برگزیده ها
هشدار مافی به احزاب: ۴ماه فرصت تطبیق با قانون جدید را دارید

مازندمجلس: سیاست > مجلس - نماینده ناظر مجلس در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: اگر ۵۰ حزب درست و حسابی داشته باشیم، بهتر از آن است که از ۲۵۰حزب مجوزدار، ۲۰۰ حزب فقط اسمی روی کاغذ داشته باشند و فعالیت نکنند.

مازندمجلس:امید کرمانی‌ها: احزاب بر اساس قانون جدید در حال ساماندهی هستند، اقدامی که شاید خوشایند یکسریاز تشکل های سیاسی نباشند اما به هرحال باید با معیارهای قانونی خودشان را وفق دهند. کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور در ساماندهی تشکل های سیاسیرسمی عزمی جدی دارد و می خواهد آمار احزاب کشور را واقعی کند.

پروانه مافی نماینده ناظر مجلس در کمیسیون ماده10 احزاب وزارت کشور به خبرآنلاین می گوید: بیش از 250 حزب رسمی در کشور داریم امابسیاری از آنها فقط نامی روی کاغذ هستند. باید صف احزاب فعال از احزاب غیرفعال جداشود. این اتفاق به تقویت جایگاه احزاب می انجامد.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

صدور مجوز فعالیت برای تشکل‌های سیاسی بر عهده کمیسیونماده 10 احزاب وزارت کشور است و اکنون این کمیسیون ساماندهی احزاب را براساس قانونجدید در دستورکار دارد. قانونی که بر اساس آن، تشکل های سیاسی موظفند کنگره برگزار کنند، بیش از10 شعبه استانی و بیش از 300 عضو داشته باشند و... فلسفه و هدف این قانون چیست؟ آیااجرایی شدن آن، به تقویت تحزب در کشور منتهی خواهد شد؟

بله، مجلس نهم قانون جدید احزاب را تصویب کرد وامروز این قانون اجرا می شود. ساماندهی احزاب بر اساس قانون نیز جزء وظایف واختیارات اصلی کمیسیون ماده 10 احزاب است. تشکیل های سیاسی باید فعالیت های خودشانرا با مفاد مصرح در قانون جدید احزاب وفق و تطبیق دهند، یعنی کنگره بگذارند و تعداداعضا و شعب استانی آنها نصاب قانونی را رعایت کند.

اجرای قانون جدید احزاب عطف بما سبق می شود؟ بهعبارت دیگر احزابی که در گذشته مجوز فعالیت گرفته‎اند نیز باید خود را با شرایط جدیدتطبیق دهند یا فقط تشکل هایی که از زمان تصویب قانون جدید مجوز اخذ کردند، مشمول اینقانون می شوند؟

فرقی نمی کند، کل احزاب باید فعالیت‎هایشان رابر اساس قانون جدید منطبق کنند و به کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور گزارش دهند.

آیا اجرای قانون جدید به احزاب ابلاغ شده است؟

بله، قانون جدید به همه احزاب رسمی ابلاغ واطلاع رسانی شده است.

الان چند حزب رسمی در کشور مشغول فعالیت هستند؟

بیش از 250 حزب. اما همه آنها براساس قانون جدیداحزاب ساماندهی می شوند.

تا چه زمانی احزاب فرصت دارند گزارش تطبیقفعالیت های خود را براساس قانون جدید به کمیسیون ماده 10 احزاب بدهند؟

ظرف 6 ماه باید خود را با قانون جدید منطبقکنند.

مهلت 6 ماهه به احزاب برای تطبیق یافتن با قانونجدید از چه تاریخی شروع شده است؟

از ابتدای مهرماه اجرای قانون جدید به آنهاابلاغ شده است.

یعنی احزاب باید تا پایان سال 96 خود را با مفادقانون جدید وفق دهند؟

بله. همین طور است.

به نظر شما خروجی این قانون در نهایت منجر به تقویتاحزاب خواهد شد؟

بله قطعا همین طور است. بسیاری از احزاب فقطاسمی روی کاغذ هستند. 2 تا 5 نفر اسم‌شان را روی کاغذ نوشته‌اند، نه دفتر دارند و نهفعالیت می کنند! در واقع هیچی نیستند و فقط با حضور خود به آمار احزاب رسمی اضافهکرده‌اند. وقتی احزاب خود را با قانون جدید تطبیق دهند، احزاب فعال، اصلی و استخواندار مشخص می شوند. اگر 50 حزب درست و حسابی داشته باشیم بهتر از آن است که از 250حزب مجوزدار، 200 حزب فقط اسمی روی کاغذ داشته باشند و فعالیت نکنند.

آیا کمیسیون ماده 10 احزاب، نظر خانه احزاب را هم برای اجرای این قانون اخذ کرده است؟

ربطی به خانه احزاب ندارند.

هر قانونی آیین نامه اجرایی دارد که مجری آن راتدوین می کند، شاید خانه احزاب درباره نحوه تدوین آیین نامه اجرایی می توانست یامی خواست نظر دهد. بهتر نبود از خانه احزاب نیز نظرخواهی می شد؟

ما ملزم به نظر گرفتن نیستیم. کمیسیون ماده 10احزاب برنامه و وظایفی دارد و مطابق آنها عمل می کند. ضمن آنکه دو نفر از احزابملی و استانی در جلسات کمیسیون ماده 10 حضور دارند و مطالب به اطلاع آنها می رسد.آنها هم اظهارنظر می کنند.

27214

احزاب قانون کمیسیون فعالیت ساماندهی اجرای وزارت قانونی تطبیق سیاسی استانی دارند براساس ابلاغ تقویت اجرایی گزارش قانونجدید باشند تصویب کنگره