برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه مدیر کل آژانس به درخواست خودش به تهران سفر کرد، گفت که آمانو با توجه به رفتار آمریکا در برجام دارای مسئولیت ویژه است.

مازندمجلس:

 علی اکبر صالحی شنبه شب در برنامه تلویزیونی نگاه یک پیرامون سفر آمانو به تهران و دلایل سفر وی اظهار کرد: آقای آمانو در این برهه دارای مسولیت ویژه ای است و آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها مرجعی است که می تواند ارزیابی کند تعهدات کشورهای عضو را و به خصوص با توجه به اتفاقاتی که در آمریکا رخ می دهد پیرامون برجام، تلاش می کند به سهم خودش اقداماتی را انجام دهد.


وی گفت: آقای آمانو تلاش می کند جامعه بین المللی را از انجام تعهدات ایران مطلع کند وی به درخواست خودش  به تهران آمد و در خصوص موضع گیری های نا مناسب آمریکا با مقامات ایرانی مشورت هایی را داشت.


صالحی افزود: آقای آمانو با مقامات اروپایی رایزنی های مختلفی را داشته، به طور مثال در گفتگو با رئیس جمهور فرانسه اینطور گفته شده که فرانسه خواهان حفظ و ادامه برجام است. ما با آژانس همچنان روابط خود را داریم و بحث امروز خیلی حساس شده است.


صالحی در پاسخ به سوالی مبنی بر عملکرد آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: امروز اگر آژانس و آقای آمانو استقلال لازم را نداشته باشند اعتبار بین المللی این نهاد زیر سوال می رود. وقتی سفیر آمریکا در سازمان ملل به وین رفت علنا اعلام کرد که برای فشار به مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی این کار را انجام می دهد و ابایی از طرح این مساله ندارند چرا که از منطق قدرت پیروی می کنند.


رئیس سازمان انرژی اتمی پیرامون بند T برجام بیان کرد: بند T برجام به طور کلی در ارتباط با فعالیت هایی است که در خصوص سلاح هسته ای است و از آنجا که ما قصد ساخت هیچ سلاح هسته ای را نداریم داوطلبانه اقدامات و مواردی را که در این بند هست را پذیرفته ایم.


وی با بیان اینکه در گزارش های آژانس آمده که بند T موضوع تحت نظارت آژانس است، اظهار کرد: آقای عراقچی با مقامات آژانس توافقی داشته اند که همچنان بر حسب آن توافق  با آنها همکاری می کنیم.


صالحی در پاسخ به این سوال که چرا تفسیرهای مختلفی از برجام وجود دارد، گفت: در خصوص هر معاهده و توافقنامه ای می توان تفسیرهای مختلفی شاهد بود مگر آنکه مواد مندرج در آن توافق به صورت محکمی قید شده باشد. متاسفانه آمریکایی ها در مواردی قائل به تفسیر شده اند که البته این تفسیر یک طرفه نیست و ما هم تفسیرهای خودمان را داریم اما چون آنها قصد خدشه وارد کردن به برجام را دارند برای این کار به دنبال هر بهانه ای هستند.


رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه پیش از برجام ۱۴ سال ایران را متهم به برخی موارد ناصحیح می کردند اما در آخر مشخص شد که ادعاهای آنها کذب بود، بیان کرد: الان هم وضعیت همان گونه است و به اعتبار منطق قدرت  و برخورداری از غول رسانه ای دروغ های خود را آنقدر بلند می گویند و تکرار می کنند که افکار عمومی را متقاعد کنند ولی این بار آگاهی افکار عمومی به مراتب بیش از گذشته است.


وی گفت: امروز آمریکا به دنبال توجیه کار خودش است یعنی او باید افکار عمومی را متقاعد کند چرا این رفتار و عملکرد را از خود نشان می دهد اما پیش از این ما باید در مقام پاسخگویی برمی آمدیم.


صالحی پیرامون تایید نکردن برجام توسط ترامپ افزود: به نظر بنده آقای ترامپ به گونه ای عمل می کند که وارد تونلی تاریک می شود و می تواند هر اتفاق غیرقابل پیش بینی در آنجا رخ دهد. ببینید حرف های زشت، نابجا و سخیفی که وی در مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد و این طور بدگویی نسبت به ملت ایران را اظهار کرد که نشان از ماهیت سیاستمداران آمریکا داشت. اختلاف ما با آمریکایی ها ریشه ای است و هر یک از ما مدینه فاضله ای داریم که برای به دست آوردن آن کوتاه نمی آییم.


رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه باید امیدوار بود عقلای آن کشور ترامپ را سر عقل آورند که مشکلات بیشتری ایجاد نکند، اظهار کرد: اقدامات اخیر آمریکایی ها نقض عهد در قالب برجام به حساب می آید چرا که در آنجا به صراحت قید شده است که هیچ یک از طرف ها نباید کاری در جهت تضعیف برجام انجام دهد.


وی ادامه داد: ما در بعد فنی این پیشنهاد را داشتیم که با توجه به غیرقابل اعتماد بودن آمریکا اگر مشکلی پیش بیاید، بتوانیم با سرعت زیادی به همان جای قبلی که بودیم و یا جلوتر از آن برسیم و امروز قادریم که این کار را انجام دهیم.


