برگزیده ها

مازندمجلس: فرهیختگان نوشت: نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس گفت: میرحسین ازاین پس می‌تواند در محیط آرام‌تری با خانواده ملاقات کند و کروبی می‌تواند با خانواده ملاقات‌های گسترده‌تری داشته باشد.

مازندمجلس: اخیرا علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نسبت به استفاده از واژه حصر انتقاد کرد. او می‌گوید محصورین هر کسی را اراده کنند می‌توانند ببینند. این سخنان از سوی یک مقام مسئول در شورای عالی امنیت ملی کشور، سرآغاز اتفاقات جدیدی در بحث حصر بود. بحثی که اسماعیل دوستی در گفت‌‌و‌گو با «فرهیختگان» آن را تایید کرد. دوستی که هفته گذشته دیداری سه ساعته با کروبی داشته است از گشایش درخصوص وضعیت محصورین خبر داده بود، گشایشی که امروز با اعلام خبر دیدار خواهران و فرزندان میرحسین موسوی با او و زهرا رهنورد در روز جمعه رنگ واقعیت به خود گرفت.
محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در ادوار ششم، هفتم، هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی است. او سابقه ریاست فراکسیون اقلیت مجلس هفتم را نیز در کارنامه خود داشته و خواهرزاده سیدمحمد خاتمی است. همچنین وی 17 اسفند 1392 ازسوی حسن روحانی، رئیس‌جمهور، عضو شورای‌عالی محیط‌زیست شد. او هم‌اکنون به‌عنوان نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی و عضو شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در جریان اصلاحات مشغول به فعالیت است. در ادامه متن گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محمدرضا تابش را می‌خوانید.
آقای شمخانی اخیرا در نشست خبری اعلام کردند که دیگر نباید از واژه حصر استفاده کنیم و آقای دوستی هم در مصاحبه با «فرهیختگان» گفته که قرار است در بحث محصورین یکسری گره‌گشایی صورت ‌گیرد. اگر خبر جدیدی در این خصوص وجود دارد بفرمایید؟
ارادتمند امیردریابان شمخانی هستم. ایشان برادر سه شهید از نسل انقلاب و از فرماندهان محترم دوران دفاع مقدس و امروز دبیر شورای‌عالی امنیت ملی است اما در عین احترامی که برای ایشان قائل هستم می‌گویم که اگر در حصر ماندن و نماندن به فرمان دادن است ایشان می‌توانند از منظر نظامی فرمان دهد که واژه حصر را در کتاب‌های ادبیات و تاریخ تغییر دهند.
این که گشایشی شده است یا خیر می‌توانم بگویم بله چنین است. خوشبختانه مجموعه اقدامات انجام گرفته بر این بود که گشایش‌های مختصری که مورد استقبال ماست، انجام شود. این که جناب مهندس موسوی در محیط آرام‌تری با خانواده خود ملاقات داشته باشند. قدری محدودیت‌ها از قبل رفع شده واقعیت دارد. این که جناب کروبی بتواند به صورت گسترده‌تر با خانواده ملاقات داشته باشند و دو، سه نفری را بتوانند ببینند. این گشایش‌ها انجام شده است. آقای دوستی از مریدان آقای کروبی است. گشایش‌هایی شده که این امر مبارکی است. ما امیدوار هستیم و در مجلس شورای اسلامی کارهایی را انجام می‌دهیم. هفته آینده ان‌شاءا... ملاقاتی را با ریاست محترم قوه قضائیه خواهیم داشت. البته در این خصوص ملاقاتی با رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و رئیس‌جمهور هم داشتیم.
می‌خواهم عرض کنم که به عمل کار برآید، به سخنرانی نیست. شاید ما یزدی هستیم و قدری محتاط قدم برمی‌داریم و به نتیجه کارها فکر می‌کنیم. ان‌شاءا... همین حرکاتی که انجام شده به دور از‌ های‌وهوی و بدون اینکه جنجال استمرار دهیم می‌توانیم به نتایج مثبتی برسیم.
در بحث انتخاب وزیر علوم شاهد چنددستگی در فراکسیون امید بودیم. علت این اتفاق چه بود؟ به‌عنوان مثال خانم اولادقباد اعلام کرد که 9 نفر بیشتر به وزیر علوم رای نمی‌دهد یا روز یکشنبه، روز رای اعتماد به وزیر علوم از سوی فراکسیون اعلام شد که به جمع‌بندی نرسیده است.
این عین دموکراسی است. در هر صورت در فراکسیون نمی‌توان تصمیم گرفت که دوستان امری را انجام دهند. همه مباحث در مجمع عمومی به بحث گذاشته می‌شود. موافقان و مخالفان متعدد نه معدود که همانند مجلس دو موافق و دو مخالف صحبت کنند، همه حرف‌ها گفته می‌شود. خود کاندیداهای وزارتخانه‌ها حضور دارند و دفاع می‌کنند. در قضیه وزیر علوم عده‌ای ماموریت پیدا کردند با اساتید و دانشجویان صحبت کنند و نتیجه مجموعه صحبت‌ها را در جلسه ارائه دادند. رای‌گیری کردیم. این امر رای آورد که به خود اعضا واگذار کنیم.


