برگزیده ها

مازندمجلس: النشره در گزارشی نوشت: استعفای الحریری از عربستان چیزی جز پیام روشن عربستان به محافل سیاسی لبنان نبود، پیامی با این مضمون: «این من بودم که این کار را انجام دادم».

مازندمجلس: اعلام خبر استعفای «سعد الحریری» از نخست‌وزیری لبنان چون صاعقه‌ای در مرکز محفل سیاسی لبنان فرود آمد؛ همه گمان می‌کردند فضا و راه‌حلی که منجر به انتخاب «میشل عون» به ریاست‌جمهوری و نیز انتخاب «سعد الحریری» به نخست‌وزیری شده هنوز ادامه دارد اما ناگهان خبر استعفای الحریری از عربستان مخابره شد تا همه این تصورات به هم بریزد.
چه دلیلی سعد الحریری را به انتخاب این گزینه سوق داد و پس از استعفای او چه خواهد شد؟
وبگاه «النشره» در گزارشی در این باره نوشت: استعفای الحریری از عربستان چیزی جز پیام روشن عربستان به محافل سیاسی لبنان نبود، پیامی با این مضمون: «این من بودم که این کار را انجام دادم». این استعفا در چارچوب افزایش تنش‌ها میان عربستان و ایران و به درخواست ریاض انجام شد؛ عربستان می‌خواهد بگوید این من هستم که همچنان کنترل بازی در لبنان را در اختیار دارم.
«سیمون ابوفاضل» نویسنده و تحلیلگر لبنانی به النشره گفت استعفای الحریری با هماهنگی محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان انجام می‌شود خصوصا اینکه ریاض اخیرا گفته بود وضعیت کنونی لبنان نباید به این شکل ادامه پیدا کند.
النشره افزود: پس از استعفای الحریری علامت‌سوال‌های بسیاری درباره سرنوشت دولت لبنان ایجاد شده است؛ وارد یک بحران حکومتی دراز مدت شده‌ایم که برگزاری انتخابات پیش رو نیز با آن زیر سوال رفته است ؛ این سوال باقی می‌ماند: چه کسی جرأت می‌کند پس از استعفای الحریری از عربستان، پُست وی را بر عهده بگیرد. باید منتظر اقدام میشل عون رئیس‌جمهور باشیم.
سیمون ابوفاضل در ادامه اظهارنظر خود گفت: استعفای الحریری در ابتدای سال جدید قابل پیش‌بینی بود اما آنچه به آن سرعت داد تعیین سفیر جدید لبنان در سوریه و سخنان «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان درباره حزب‌الله و ربط دادن آن به راه‌حل منطقه‌ای بود.
وی تصریح کرد: دلایل و فضایی که منجر به حل بحران ریاست‌جمهوری لبنان و تشکیل کابینه در این کشور (در سال گذشته) شد، از بین رفته و اکنون در زمان درگیری دوباره میان حزب‌الله و المستقبل قرار داریم.
ابوفاضل در پایان بار دیگر تأکید کرد باید منتظر اقدامات رئیس‌جمهور لبنان طی چند روز آینده بود.
سعد الحریری در سال 1970 میلادی در ریاض به دنیا آمد ، وی پسر «رفیق الحریری» بازرگان ثروتمند و نخست‌وزیر سابق لبنان است که در انفجار سال 2004 در بیروت کشته شد.او پس از ترور پدرش، در سال 2005 ریاست حزب‌ المستقبل را بر عهده گرفت و تاکنون دو باره منصب نخست‌وزیری لبنان را بر عهده گرفته است، یکبار در سال 2009 و یکبار در سال 2016.
لبنان الحریری استعفای عربستان ابوفاضل رئیس‌جمهور ادامه النشره نخست‌وزیری حزب‌الله المستقبل یکبار منتظر بحران پیامی سیمون سیاسی درباره ریاست‌جمهوری