صالحی گفت: ما می خواهیم برجام پابرجا بماند و همه طرف ها به التزامات خود در قالب آن تفاهم نامه متعهد باشند چرا که به نظر ما برجام یک مساله برد-برد است و این به نفع NPT هم است چرا که اگر برجام به هم بخورد نه تنها NPT بلکه هر معاهده بین المللی دیگری هم شاکله خود را از دست می دهد.


رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص اقدامات مقابله ای ایران در برابر سیاست های آمریکا افزود: هیات نظارت بر اجرای برجام، رفتار و عملکردهای طرف مقابل را به خوبی رصد می کند و متناسب با آن تصمیمات لازم را  اتخاذ خواهد کرد، بنابراین ما سناریوهای متعددی داریم که بر اساس قدم هایی که آنها برمی دارند عکس العمل نشان خواهیم داد.


وی با بیان اینکه ما در ابعاد مختلف آمادگی اقدام مقابله ای با آنها را داریم، ادامه داد: می توانیم چهار روزه در فردو غنی سازی ۲۰ درصد را داشته باشیم، دو زنجیره را سریعا به کار می اندازیم و دو هفته ای دو زنجیره دیگر را هم اضافه خواهیم کرد که این مطالب را طرف مقابل متوجه می شود و می داند چه پیام هایی برای آنها دارد.


صالحی تصریح کرد: امیدوارم طرف مقابل این پیام را بگیرد و خودش و دیگران را به زحمت نیندازد. در خصوص نقض فاحش و یا غیر فاحش بودن اقدامات طرف مقابل هم این را هم بگویم که این مساله به عهده یک فرد نیست بلکه نیاز به تحلیل و تشخیص صحیح دارد و  یک مساله حقوقی است.


رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: راکتور آب سنگین اراک در حال پیشروی است و کار خود را انجام می دهد و البته این راکتور در برجام یک استثناست چرا که حتی اگر برجام هم برهم بخورد طبق مصوبه ۲۲۳۱ راکتور آب سنگین اراک کار خودش را پیش می برد و خللی به آن وارد نمی شود. طراحی مفهومی راکتور آب سنگین ما انجام شده و متولی اصلی آن هم خودمان هستیم ولی کارگروهی که متشکل از آمریکا و چین هستند از نظر فنی کار ما را نظارت و تایید می کنند. بنابراین طراحی مفهومی تایید شده، طراحی پایه هم کارش انجام شده است و ما امروز طراحی جزییات را شروع کرده ایم و از نظر برنامه ریزی هم جلوتر هستیم.


وی  گفت: نزدیک به ۲۳ تن آب سنگین در کشور عمان داریم که این بنا به سفارش خرید برخی شرکت های اروپایی از ما بود و البته این را بگویم که آنجایی که آب سنگین ما نگهداری می شود برای ایران است و نه برای کشور عمان.


صالحی پیرامون پروژه ایتر و همکاری مشترک میان ایران و آنها بیان کرد: بعد از عملیاتی شدن برجام اولین اقدامی که انجام دادیم بحث ایتر بود که رفت و آمدهایی بین مقامات ما و آنها انجام شد و قرار بر این شد ما به عنوان عضو وابسته در آن پروژه شرکت داشته باشیم که این مساله در حال پیشروی بود تا زمانی که آقای ترامپ به قدرت رسید.


رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص سفر اخیر رئیس شرکت روس اتم به بوشهر اظهار کرد: کلنگ زنی نیروگاه بوشهر در شهریور ۹۵ صورت گرفت، یعنی یک سال است که ما کار آن را شروع کرده ایم و امروز عملیات گودبرداری آن انجام شد و زمین تحویل شرکت پیمانکار که همان شرکت روس اتم داده شد. در این مساله هم در زمان بندی مدنظر جلوتر هستیم.


وی با اشاره به صنعت گداخت اظهار کرد: آینده ما بحث گداخت است که آن هم انرژی هسته ای است اما به نوعی دیگر که با آینده نگری باید از امروز مهندسینی را تربیت کنیم که نیاز کشور را برای ۴۰ سال آینده بتوانند تامین کنند.


صالحی در پایان با اشاره به اهمیت بحث تحقیق و توسعه بیان کرد: نتانیاهو خطاب به انگلیسی ها گفته بود که یا برجام را منحل و یا آن را اصلاح کنید که یکی از برنامه های اصلاحی مدنظر آنها همین بحث تحقیق و توسعه است که ما روی این مساله بسیار کار کردیم، وارد جزییات شدیم و البته این اقدام کاری است راهبردی و بلندمدت.

برجام انرژی آمریکا صالحی آژانس اظهار مساله امروز داریم آمانو المللی مقامات سنگین پیرامون طراحی عمومی مقابل اینکه ترامپ راکتور البته اقدامات افزود افکار آمریکایی تفسیرهای نظارت ادامه آینده خواهیم برنامه جلوتر مختلفی هستیم تایید اشاره بنابراین اقدام باشیم مفهومی مدنظر گداخت تحقیق توسعه بوشهر پروژه بگویم پیشروی مقابله جزییات زنجیره تفسیر فرانسه همچنان عملکرد باشند اروپایی گزارش تهران تواند تعهدات اعتبار مواردی متقاعد رفتار غیرقابل دنبال دارند همکاری معاهده خودمان بخورد