یعنی همان بحثی که قرار شد اعضای فراکسیون آتش به اختیار عمل کنند؟
بله، دوستان اصولگرا از من پرسیدند که چرا آتش به اختیار پاسخ دادم که دوز ولایی‌گری ما بالاتر از شماست که با آتش به اختیار نتیجه می‌گیریم.
انتقادهایی وجود دارد که اعضای فراکسیون امید محکم نیستند.
فکر کنم الزامات دموکراسی است، گردن نهادن به دموکراسی این موارد و مسائل را به همراه دارد. می‌تواند فرمان براند و مسائل و موانع و مشکلات دیگری پیش‌آید مثل خیلی از اموری که در جامعه مشاهده می‌کنیم. می‌توانیم به اختیار اعضا بگذاریم که بحث کنند. می‌خواهم عرض کنم که همه تصمیمات فراکسیون امید در یک جو دموکراتیک است.


نمونه‌ای که برای عدم یکدست نبودن فراکسیون امید مطرح می‌کنند عدم رای‌آوری آقای بیطرف است چرا فراکسیون امید که بیشتر از 100 عضو دارد به ایشان رای ندادند؟
خیر. آقای بیطرف در هر صورت با صد و خرده‌ای رای فراکسیون امید نمی‌توانست رای بیاورد. متاسفانه یک جریان هدایت‌شده در افکار عمومی علیه ایشان شکل گرفت که انجمن‌های عمومی زیست‌محیطی حتی روی نمایندگان فشار می‌آوردند.
اصلاح‌طلبان این اندازه برش نداشتند که باعث رای‌آوری آقای بیطرف شوند؟ بعد از انتخابات مجلس اصلاح‌طلبان اعلام کردند که بیشتر کرسی مجلس را در اختیار گرفتند. پس چرا بیطرف در این مجلس رای نمی‌آورد؟
دولت با روش‌های مختلف می‌توانست قلع‌وقمع کند و جلوی سایت‌ها را ببندد و جلوی ان‌جی‌او‌ها را بگیرد ولی نه دولت و نه فراکسیون امید و نه اکثریت نمایندگان به این روش‌ها توجه ندارند. اعمال روش‌های دموکراتیک ارزش‌های این را دارد که آقای بیطرف خط امامی، متعهد و دلبسته به نظام و انقلاب و رهبری رای نیاورد ولی تصمیم‌گیری‌ها براساس اصول دموکراسی باشد. آقای بیطرف قربانی جریان تاثیرگذار در افکار عمومی شد که حق او این نبود.


جریان دموکراسی در جریان اصلاحات حاکم است؟
بله، در همه سطوح حاکم است.


اما شاهد این بودیم که به عارف نامه می‌دهند که در انتخابات 92 به نفع روحانی کنار برود و برخی از کنشگران این رفتار را استبدای می‌دانستند.
این اصلا استبدادی نبود. عارف می‌توانست قبول نکند. مراحلی است که طی شده و می‌شود و در هر صورت طرف خود قبول کرده است. دکتر عارف با بزرگواری پذیرفت و عمل هوشمندانه‌ای انجام داد.
به ایشان فشاری وارد شد که قبول کند یا دیکته نشده بود.
خیر. درخواستی بود که از طرف قاطبه اصلاح‌طلبان از زبان و بیان و مکتوب خاتمی به ایشان اعلام شد و ایشان خاضعانه و هوشمندانه قبول کردند.


شما که معتقدید دموکراسی در اصلاحات وجود دارد و عضو شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هستید، برخی از افراد همچون رهامی بر این باور است که این شورا به صورت استبدادی حتی اجازه دیدار او با آیت‌ا... یزدی و آیت‌ا... مومن را نمی‌دهد.
اصلا چنین مطلبی وجود ندارد. من نمی‌دانم ولی بنده به‌عنوان عضوی از اعضای شورای‌عالی اصلاح‌طلبان می‌خواهم عرض کنم که در فرآیند دو انتخابات گذشته توصیه همه اعضا به این بود که ارتباطات وسیع با مراجع اعظام تقلید با اعضای شورای نگهبان، فقها و روحانیون داشته باشیم.
فراکسیون شورای اعلام دموکراسی بیطرف اصلاح‌طلبان شورای‌عالی جریان فرمان اختیار کروبی شمخانی اسلامی عمومی دوستی اعضای به‌عنوان محترم محصورین امنیت موسوی نتیجه فرهیختگان بیشتر انتخابات اصلاحات می‌خواهم آیت‌ا می‌توانیم ملاقاتی می‌کنیم بودیم ماندن دموکراتیک روش‌های رای‌آوری افکار مسائل ان‌شاءا نمی‌دهد نمایندگان دوستان می‌توانست استبدادی انقلاب گشایشی گذشته امروز دیدار واقعیت جدیدی ببینند ادامه اخیرا استفاده می‌توانند محمدرضا ریاست مجموعه خانواده ملاقات باشند نظامی سیاستگذاری نماندن خاتمی روحانی رئیس‌جمهور هستیم