گذاشته شده است تا دفاتر پیشخوان خدمات دولت دارای مجوزهای قدیمی، ظرف مدت 2 سال آینده بتوانند خود را با شرایط آیین نامه جدید مطابقت بدهند. حتی این تمهید هم در نظر گرفته شده است که در صورتی که دفاتر قدیمی به دلیل نداشتن استطاعت مالی، امکان فراهم کردن شرایط آیین نامه جدید را ندارند بتوانند از تسهیلات در نظرگرفته شده از سوی وزارت ارتباطات از محل وام وجوه اداره شده این وزارتخانه استفاده کنند.

وی ابهام ایجاد شده در بیکاری بیش از 70 هزار نفر را در صورت صدور مجوزهای جدید رد کرد و گفت: خللی در فعالیت دفاتر قدیمی ایجاد نخواهد شد. البته با یک حساب سرانگشتی اگر این تعداد دفتر هرکدام حدود 3 شغل ایجاد کرده باشند، نزدیک به 18 هزار شغل مستقیم ایجاد کرده اند و به کار بردن ایجاد 70 هزار شغل از سوی این دفاتر، به هیچ وجه درست نیست.

تعرفه های قدیمی دفاتر پیشخوان بازنگری می شود

وی مدت اعتبار این پروانه را 5 سال عنوان کرد که قابل تمدید خواهد بود و گفت: پیگیر بازنگری در آیین نامه پروانه های قبلی و نیز رفع موازی کاری ها در این حوزه هستیم. مطابق با این آیین نامه، ایجاد دفاتر مشابه ممنوع است و در نهایت هدف از ایجاد دفاتر پیشخوان خدمات دولت این است که مردم برای دریافت خدمات به یک جا مراجعه کنند. اما انتظاراتشان تاکنون تامین نشده است.

نصیری با تاکید بر این که حداکثر ظرف 3 ماه آینده نوع خدمات و تعرفه گذاری خدمات در این بخش مشخص خواهد شد گفت: پیش بینی ما این است که با در نظر گرفتن زمان مورد نیاز برای فراهم کردن مدارک و ارائه به رگولاتوری، از ابتدای سال 97 دفاتر جدید پیشخوان خدمات دولت وارد بازار شده و کار خود را آغاز خواهند کرد. تا آن زمان نیز تعرفه ها بازنگری شده و تعرفه های جدید را مطابق با استطاعت پذیری دفاتر و مردم، تعیین و ابلاغ خواهیم کرد.

 معاون رگولاتوری با بیان این که مطابق با ماده 76 قانون برنامه ششم، مسئولیت تعرفه گذاری دفاتر خدمات پیشخوان برعهده کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است اضافه کرد: در نهایت هدف این است که دفاتر مشابه در سطح شهر جمع آوری شده و تمامی خدمات در قالب دفاتر پیشخوان به مردم ارائه شود .

وی با تاکید بر اصلاح روش و حل چالش های موجود، گفت: کارگروه های استانی دفاتر پیشخوان خدمات دولت نیز با تشخیص سازمان امور استخدامی، می توانند به فعالیت خود در بحث برون سپاری خدمات و نه صدور پروانه، ادامه دهند.

آ

دفاتر خدمات پیشخوان رگولاتوری پروانه انجمن دریافت ارائه فعالیت معاون مطابق نصیری کارفرمایی شرایط واگذاری دستگاه ایجاد ارتباطات مقررات قدیمی تاکید تعرفه قانون گرفته تنظیم اندازی تعامل مراجعه مدیریت ارزیابی سپاری حداقل استطاعت ادامه اشاره دولتی اعلام تدوین مجوزهای نیروی رادیویی بازنگری مدارک تغییر توانند تمدید موضوع مربوط استخدامی سیاست سامانه گرفتن متقاضی رایگان تعداد کماکان ارسال بازار افزود عنوان گذاری وظایف بررسی برمبنای برعهده نظارت رسیده مرحله انسانی آینده خواهند نزدیک ممنوع بتوانند نهایت امکان همچون مشابه فراهم دارندگان افراد تاسیس تامین برآورد کارها هستیم تعیین کارگیری خواهیم میزان بلامانع توضیح شناسایی اضافه باشند خدماتی دستگاههای عملکرد متقاضیان مالیاتی وزارت ابلاغ مناطق تصویب کمیسیون سازوکار مصوبه آماده همچنین استانی کارگروه حقیقی حقوقی موافقت درخواست حضوری تصمیمات گذاشته مبنای تکلیف مشارکت اساسی موجود بانکی